Nokian ykkösryhmä: Vuoropuhelulla vaikuttavuutta

Nokian kaupunginjohtaja Eero Väätäinen (oik.) ja Nokian ykkösryhmän puheenjohtaja, Nokian Renkaiden Suomen myyntijohtaja Marko Mäkelä ovat yhtä mieltä siitä, että ykkösryhmä on toimiva yhteydenpidon kanava yritysten ja kaupungin välillä. Taustalla Ossi Somman Turkiskauppiaat-patsas Nokian Pirkkalaistorilla.

Monikanavaista vaikuttamista. Elinkeinoelämän ja kaupungin vuoropuhelua yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi. Tiedonsaantia ja tiedonvaihtamista, joskus myös ennakoivaa pohtimista siitä, mihin maailma on menossa.

Näin määrittelevät Tampereen kauppakamarin Nokian ykkösryhmän tuore puheenjohtaja, Nokian Renkaiden Suomen myyntijohtaja Marko Mäkelä ja Nokian kaupunginjohtaja Eero Väätäinen ykkösryhmän toiminnan ytimen.

– Nokialaisena ja ison nokialaisen työnantajan edustajana haluan tuoda nokialaista näkemystä esiin ja vaikuttaa asioihin, joita kauppakamari ajaa. Hyvä, jos voisi saada nokialaisen äänen kuulumaan siinä, miten Pirkanmaata halutaan kehittää kokonaisuutena – ettei kävisi niin, että on yksi kehitys, jossa Tampere kehittää Tamperetta, Mäkelä sanoo.

Hän huomauttaa, että maakunnassa on kasvavia kaupunkeja ja kuntia, ja tarvitaan yhteistyötä, jotta kokonaisuus kehittyy. Puheenjohtajan agendalla tärkeitä asioita ovat muun muassa liikenneyhteydet ja asuminen.

– Esimerkiksi paljon ihmisiä työllistävän Nokian Renkaiden vinkkelistä on hienoa, jos meillä työssä olevat myös asuvat Nokialla. Kaavoittaminen onkin tukenut sitä. Tärkeää on myös, miten meiltä liittymäyhteydet kehittyvät Tampereelta jatkaviin nopeisiin yhteyksiin. Harmillista on seurata Tampere-Pirkkalan hiljenemistä. Lennän kyllä sieltä usein, mutta eivät nokialaiset yksin pysty kentän tulevaisuutta ratkaisemaan.

Kaupunginjohtaja muistuttaa myös meneillään olevan lähijunaliikennekokeilun tärkeydestä työvoiman saannin ja liikkuvuuden parantamisessa.

Toimiva ja säännöllinen kanava

Eero Väätäinen sanoo, että kaupungin tehtävä on pyrkiä kehittämään yritysten toimintaedellytyksiä. Vuorovaikutus ja keskustelu ykkösryhmän kanssa antavat tähän työhön evästä.

– Ykkösryhmä on toimiva malli yhteydenpitoon. Emme tapaa satunnaisesti tavan vuoksi, vaan ykkösryhmä luo tapaamisille säännöllisen rakenteen käsitellä kaupungin toiminnan piiriin kuuluvia yrityksille tärkeitä aiheita. Tietysti aina kun on asiaa, ollaan yhteyksissä tapaamisten ulkopuolellakin.

Ykkösryhmä kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, syksyllä kaupungin vieraana, keväisin yrityksessä.
– Syksy on kaupungin isännöintiin hyvä ajankohta: jos yrityksillä on esimerkiksi kaupungin investointeihin liittyvää mielessä, voi vielä ehtiä vaikuttamaan investointiohjelmaan.

Hyvän yhteyden avulla viesti kulkee myös kaupungilta kauppakamariin.

– Kauppakamari on vahva vaikuttaja ja sillä on hyvät paikalliset, maakunnalliset ja valtakunnalliset verkostot. Ne verkostot ovat tärkeitä, ja niitä hyödyntäen intressimme voidaan saada vahvemmin huomioiduiksi erityisesti valtakunnan tasolla.

”Yrityksen asia tulee hoidetuksi”

Eero Väätäinen korostaa, että yrityselämän merkitys on Nokian kaupungille kristallinkirkas: elinvoima, vauraus ja mahdollisuudet kehittää kaupunkia sekä yhteiskunnan palveluja tulevat vain vahvan yrityselämän kautta.

– Haluamme olla Pirkanmaan paras yrityskunta. Ymmärrämme mistä raha tulee, olemme laaja-alaisesti kehittäneet yritysten toimintaedellytyksiä ja luoneet organisaation, joka yhdeltä luukulta vastaa yritysten yleisimpiin kysymyksiin. Tähän kaupunkikehityksen palvelualueeseen kuuluvat elinkeinot, kaavoitus ja maankäyttö, rakennusvalvonta ja ympäristönsuojelu sekä infra. Lähtökohta on, että yrityksen asiat tulevat hoidetuiksi.

Nokialla, kuten muuallakin, uusia työpaikkoja luovat lähinnä pienet ja keskisuuret yritykset, mutta niiden lisäksi Nokialla on suurta teollisuutta.

– Tämä on vahvuus, joka antaa meille hyvän pohjan toimintaedellytysten kehittämiseen.

Kauppakamarissa aluetoiminnasta vastaava yhteyspäällikkö Akira Ropo sanoo, että jokainen alue on erilainen ja jokainen räätälöi ykkösryhmänsä tai alueryhmänsä toimintaa itse.

– Kauppakamari fasilitoi yhteydenpitoa.

Mäkelä ja Väätäinen korostavatkin kauppakamarin roolia yritysten ja kaupungin yhteydenpidon aikaansaamisessa.

– Kauppakamarin aktiivisuutta ja vetovastuuta tarvitaan. Yhteyksiä ei ehkä syntyisi, jos niiden synnyttäminen jäisi paikallisten toimijoiden varaan, Marko Mäkelä arvelee.

Nokian ykkösryhmän kokouksiin kutsutaan kauppakamarin nokialaiset jäsenyritykset. Paikalla kokouksissa on keskimäärin 16 yritystä.

Teksti ja kuva Annikaisa Knuutila