”Kun sopiva löytyy, kansallisuudella ei ole väliä”

– Onko hyvä näin, kysyy palvelumuotoilija ja graafinen suunnittelija Mariia Nukala Jussi Jeskasen mielipidettä. Suomessa amk- ja yliopistotutkinnon suorittanut Mariia näkee tulevaisuutensa täällä. Hänellä on suomalainen aviomies ja suunnitelmissa opiskella myös suomen kieli.

JJ-Net Group Oy:n teknologiajohtajan Jussi Jeskasen mielestä ulkomaalaistaustaiset työntekijät ovat tuoneet mukanaan mahdollisuuksia.

Tamperelainen ohjelmistoyritys JJ-Net Group Oy rekrytoi ensimmäisen ulkomaalaistaustaisen työntekijän vajaat kymmenen vuotta sitten.

– Kansallisuudella ei ollut merkitystä, Igor yksinkertaisesti erottui pätevimpänä joukosta. Hän oli opiskellut Suomessa ja työskenteli tuolloin toiminimellä, JJ-Netin perustaja, teknologiajohtaja Jussi Jeskanen kertoo.
Hyvän kokemuksen jälkeen venäläistaustaisia työntekijöitä on palkattu lisää. Seuraavaksi rekrytoitiin Andrey, Igorin isoveli. Hän asuu ja työskentelee Uljanovskissa, alueella, jota voidaan kutsua Venäjän Piilaaksoksi. Reilut kaksi vuotta sitten pestattiin Pietarista alun perin Suomeen opiskelemaan tullut Mariia. Hän työskentelee Tampereen toimistossa. Igorin asemapaikka on nykyisin Lahti.

– Andrey on ohjelmoinut mobiiliapplikaatioita aina Palmin kämmentietokoneista saakka. Heitä on todella harvassa. Voi sanoa, että tässäkin rekrytoinnissa toiveet kohtasivat täydellisesti. Hän oli toiminut pitkään yrittäjänä ja työskentelymalli sopi hänelle mainiosti.

Päivittäinen yhteydenpito Uljanovskin etätoimistoon sujuu hyvin, vaikka välimatkaa on tuhansia kilometrejä. Yhteyttä pidetään aktiivisesti pääasiassa pikaviestinsovellus Slackilla.

– Alkuvaikeuksista suurin oli maksujen suorittaminen Venäjälle. Se ei tahtonut onnistua, kunnes pankin kanssa opeteltiin muotoseikat pienimpiä yksityiskohtia myöten. Maksamisessa kaiken on oltava oikein välilyöntejä myöten.

Yhdenvertaisesti, toisiaan arvostaen

JJ-Netin työkieli on nykyisin suurelta osin englanti, sillä kukaan kolmikosta ei puhu suomea. Työkielen vaihtaminen ei tuottanut suuria vaikeuksia, sillä it-alalla käsitteistö ja termit ovat englanninkielisiä. Yrityksessä on lisäksi Nokia-taustaisia, tottuneesti englantia puhuvia ihmisiä.

Työntekijöiden yhdenvertaisuus on yksi JJ-Netin perusarvoista. Kansallisuudesta riippumatta käytännöt ovat kaikille samat.

– Tuskin kukaan meistä natiiveista ajattelee heitä ensisijassa venäläisinä. He ovat meille työkavereita, iloisia ja joustavia ihmisiä, jotka tuovat työyhteisöön hyvää fiilistä.

– Igor tosin joskus sanoi, että on hämmentävää olla yksi muiden joukossa. Hän viittasi tällä suomalaisten ennakkoluuloihin venäläisiä kohtaan. Välillä itsestäkin tuntuu, että media ylläpitää mielikuvaa, jolla heidän asemaansa ei ainakaan helpoteta, Jussi Jeskanen sanoo.

Työntekijänä venäläinen kunnioittaa esimiestään.

– Esimiehen sana on vahva, ja ylemmän johdon mielipide voi ohittaa kaiken muun joskus vahingossakin. Tämän vuoksi pyrin olemaan puuttumatta päivänkohtaisiin asioihin, jotta en sivuuttaisi tiiminvetäjiä.

Kielitaito avaa uusia ovia

– Valmiutemme erilaisten asiakkaiden kohtaamiseen ja palveluun ovat parantuneet. On iso etu, jos voimme tarjota projektiin natiivisti venäjää puhuvan työntekijän.

JJ-Netin työntekijät työskentelevät tarvittaessa asiakkaan luona. Kielitaitoisten osaajien ansiosta tarjouksia voidaan tehdä myös isoille, globaalisti toimiville asiakkaille.

– Toki tekninen pätevyys on tärkeää, mutta hyvä kielitaito avaa uusia ovia.

– Koronasta huolimatta meillä menee verrattaen hyvin, mutta rekrytoinnit eivät ole nyt päällimmäisenä mielessä. Jos kohdalle kuitenkin osuu meille sopiva henkilö, palkkaaminen on aina mahdollista. Kansallisuudella ei ole merkitystä, asenne ja osaaminen ratkaisevat, Jussi Jeskanen sanoo.

Teksti ja kuva Päivi Eskelinen

Tampereen kauppakamari on mukana Menestyvä monikulttuurinen yritys -kampanjassa.