Kasvucampit palaavat, uusi painotus muutokseen valmistamisessa

– Kasvucampilla yrityksiä opetetaan nopeaan toimintaan ja arvioimaan valintojaan kriittisesti, kertovat valmennusleirejä alusta asti ohjannut strategiafasilitaattori Henna-Riika Ruotsalainen (vas.) ja kasvun fasilitaattori Mia Pohjanheimo. Kuva Larieemeli Media Oy.

Kasvucamp vastaa yritysten kysyntään ja tekee paluun muutaman vuoden tauon jälkeen. Kaksipäiväisellä valmennusleirillä tuetaan yritysten strategista sprinttiä kasvun toteuttamiseksi.

Ensimmäiset Kasvucampit järjestettiin noin kymmenen vuotta sitten, jolloin Tampereen kauppakamari suunnitteli Tampereen kaupungin elinkeinorahaston tukemana uudenlaisen konseptin yritysten kasvun ja kansainvälistymisen tueksi. Koska kansainvälisyys on nykyään jo yritysten arkipäivää, painotusta on siirretty yritysten strategisen muutosvalmiuden sekä resilienssin eli sitkeyden ja tulevaisuudenuskon vahvistamiseen.

Uuden sukupolven ensimmäinen Kasvucamp järjestetään 1.–2. syyskuuta. Se sopii erityisesti yrityksille, joilla on fokus tulevaisuudessa ja kasvuodotuksia, mutta jotka tahtovat rohkeasti miettiä, viekö valittu tie tavoitteeseen. Nykytilaan ei ehkä olla täysin tyytyväisiä ja tehtyjä valintoja tahdottaisiin kyseenalaistaa kriittisesti.

– Strateginen suunnittelu on nykyään jatkuvaa, muutosvalmiutta kysyvää tekemistä. Kutsummekin Kasvucampia strategiasprintiksi, jolla yrityksiä opetetaan nopeaan toimintaan, määrittelee valmennusleirejä alusta asti ohjannut strategiafasilitaattori Henna-Riika Ruotsalainen.

– Keskeistä on myös kokemusten jakaminen. Tuomme ihmisiä saman pöydän ääreen, ja uskomme, että yritykset ovat entistä valmiimpia verkottuneeseen toimintatapaan, hän jatkaa.

– Yrityksissä ajatukset ovat todennäköisesti muuttuneet aika lailla parin viime vuoden aikana. Entä mitä tapahtuu viiden seuraavan vuoden aikana? Muutos on hurjaa ja vallitseva maailmantilanne aiheuttaa monenlaisia haasteita liiketoiminnalle, joten nyt jos koskaan on sopiva hetki miettiä seuraavia askelia, kasvun fasilitaattori Mia Pohjanheimo sanoo.

Kasvucamp-konseptin suunnittelukumppanina jatkaa Tampereen kauppakamari.

– Kauppakamarin verkostoissa on valtavasti osaamista ja kokemusta, joka halutaan valjastaa kasvupolkunsa alussa olevien yritysten hyödyksi. Yrityksissä on tapana ajatella, että niiden yritystoiminta ja haaste ovat uniikkia. 99 prosenttia asioista on kuitenkin ratkottu muissa yrityksissä tai toisilla toimialoilla. Eli haasteet ovat yleensä yhteisiä, ideat ovat jaettavissa, samoin ratkaisumallit. Kaikkea ei tarvitse keksiä uudestaan, Henna-Riika Ruotsalainen sanoo.

Keskitytään kehittämiseen täysillä

Kasvucamp on internaattileiri, jolla sulkeudutaan ulkopuoliselta maailmalta. Yritysten avainhenkilöt keskittyvät vain ja ainoastaan liiketoimintansa kehittämiseen.

– Leiri pakottaa ottamaan ajan ja jättämään kaiken muun syrjään. Jokainen yritys saa oman mentorin, jonka kanssa avainhenkilöt työskentelevät tiiviisti. Jos yrityksellä ei ollut aikaisemmin kykyä ajatella boksin ulkopuolelta, leirin jälkeen todennäköisesti on, Mia Pohjanheimo sanoo.

