Mitta täyttyi pölypalloista – ”Tämä yritys oli pakko perustaa”

Tiina Lindforsin perustama Serfino Oy on palvelualan moniottelija, joka tähtää suomalaisen palvelukulttuurin uudistamiseen. Tampereen kauppakamarin jäsenenä Lindfors uskoo saavansa tukea laajentaessaan yritystoimintansa Tampereelle.

Ystävien vierailu maaliskuussa 2019 on jäänyt lähtemättömästi yrittäjä Tiina Lindforsin mieleen. Sen seurauksena hän perusti saman vuoden toukokuussa palveluyhtiö Serfinon.

– Olin kutsunut ystäviä kylään ja muutimme järjestystä, jotta kaikki mahtuisivat yhteiseen pöytään. Sohvaa siirrettäessä alta paljastui hurja määrä pölypalloja, vaikka meillä oli juuri käynyt siivooja. Valitin ystävilleni, että minun on taas nähtävä se vaiva, että vaihdan siivousyritystä, Lindfors kertoo.

Yksi ystävistä oli toista mieltä. Miksi et itse perustaisi yritystä, joka tuottaa laadukkaita palveluja, hän ehdotti. Lopulta kävi niin, että ystävä tuli mukaan Serfinoon sijoittajana.

– Serfinon alkuperäinen idea oli tuottaa siivouspalveluja, joita asiakkaan ei tarvitse valmistella etukäteen. Että saisi pelkästään tilata siivouksen ja nauttia laadukkaasta tuloksesta. Olin kokenut vaivalloiseksi nimenomaan sen, että minun asiakkaana piti huolehtia palvelun sujumisesta hankkimalla esimerkiksi pesuaineita. Vaivannäöstä huolimatta lopputulos ei silti vastannut odotuksiani.

Seuraavaksi Serfinon palvelutarjonta laajeni opetuspalveluihin.

– Ranskasta perheensä kanssa Suomeen muuttanut ystäväni halusi lapsilleen iltapäiviksi ranskan kieltä taitavan opettajan pitääkseen yllä lastensa kielitaitoa. Tämä sai minut oivaltamaan, että Serfinon palvelutuotteet syntyvät ainoastaan asiakkaiden tarpeista. Olen kiitollinen heille, että palvelukonseptimme on rakentunut sellaiseksi kuin se on.

Serfino-nimi tulee espanjan sanoista ser, olla, ja fino, puhdas. Yrityksestä voi tilata asiointi- ja assistenttipalveluja, kodinhoitoa ja siivousta, koti- ja etäopetusta, lastenhoitoa, puutarhanhoitoa, pienremontointia ja kokkipalveluja. Jokainen asiakas saa oman yhteyshenkilön, jolta hän voi pyytää apua kaikkiin palvelutarpeisiinsa. Palvelut tuotetaan joko pääsääntöisesti itse tai tekijä valitaan kilpailutuksen jälkeen ulkopuolisista palveluntarjoajista.

Palvelupyynnöissä vain mielikuvitus on rajana. On kuljetettu kipeää hamsteria eläinhoitolaan, hankittu uusi sänky vanhasta sängystä uloskasvaneelle lapselle, järjestetty vauvalle lastenhoitaja, jotta vanhemmat ovat saaneet levätä, tehty suursiivous kodissa ja täytetty jääkaappi kokin valmistamilla ruuilla sillä aikaa kun pariskunta on viettänyt miniloman. Yritys tekee palveluyhteistyötä myös Stockmannin ja Kämp Collection Hotelsien kanssa.

Palvelujen ostaminen arkipäiväistyy

Kun Tiina Lindfors puhuu asiakaspalvelusta, hän syttyy.

– Olen Stockmannin palvelukulttuurin kasvatti. Työskentelin Helsingin-tavaratalossa myyjänä opiskeluvuosinani, ja vaikka olin ”vain” tuntityöntekijä, asiakaspalveluosaamistani kehitettiin ja minua koulutettiin. Sen seurauksena hyvästä asiakaspalvelusta tuli punainen lanka omalle uralleni.

Valtiotieteiden maisteriksi opiskellut Lindfors työskenteli ennen yrittäjäksi ryhtymistään pankki- ja finanssialalla muun muassa yksityispankinjohtajana. Hän on itse tottunut palvelujen käyttäjä.

– Kun olin ensimmäisen kerran äitiysvapaalla 15 vuotta sitten, totesin kerran leikkipuistossa, etten halua käyttää aikaani siivoamiseen. Se herätti paheksuntaa. Osalle ei ollut todellakaan ok, että kotona olevalla äidillä käy siivooja.

– Onneksi ajat ovat muuttuneet. Siivouspalvelujen ostaminen taitaa olla jo enemmän sääntö kuin poikkeus. Tee se itse -kulttuuri voi vielä elää vanhemman väen parissa, mutta nuoret sukupolvet ovat tarkkoja, mihin he käyttävät aikansa. On oivallettu, ettei kaikkea tarvitse tehdä itse.

Työn ja vapaa-ajan välisen rajan hämärtyminen on lisännyt Lindforsin mukaan palvelujen hankintaa, ja verotuksen kotitalousvähennys on muuttanut asenteita entistä myönteisemmiksi.

– Palveluista syntyy paljon yhteiskunnallista hyvää, kun luodaan työpaikkoja, Lindfors muistuttaa.

– Tuotamme itse suurimman osan palveluistamme noin 25 ammattilaisen voimin. He ovat työsuhteessa Serfinoon. Tämä varmistaa laadun ja on tärkeää myös siksi, että voimme kehittää työntekijöiden asiakaspalvelutaitoja.

Hyvä palvelu nousee hyvästä fiiliksestä

Mistä hyvä palvelu sitten syntyy? Tiina Lindforsin mukaan keskeistä on palveluyrityksen henki, jota sävyttää inhimillisyys ja toisista välittäminen. Hyvä fiilis lisää työn imua ja halukkuutta tukea kollegaa.

– Minulle on tärkeää tietää, miten työntekijäni voivat. Pidämme yllä Serfinon spiritiä, joka perustuu avoimuudelle. Minä olen tavoitettavissa tarvittaessa milloin vain ja keskustelen henkilökohtaisesti kaikkien kanssa säännöllisesti.

– Puhumme ja iloitsemme keskenämme ihan pienistäkin asioista. Tämä on tärkeää! Kun työyhteisössä on hyvä fiilis, asiakkaat saavat siitä osansa. Muistan hyvin, kuinka oivalsin tämän Stockmannilla, jossa meillä oli koossa hauska porukka. Tekemisen ilon huomasivat myös asiakkaat.

Teksti ja kuva Päivi Eskelinen