”Pienin askelin oikeaan suuntaan”

Minna Metsälä luovutti puheenjohtajuuden Juhani Lehdelle Tampereen kauppakamarin syyskokouksessa marraskuun puolivälissä.Kuva Annikaisa Knuutila

Tampereen kauppakamarin uusi puheenjohtaja Juhani Lehti nimeää kauppakamaritoiminnan haasteeksi resurssit: tekemistä olisi aina enemmän kuin on rahkeita.

Juhani Lehdelle kauppakamaritoiminta on ensisijassa edunvalvontaa ja alueen elinkeinoelämän toimintaedellytysten kehittämistä yhdessä alueen muiden toimijoiden kanssa. Se on myös yritysten verkostoitumista sekä jäsenistön koulutusta.

– Pirkanmaa ei saa jäädä sivuun, kun Suomessa tehdään suuria linjauksia, hän painottaa.

Suurimmaksi kauppakamaritoiminnan haasteeksi hän nimeää resurssit: tekemistä olisi aina enemmän kuin on rahkeita.

– Se on haaste kasvuyrittäjyydessä, ja samoin ajattelen kauppakamaritoiminnasta. Edustan valmistavaa teollisuutta, mutta pidän tärkeänä, että toiminnassa otetaan huomioon 2000 jäsenen tarpeet ja toiveet valiten kuitenkin ne, joiden edistämisessä meillä on realistiset mahdollisuudet onnistua.

Lehti sanoo muutoinkin kannattavansa suhteellisuudentajua ja tosielämän realiteetteja.

– Uskon jatkuvaan kehittämiseen ja pienin askelin oikeaan suuntaan kulkemiseen. Suuria tavoitteita saa ja pitääkin olla, mutta tolkku on oltava mukana. Esimerkiksi taloudenpidossa ja sääntelyssä kannatan enemmän yksilöiden ja yritysten vastuuta kuin vastuun kollektivisointia, hän linjaa.

Nykyajassa liikaa ideologisia intohimoja

Korona-ajan suurimpana haasteena Lehti pitää sitä, että pandemia koettelee eri toimialoja voimakkaan epätasaisesti.

– Toisilla liikevaihto jopa kasvaa, toisilla liiketoiminta on loppunut kokonaan. Tietyt palvelualat, kuten liikenne-, ravintola-, kulttuuri- ja tapahtuma-ala, ovat suurissa vaikeuksissa. Yritysten varovaisuus on lisääntynyt, mikä näkyy yrityspalveluissa ja investoinneissa.

Lehti näkee positiivisena asiana ripeät elvytystoimet, jotka ovat auttaneet muun muassa investointikysynnän ylläpitämisessä.

– Muutoksen ajureina näkyy kuitenkin myös muita, voimakkaita poliittisia tavoitteita, jotka voivat aiheuttaa ongelmia yhteiskunnan pitkäjännitteiselle kehittämiselle. Nykyajalle on tunnusomaista, että keksitään jokin ylevä tavoite, ja muutetaan lainsäädäntöä sen mukaan. Jälkeenpäin ihmetellään, oliko tavoitteen ja toteutuksen välillä todella näin suuri kuilu.

Lehden mukaan vastaliike on tulossa.

– Ei työssäkäyviä ihmisiä ja yrityksiä voi määrättömästi kuormittaa erilaisilla ideologisilla projekteilla, hän sanoo.

Juhani Lehti

Syntynyt 1976 Uudessakaupungissa.

Diplomi-insinööri 1999, Tampereen teknillinen korkeakoulu.

1996–2006 Nokia Oyj:ssä useissa päällikkö- ja johtajatehtävissä, siirtyi Nokialta ”omille teilleen” hankkimalla kaksi seitsemän hengen sorvaamoa.

Nykyään Tampereen Konepajat Oy:n toimitusjohtaja.

Useita luottamustoimia, muun muassa Pirkanmaan teknologiateollisuus ry:n hallituksen jäsen ja puheenjohtaja, EK:n ja Teknologiateollisuuden yrittäjävaliokuntien jäsen, Tampereen kauppakamarin teollisuusvaliokunnan jäsen ja varapuheenjohtaja sekä Tampereen kauppakamarin hallituksen jäsen vuodesta 2016 ja varapuheenjohtaja vuodesta 2018.

Asuu Kurussa. Perheeseen kuuluvat puoliso, neljä lasta ja kolme koiraa.

Palhoniemen tilan isäntä vuodesta 2018, tilalla 15 ratsuhevosta.

Teksti Päivi Eskelinen