Online-aamussa jaettiin tietoa ulkomaankaupan sopimushäiriöistä

Tampereen kauppakamarin jäsenyritykset viestivät kuljetuskustannusten kasvusta ja ongelmista kuljetusten järjestelyissä ja reitityksissä. Konteistakin on pulaa.

Korona oli vasta alkusoittoa. Kansainvälinen kauppa ottaa nyt iskuja Ukrainan sodan seurauksena. Tampereen kauppakamarin online-aamussa puhuttiin ulkomaankaupan sopimushäiriöistä ja niihin varautumisesta.

Kaupan häiriöistä uhkaa tulla vientiyrityksille uusi normaali. Johtaja Markus Sjölund totesikin, että kauppakamariin tulevien yhteydenottojen perusteella asia on jäsenyrityksissä ajankohtainen ja vakava.

– Vientikauppa ei ole tosiaankaan maailman helpoin juttu juuri nyt. Suurimmat ongelmat ovat raaka-aineiden ja komponenttien hintojen nousu ja niiden heikko saatavuus. Kuljetuskustannukset ovat nousseet ja kuljetusten järjestely, reititykset ja konttien saatavuus ovat merkittävästi vaikeutuneet.

Online-aamu ulkomaankaupan sopimuksista 13. toukokuuta veti linjoille yli 70 kuulijaa. Maksuttomat lähetykset ovat olleet hyvin suosittuja ajankohtaisten aiheidensa ansiosta. Ilmoittautuneilla on mahdollisuus esittää ennakkokysymyksiä, kysyä tilaisuuden aikana chatissa ja nostaa esille vielä tilaisuuden jälkeen palautekyselyssä mahdollisia ideoita jatkokäsiteltäviksi.

Ulkomaankaupan sopimusaamun esityksestä vastasi liikejuridiikkaan erikoistunut Asianajotoimisto Merkurius asiantuntijoinaan aiheen parissa pitkään työskennelleet asianajajat Jussi Lampinen ja Tommi Härmä. He kertoivat, että ulkomaankaupan sopimusten erilaisia häiriötilanteita koskevat toimeksiannot ovat lisääntyneet merkittävästi parin viime vuoden aikana.

Aamun aikana puhuttiin force majeuresta eli ylivoimaisesta esteestä, pakotteista ja vientirajoitteista, hinnanmuutoksista sekä vastuista ja vastuiden rajoittamisesta.

Lue Jussi Lampisen ja Tommi Härmän artikkeli online-aamussa käsitellyistä aiheista täältä.