Pirkanmaan vientipalkinto 2021 Kärävä Oy:lle

Veljekset Mikko (vas.) ja Jaakko Soini ottivat vastaan Kärävälle myönnetyn Pirkanmaan vientipalkinnon. – Vientipäällikön palkkaaminen on siivittänyt kasvua, vaikka vaikeaa koronan aikana välillä olikin. Vientipäällikkö ei voinut matkustaa, mutta teki kauppaa Berliinistä kotoaan käsin, ja me Pirkkalassa työstimme puuta eteenpäin maailmalle lähetettäväksi. Nyt olemme investoineet viisi miljoonaa euroa uusiin tiloihin ja laitteisiin, ja voimme tehdä entistä suurempia vientipanostuksia, Jaakko Soini kertoi.

Höylättyjen puutuotteiden valmistukseen, mittatilaustyönä tehtäviin saunalauteisiin sekä sahatavaran myyntiin erikoistunut Kärävä Oy on saanut Tampereen kauppakamarin ja Tampereen Nuorkauppakamarin Pirkanmaan vientipalkinnon 2021.

Palkinto jaettiin Tampereen kauppakamarin syyskokouksessa 15. marraskuuta.

Kärävän 10,3 miljoonan euron liikevaihdosta noin 60 prosenttia tulee viennistä. Kuluvalla tilikaudella viennin osuus on kasvanut entisestään ja on noin 70 prosenttia liikevaihdosta.

Kärävä perustettiin 1980-luvun lopussa Kylmäkoskella maatalouden sivuelinkeinoksi. Vuonna 2014 yritykselle valmistui uudet tuotantotilat Pirkkalaan, ja pari vuotta tämän jälkeen yrityksessä tehtiin sukupolvenvaihdos. Kun yhtiö uudisti hallituksensa ja strategiansa vuonna 2018, viennin osuus alkoi kasvaa vauhdikkaasti.

– Viennin kasvattamisessa auttoi onnistunut vientipäällikön rekrytointi alkuvuodesta 2020. Palkkasimme kokeneen puualan osaajan, jolla oli valmiit kontaktit Eurooppaan. Samoihin aikoihin myynti Liettuaan lähti vetämään todella hyvin, kertoo toimitusjohtaja Jaakko Soini.

Kärävän tärkeimmät vientimaat ovat Saksa, Liettua, Tšekki, Belgia ja Englanti. Yrityksen höyläämöltä lähtee maihin sahatavarasta jalostettuja, sisäkäyttöön tarkoitettuja tuotteita, kuten saunan laudelautoja, sisäverhouspaneeleja ja listoja. Toinen tuoteryhmä ovat ulkokäyttöön tarkoitetut, lämpökäsitellyistä havupuista höylätyt terassilaudat, ulkoverhouspaneelit ja terassirungot. Yrityksen puusepänverstaalla tehdään mittatilauksena muun muassa saunanlauteita ja kalusteita. Nämä tuotteet jäävät pääasiassa kotimaan markkinoille.

Yritykselle on valmistumassa Pirkkalaan nykyisen, 2200 neliömetrin toimitilan yhteyteen uusi 3300 neliömetrin tuotanto- ja toimistotila. Se vapauttaa tilaa höylälinjastolle, joka mekanisoidaan ja automatisoidaan. Yritys työllistää 19 henkeä ja rekrytoi lisää. Lähiaikoina yrityksessä aloittaa kolme uutta työntekijää.

– Muutamme uusiin tiloihin tammikuussa. Tuotantomme kasvaa ja alkaa pyöriä kahdessa vuorossa. Aloitamme uuden vuoden jälleen yhtä pykälää isommin. Pitemmän ajan haaveissa on oman lehtipuusahan rakentaminen, Jaakko Soini suunnittelee.

Tampereen nuorkauppakamarin perustama palkinto on jaettu vuodesta 1968 lähtien. Vuodesta 2011 se on myönnetty Tampereen kauppakamarin kanssa nimellä Pirkanmaan vientipalkinto. Palkinto myönnetään yritykselle, joka suuntaa vahvasti kansainvälistymiseen, vientiin ja uusien markkinoiden avaamiseen.

Lue lisää Tampereen kauppakamarin syyskokouksesta täältä.

Teksti ja kuva Päivi Eskelinen