JC-alumniverkosto: kohtaamisia ja keskusteluja, joita ei muualta saa

Tampereen kauppakamari perusti viime keväänä JC-alumniverkoston, joka auttaa JC- eli nuorkauppakamariuransa päättäneitä pysymään aktiivisina sekä tukee kontaktien ja verkostojen ylläpitämisessä. Verkosto lupaa kiinnostavia kohtaamisia ja keskusteluja, joita ei muualta saa.

Suunta on selvillä! JC-alumniverkoston ensimmäisessä tapaamisessa Kintulammin polkuja tallasivat Tero Ylönen (vas.), Ilkka Kaikuvuo, Marianne Sederholm, Antti Savolainen, Kristiina Aatsinki, Teija Sirén, Antti Eskelinen ja Matti Apunen.

Verkostoituminen ja itsensä kehittäminen ovat suurten muutosten keskellä entistä tärkeämpiä sekä yrityksille että yksilöille. Kun oikeat kontaktit ovat jo löytyneet, on niistä pidettävä kiinni ja kehityttävä muutosten mukana myös itse.

Nuorkauppakamaritoiminta on suunnattu nimensä mukaisesti vain nuorille aikuisille 40 ikävuoteen asti. Mutta mitä tapahtuu JC-uran jälkeen? Kysymys mietitytti Tampereen kauppakamarin toimitusjohtajaa Antti Eskelistä ja Toteutustoimisto Osaamo Business Designin Henna-Riika Ruotsalaista. Syntyi ajatus Tampereen kauppakamarin JC-alumniverkostosta.

– Kun 40 vuotta täytettyäni oma JC-urani tuli päätökseen, pohdimme yhdessä muiden kanssa, miten pidämme verkostomme aktiivisena. Kauppakamari tuntui oikealta paikalta jatkaa omaa kehittymistä ja ylläpitää vuosien saatossa rakennettuja kontakteja, Henna-Riika Ruotsalainen kertoo.

– Kauppakamari on monelle jo valmiiksi tuttu vaikuttamisen ja verkostoitumisen paikka, joten se muodostui luontaisesti alustaksi JC-konseptille ja jatkumoksi JC-aktiiviuralle. Ja tietysti haluamme lisää aktiivisia vaikuttajia mukaan kauppakamarin toimintaan! Halusimme verkoston jäsenet mukaan myös vaikuttamistyöhön lisätäksemme aktiivista keskustelua Pirkanmaan tulevaisuuden tarpeista ja haasteista, Antti Eskelinen sanoo.

”Hienoa, että kauppakamari otti kopin”

Tampereen kauppakamarin kaupan valiokunnan jäsen Teija Sirén lähti heti mukaan toimintaan ja iloitsee uudesta alumniverkostosta.

– Olisi sääli hukata hyvät, vuosien saatossa rakentuneet kontaktit. Suuri osa meistä on kasvanut ja kehittynyt yhdessä siihen asemaan, missä nyt olemme. Kokemuksesta tiedän, että ilman rakenteita tapaamisia syntyy satunnaisesti ja harvoin. JC-alumnitoiminnan avulla verkostot pysyvät elossa ja kehittyvät.

– Hienoa, että kauppakamari otti tästä kopin. Verkosto koostuu monenlaisista ihmisistä, joiden keskinäiseen kohtaamiseen ja ryhmien aktivointiin tuleekin panostaa. Kiva, että tällainen verkosto starttasi!

Työelämäprofessorin kanssa Kintulammilla

JC-alumniverkosto lupaa järjestää tavanomaisesta poikkeavia kokemuksia, kohtaamisia ja foorumeita. Ensimmäinen tapahtuma järjestettiin viime keväänä. Yhteisellä patikointiretkellä Kintulammin retkeily- ja luonnonsuojelualueelle keskusteltiin tulevaisuuden oppimisesta ja työelämästä työelämäprofessori Matti Apusen kanssa.

Patikointipäivässä mukana ollut Sirén ei miettinyt lähtöä kahdesti.

– Ei sitä joka päivä pääse Matti Apusen kanssa metsäretkelle!

– Ilmoittauduin välittömästi mukaan JC-alumniverkostoon, kun kuulin millaisia tapahtumia on luvassa. Aamupäivän aikana keskusteltiin kymmenen hengen voimin aiheesta ja aiheen vierestä konkreettisten casejen avulla Apusen johdattelemana, vapaamuotoisesti, polkuja tallaten. Tulevaisuuden työelämä koskettaa meitä kaikkia ja on kaikille meille erilainen – silti haasteet ovat monesti samanlaisia.
Alumniverkostotoiminta tarjoaa myös vertaistukea ja sujuvaa kommunikointia juuri oikeiden kontaktien kanssa.

– Huomasin, että kaikilla meillä on samoja haasteita toimialasta riippumatta. Kun keskustellaan noinkin syvällisesti pienellä porukalla, ymmärretään lisää aiheesta ja sen tarpeellisuudesta.

– Meille entisille JC:eille tämä on tuttu toimintamalli. