Kasvuyrityksille tarjolla rahoitusta digitaaliseen asiakashankintaan

– Varsinkin kansainvälisille markkinoille pyrkivät yritykset kiinnostavat meitä, uuden rahoitusmallin kehittäjä Mika Heikinheimo toteaa.

Voimakasta kasvua tavoittelevat korkean jalostusasteen teknologiayritykset voivat törmätä asiakashankinnassaan rahoituksen tai kasvutiimin avun tarpeeseen. Tamperelaisyritykset Birch Venture ja Digital Boost 360 kehittivät tähän tarpeeseen räätälöidyn uuden digitaalisen asiakashankinnan rahoitusmallin.

Mallissa on kaksi vaihetta. Aluksi analysoidaan lähtötilanne, valitaan haluttu etenemismalli ja tehdään lyhyt digitaalisen asiakashankinnan testi.

– Käytännössä Birch Venture rahoittaa testivaiheessa tehtävän työn, jonka Digital Boost 360 toteuttaa. Se voi pitää suunnittelun lisäksi sisällään erilaisia liidien ja asiakkuuksien hankintaan tähtääviä toimenpiteitä mainonnasta A/B-testaukseen ja verkkosivuston optimointiin, yritysten perustaja Mika Heikinheimo kertoo.

– Kriittistä tässä alkuvaiheessa on priorisointi ja toimenpiteiden fokusointi. Testivaiheessa päästään myös jyvälle siitä, toimiiko yhteistyö ja miten kasvunälkäinen rahoitettavan yrityksen johto on. Jos tulokset vaikuttavat lupaavilta ja yrityksen liikevaihto lähtee kasvuun, rahoitusta voidaan jatkaa jopa pari vuotta.
Rahoitusmallin hyödyntäjiksi etsitään yrityksiä, joilla on jo myytävissä oleva tuote tai palvelu ja markkinat selkeästi löydettynä.

– Varsinkin kansainvälisille markkinoille pyrkivät yritykset kiinnostavat meitä, Heikinheimo toteaa.

Vaihtovelkakirjaan perustuva sijoitusmalli

Enkeli- ja pääomasijoittajat, yrityskiihdyttämöt ja muutamat julkiset tahot rahoittavat kasvua hakevia yrityksiä eri tavoin. Usein niihin liittyy voimakkaat intressit omistajuuteen ja päätösvaltaan liittyen.

– Läpinäkyvä sijoitusmallimme on vaihtovelkakirjaan perustuva prosessi ja varmistaa sen, että osakkeita kuluu vain vähän. Meillä ei ole esimerkiksi hallituspaikkavaatimuksia, jotka voisivat rajoittaa muiden kasvun rahoitusmuotojen käyttämistä, Mika Heikinheimo kertoo.

Malli on parhaimmillaan, kun markkinat ovat olemassa ja liiketoimintamalli on skaalautuva. Jos tuote tai palvelu on uusi tai oikeasti ratkaisee jonkin ongelman selkeästi paremmin kuin kilpailijansa, kasvumahdollisuudet ovat ulottuvilla. Rahoitusmallin avulla voidaan taklata osaamisen, ajan tai rahan puutteesta johtuvia kasvun hidasteita.

– Ratkaisevaa on, onko kyseessä ”nice to have”- vai ”must have” -tuote tai palvelu. Vaikka myytäisiin kapeallekin segmentille kohdistuvaa tuotetta tai palvelua, kysyntä voi olla jo olemassa. Tarpeeseen vastaaminen on aina mielekkäämpää kuin tarpeen luominen. Tarve on yleensä luotava isolla rahalla.

Haaste löytää kiinnostavat caset

Birch Venture on vuonna 2015 perustettu perheyritys, joka sijoittaa omistajiensa varoja teknologiayrityksiin. Yhtiön varallisuus on peräisin Yhdysvaltoihin myydyn Symbion yrityskaupasta.

– Olemme toki pieni toimija sijoitusmarkkinoilla, joten haasteena on löytää ne kiinnostavimmat caset. Jos yrityksellä on tosi fantastinen idea ja liiketoimintamalli, se voi lähteä suoraan tavoittelemaan isoja markkinoita suurilla investoinneilla. Birch Venturen kohdalla puhutaan kuitenkin 20.000–200.000 euron panostuksista, Mika Heikinheimo sanoo.

Digitaalisen asiakashankinnan avulla on kuitenkin mahdollista saada aikaan voimakas kasvubuusti, joka ohjaa yrityksen uudelle uralle.

– Periaatteessa malli on aika yksinkertainen. Jos omistusosuus yhtiöstä laimenee kymmenisen prosenttia, kyse on siitä, pystymmekö digitaalisen asiakashankinnan kautta tuomaan yhtiöön liikevaihtoa, vauhdittamaan sen kasvua ja tuomaan siten yhtiölle lisäarvoa tuota osuutta enemmän vai emmekö pysty.

Teksti Jari Runsas

Kuvat Digital Boost 360

Yhteistyössä kasvuyritys saa avukseen digitaalisen asiakashankinnan ammattilaiset.