– Ajattelemisen aihetta antavat lisäksi kasvuasiantuntijat ja sparraukset, joilla valmennetaan strategiseen työskentelyyn unohtamatta asiakasta. Sanotaan, että nykyajan voittajilla on paras liiketoimintamalli. Valmennusleiri antaa näkökulmia oman bisnesmallin rakentamiseen, mutta eväitä myös muutoksen johtamiseen, Henna-Riika Ruotsalainen lisää.

Tulevaisuusajatteluun yrityksiä ohjaa futuristi Ilkka Halava. Keynote-puhujat ensimmäisellä leirillä ovat Matti Ristimäki, Ilkka Kaikuvuo ja Miika Mäkitalo.

– Teemme ennen leiriä kattavan kyselyn, jolla kartoitetaan yritysten halua ja valmiuksia muutokseen. Osallistujat kuvaavat samalla omin sanoin tavoitteitaan ja liiketoiminnan merkitystä, kuten mitä olemme ja mitä haluaisimme olla.

– Kasvucampilla liikkeelle ei siis lähdetä nollasta, sillä eihän sprinttiä voi tehdä ilman perusteellista lämmittelyä. Vasta sen jälkeen painamme kaasua, fasilitaattorit sanovat.

Samu Hällforsilla (vas.) ja Tomi-Pekka Takalolla on hyviä muistoja Kasvucampista. Valmennus uudisti aidosti omaa ajattelua ja opetti uusia tapoja suunnitella toimintaa.

”Ei mitään selkääntaputtelua”

Äänieristettyjä työtiloja valmistava Framery haki Kasvucampilta ymmärrystä strategisesta suunnittelusta ja realistisia vaihtoehtoja kasvusuunnitelmansa rakentamiseksi.

– Kasvucamp ei ollut mikään selkääntaputteluleiri, vaan meitä haastettiin aidosti kyseenalaistamaan omaa ajattelua ja löytämään järkeviä tapoja suunnitella liiketoimintaa, kertoo toimitusjohtaja Samu Hällfors.

– Teimme kaksi päivää kovaa työtä oman suunnan ja strategian kirkastamiseksi. Mieleen jäi myös Kasvucampin epävirallinen osuus, jonka aikana pääsimme tutustumaan moniin mielenkiintoisiin ihmisiin ja saimme kuulla heidän tarinoitaan kasvusta ja kansainvälistymisestä.

Radiotaajuusmikropiireihin ja antenneihin erikoistuneen CoreHW:n toimitusjohtaja Tomi-Pekka Takalo jakaa Hällforsin kokemukset.

– Jouduttiin oikeasti epämukavuusalueelle, jonne on pakko mennä, mikäli aikoo saada aitoa muutosta aikaan. Arvostan!

– Meillä oli ollut kova kiire eikä aikaa pysähtyä ja keskustella perustajien yritystoiminnalle asettamista odotuksista ja toiveista. Kasvucamp tarjosi tilaisuuden käydä laajempaa keskustelua koko porukan voimin. Saimme tukea päätöksentekoon ja ennakointiin sekä erilaisten pullonkaulojen käsittelyyn, joita lähdettiinkin purkamaan heti leirin jälkeen, hän kertoo.

Jätevesien puhdistukseen erikoistuneelle Vestellille Kasvucamp antoi tilaisuuden työstää yrityksen tulevaisuudensuunnitelmia.

– Osallistuessamme KasvuCampille olimme jo tehneet paljon erilaisia toimia liiketoiminnan kehittämiseksi. Meiltä löytyi hyvää osaamista kasvun rakentamiseen, mutta yhteistä aikaa askelmerkkien pohdintaan oli ollut vaikea löytää. Kasvucampin korkean paikan leirillä kirkastimme pitkän aikavälin strategisia valintoja, kertoo hallituksen puheenjohtaja Joona Linna.

Joona Linnalle Kasvucamp antoi tilaisuuden vetäytyä rauhassa suunnittelemaan tulevaisuutta pätevien fasilitaattorien kanssa.

Lue lisää Kasvucampista.

Teksti Päivi Eskelinen