Jutilat ja TAKK ottavat kaiken irti MM-kisahuumasta

Captain´s VIP-Loungen pystyttäminen aloitettiin toukokuun alussa. Sitä ennen opiskelijoille pidettiin info- ja tsemppaustilaisuuksia, joissa tapahtumaa käytiin läpi yksityiskohtaisesti. – Mukaan lähteville opiskelijoille tarjolla on once in a lifetime -kokemus, sanovat Maria-Liisa Korolainen TAKKista ja yrittäjäpariskunta Satu ja Timo Jutila.

Kun jääkiekon MM-kisat 2022 pyörähtävät käyntiin Nokia Arenassa, naapurissa sijaitseva Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK muuttuu Captain´s VIP-Loungeksi.

VIP-tilat valtaavat TAKKin Tampereen Valtatien toimitiloista kolme kerrosta. Kisojen ajaksi opetus siirretään väistötiloihin ja tilat suljetaan tapahtumaorganisaation ulkopuolisilta henkilöiltä.

– Koululle ei tuolloin pääse edes rehtori, naurahtaa hallintojohtaja Maria-Liisa Korolainen, joka on organisoinut järjestelyjä TAKKin puolella.

Captain´s VIP-Loungen tuotannosta, suunnittelusta ja myynnistä vastaa Satu ja Timo Jutilan JetSetClub Oy, joka on Suomen Jääkiekkoliiton MM-kisojen virallinen hospitality-partner.

– Aloitimme tapahtuman suunnittelun kuusi vuotta sitten, kun Tampereen areenahanke sai vauhtia ja saatiin tietää Suomen MM-isännyydestä. Kun TAKK lähti yhteistyökumppaniksi, homma alkoi rullaamaan. Paikka sopii meille hyvin, sijaintihan on fantastinen, Timo Jutila selvittää.

Jutiloilla oli alun perin tarkoitus perustaa loungen lisäksi TAKKin ja areenan väliselle parkkipaikalle jättiteltta, jossa kuka tahansa olisi voinut seurata kiekkopelejä screeneiltä. Parkkipaikka luovutettiin kuitenkin jääkiekkoliitolle, joka tarvitsee sen joukkueiden ja vieraiden areenakuljetuksiin.

Yhteistyösopimuksen mukaan TAKKin opiskelijoita osallistuu tapahtuman suunnitteluun, rakentamiseen ja toteuttamiseen kisapäivinä.

– Opiskelijat, jotka lähtivät mukaan, tekivät koulutussopimuksen JetSetClub Oy:n kanssa. He saavat lisäksi jääkiekkoliiton todistuksen osallistumisesta kisojen tapahtumatuotantoon. Se on hyvä lisä CV:ssä, Korolainen sanoo.

Tarjolla kerran elämässä -kokemus

Captain´s VIP-lounge on avoinna ennen jokaista Suomen alkusarjan ottelua, semifinaaleja ja mitalipelejä. Kymmeneen pelipäivään mahtuu 12 tilaisuutta, joihin kuhunkin otetaan 420 vierasta.

VIP-lippu sisältää ottelulipun areenaan sekä ruokailun ja ohjelmaa loungessa. Seremoniamestarina huhkii kaksinkertainen jääkiekon maailmanmestari Juti.

– Tilaisuudet avataan jo neljä tuntia ennen pelejä. Asiakkailta on saatu valtavan positiivista palautetta, että vippi avautuu hyvissä ajoin. Missä muualla asiakkaat olisivat, kun he iltapäivällä
tulevat Tampereelle? ­Keskustahan on ottelupäivinä ihan tukossa, hän sanoo.

Tapahtumat työllistävät kymmeniä TAKKin opiskelijoita. Sisustus- ja rakennusalan opiskelijat hyppäsivät kisajunaan ensimmäisinä jo viime vuoden lopussa. Heidän käsialaansa ovat tapahtuman visuaalinen ulkoasu ja sisustusratkaisut, joilla tilojen ilme muutetaan niin, ettei kukaan muista olevansa oppilaitoksessa.

Hius- ja kauneusalan opiskelijat perustavat tapahtumapäivinä loungeen salongin, josta kisavieraat voivat hankkia kauneus- ja hyvinvointipalveluja ennen lähtöään areenalle. VIP-tiloissa kiertävät kosmetologiopiskelijat tekevät vieraille kasvomaalauksia.

Opiskelijoita on mukana myös loungen ravintolapalveluissa, turvajärjestelyissä ja vieraista huolehtivina yleismies jantusina. He työskentelevät tapahtuman sujumisesta päävastuun ottavien ammattilaisten apuna.

Tapahtuman rakentaminen aloitettiin toukokuun alussa ja työtä tehdään yhteensä neljä viikkoa. Jutilat tähdentävät, että mukana olevilta vaaditaan täydellistä sitoutumista ja tahtoa työskennellä lujasti. Vastaavasti tarjolla on kerran elämässä -kokemus.

– Meillä on jäätävän kova luottamus yhteistyöhön. Opettajat ja opiskelijat ovat olleet alusta asti täysillä mukana. Opiskelijat saavat tapahtuman tuotannosta hyvää osaamispääomaa ja koulu näkyvyyttä. Kaikki voittavat, Satu Jutila sanoo.