Koulutustyytyväisyys huippua,
paluu lähikoulutuksiin jatkuu

Kauppakamarin koulutus- ja muissa kyselyissä nousee säännöllisesti esiin toive vapaa­muotoisista ja verkottumista edistävistä tapahtumista. Rentoja ja vapaamuotoisia after work -tilaisuuksia on luvassa myös tulevalle kaudelle. Vertaisverkostoista kiinnostunut löytää kontakteja Johtajaverkostosta, joka vierailee eri yrityksissä säännöllisesti.

Tampereen kauppakamarin ajankohtaiskoulutukset osuvat yritysten tarpeisiin hyvin, sanoo 98 prosenttia kauppakamarin koulutustarvekyselyyn vastanneista.

Kysely tehtiin viime keväänä henkilöille, jotka ovat osallistuneet kauppakamarin koulutuksiin tämän tai viime vuoden aikana. Kyselyn saivat myös yritysten henkilöstöhallinnosta, koulutuksista ja osaamistarpeista vastaavat henkilöt.

– Hyvä tulos ilahduttaa, ja mikä tärkeintä, se kertoo aidoista koulutus­ko­ke­muksis­ta, ei mielikuvista, sanoo koulutuspäällikkö Susanna Keskinen.

Kokemusten lisäksi kyselyssä selvitettiin lähi- ja etäkoulutusten suosiota. Vastanneista selkeä enemmistö, lähes 70 prosenttia, asettui tukemaan lähikoulutuksia. Etäkoulutuksiin halusi osallistua noin 42 prosenttia vastanneista.

– Molemmille on kysyntää. Koulutussisältöjä suunniteltaessa onkin mietittävä yhä enemmän myös toteutusta. Kun tavoitteena on esimerkiksi nopea faktojen tai määräysten päivittäminen, etäkoulutus on hyvä vaihtoehto. Mutta kun koulutukselta odotetaan verkostoitumista saman toimialan ihmisten kanssa, keskusteluja ja toisilta oppimista, lähitoteutusta ei mikään voita.

Lähikoulutuksia on ollut yhä enemmän tarjolla, ja paluuta pandemiaa edeltävään normaaliin jatketaan tänä syksynä.

– Totta kai seuraamme koko ajan terveystilannetta. Samanlaisia rajoituksia ja sulkuja kuin oli pahimpaan korona-aikaan tuskin kuitenkaan enää tulee.

Susanna Keskinen kertoo, että kauppakamarin koulutus- ja muissa kyselyissä nousee säännöllisesti toive maksuttomista, vapaamuotoisista ja verkottumista edistävistä tapahtumista. Näitä ovat esimerkiksi perinteiset kauppakamariaamiaiset.

– Vastaamme kysyntään, onhan verkostoituminen yleensä se syy, miksi kauppakamarin jäseneksi liitytään. Esimerkiksi rentoja ja vapaamuotoisia after work -tilaisuuksia on luvassa tulevallakin kaudella

– Kannattaa tutustua myös kauppakamarin Johtajaverkostoon. Tässä vertaisverkostossa on paljon teemoitettuja kokoontumisia, joissa keskustelun virittäjinä ja valmentajina on kokeneita asiantuntijoita, Keskinen vinkkaa.

Tulossa uutuuksia, työhyvinvointia ja TikTokia

Kyselyllä hankitaan tietoa osaamistarpeista koulutussuunnittelun pohjaksi. Todennäköisesti koronan ja etätöiden takia henkilöstöhallinnossa ovat nousseet vahvasti etusijalle työhyvinvointia sekä henkilöstön sitouttamista ja palkitsemista koskevat kysymykset.

– Pitää täysin paikkansa, kun sanotaan, että yritys voi yhtä hyvin kuin sen henkilöstö. Kyse on tärkeästä asiasta, ja pyrimme vastaamaan koulutustarpeeseen no­peasti. Esimerkiksi ensi kevääksi on suunnitteilla työhyvinvointia käsittelevä lähitapahtuma Tampereelle.

Taloushallinnossa verotus on edelleen ykkönen. Verotusta koskevien koulutusten lisäksi järjestetään 8. joulukuuta Kauppakamarin Veropäivä 2022, joka niputtaa ajankohtaiset muutokset ja uudistukset käytännönläheiseksi tietopaketiksi.

– Taloushallinnon tarjonta on muutoinkin monipuolista. Parin tunnin koulutusten lisäksi tarjolla on koko päivän kestäviä koulutuksia ja kokonaisia koulutusohjelmia. Etenkin KoulutusOnline-palvelun talouskoulutusten tarjonta on laaja.

Toinen syksyyn sijoittuva iso ajankohtaistapahtuma on Pirkanmaan Vientipäivä 1. marraskuuta, jossa selvitetään muun muassa vientikauppaa rajoittavia pakotteita ja niiden soveltamista.

Markkinointi sosiaalisessa mediassa on ollut viime vuosina vahva trendi myynnin, markkinoinnin ja viestinnän koulutuksissa.

– Perustiedoille on koko ajan kysyntää, mutta yhä enemmän halutaan tietoa uusista kanavista. Vastaamme toiveisiin järjestämällä marraskuussa koulutuksen vaikuttajamarkkinoinnista ja TikTokista yrityskäytössä, Keskinen kertoo.

Tampereen kauppakamarin koulutuskysely 2022 lähetettiin kesäkuussa 294 henkilölle. Kyselyyn vastasi 53 henkilöä, joista 88 prosenttia oli osallistunut Tampereen kauppakamarin koulutuksiin tämän tai viime vuoden aikana.

Lue lisää! Tampereen kauppakamarin syksyn 2022 koulutuskalenteri on jaettu yrityksiin elokuussa. Tarjonta on esillä myös verkossa tampereenkauppakamari.fi/koulutus.