Kaikki toimii, asennekin kohdallaan

Parasta Tampereella? ”Yes, we can -asenne. Young power. Ideoiden jakaminen. Turvallisuus. Luotettavuus.” Tällaisetkin asiat ovat Tampereen vahvoja magneetteja, todettiin Tampere Business Forumissa.

Tampere Business Forum järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa on-line. Teemana olivat Tampereen vahvuudet kansainvälisten sijoittajien näkökulmasta. Niistä studiossa useiden vieraiden kanssa keskustelivat muun muassa Harri Airaksinen Business Tampereesta (vas.), Teppo Rantanen Tampereen kaupungilta ja studio-osuuksien juontaja Kelly Keodara. Kuva Jenna Myllykoski

Foorumissa listattiin kaupunkiseudun vetovoimatekijöitä kansainvälisten investoijien houkuttelemiseksi. Niitä ovat muun muassa vahva teollinen perinne, hyvä innovaatio-, tuotekehitys- ja liiketoimintaympäristö, monialainen koulutustarjonta, osaajien saatavuus, toimijoiden yhteistyökykyisyys, elämystalouden nousu, monien alojen maailmanluokan ekspertiisi ja hyvät liikenneyhteydet.

Enkelisijoittaja Tuomas Pahlmanin mukaan Tampereen vahvuuksia ovat koulutus, turvallisuus, elämänlaatu. – Uniikki on myös Nokia-story, eikä vain teknologiamielessä. Se näytti ja opetti, miten yritys voi kasvaa valtavan nopeasti – ja se tapahtui ennen nykyisiä kommunikaatiovälineitä.

Kilpailukykyä on myös ”ilmassa”. Monessa puheenvuorossa nostettiin vahvuudeksi ylipäätään seudun ja kaupungin turvallisuus ja ilmapiiri.

Tampereen kaupunkiseutua elokuvantekijöille markkinoivan Film Tampereen johtaja Ilkka Rahkonen kuvasi ilmapiiriä sanomalla, että täällä vallitsee Yes, we can -asenne, kaikki tekevät töitä yhteisen päämäärän hyväksi – muussakin kuin elokuvabisneksessä. Eri toimijoiden yhteistyön avoimuutta korosti myös Business Tampereen toimitusjohtaja Harri Airaksinen. Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen jatkoi, että ”täällä kaikki tuntevat toisensa”: yhteistyöllä on pitkä historia. Tampereen kaupungin elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja Teppo Rantanen tiivisti, että ”Tampereella kaikki toimii”.

Tapahtumajohtaja Perttu Pesä arvioi, että Tampereella parasta ovat tamperelaiset.

Tampere on avosydäminen kaupunki. Uudet ihmiset toivotetaan tervetulleiksi, heidät halutaan mukaan yhteisöön. Se on isoin asia, jonka omistamme.

Tampereen kauppakamarin tapahtuma- ja viestintäkoordinaattorin Jenna Myllykosken haastattelussa Cargotecin Digital Solutions Hubin VP Tommi Pettersson nosti Tampereen vahvuuksiksi muun muassa osaajat, R&D-aktiviteetit ja yliopistoyhteistyön, turvallisuuden ja ilmapiirin.

Sandvik Mining and Rock Solutionsin Tampereen paikallisjohtaja Pekka Koski kertoi Sandvikilla olevan hyvän yhteistyöverkoston yliopistoissa ympäri maailmaa, mutta yhteistyö Tampereen yliopiston kanssa on tärkein. – Se on ehkä jopa vahvin draiveri, että toimipaikkamme on täällä.

Starsquadin Mika Sulin on yksi Uros Live -areenan puuhamiehistä. Hän muistutti areenan olevan enemmän kuin monitoimihalli, se on olennainen osa älykaupunkia. Hän myös kehotti ottamaan benchmarkit ja hyvät käytännöt maailmalta. – Älkää katsoko Helsinkiin tai Turkuun, katsokaa Birminghamiin, Lontooseen, Hampuriin... Tampereella on kaikki mahdollisuudet olla elämystalouden edelläkävijä.

Taustatukea foorumin viestille antaa vastikään julkaistu, Taloustutkimuksen yritysjohtajille tekemä Kuntien imago -tutkimus. Kokonaismielikuvassa Tampere sijoittui toiselle sijalle ja NPS-suositteluindeksi oli 36 suurimman kunnan joukosta kolmanneksi korkein. Indeksiluku nousi vuodesta 2019 peräti 16 prosenttia.

Kuntien imago -tutkimuksessa selvitettiin 11 eri imagotekijää. Niistä kahdeksassa Tampere on kärkikymmenikössä. Kuva Taloustutkimus

Tampere Business Forum oli osa Tampere Smart City Week -ohjelmaviikkoa. Forumin järjestivät Tampereen kauppakamari, Business Tampere ja Tampereen kaupunki.

Tallenne foorumista on katsottavissa täällä.

Teksti Annikaisa Knuutila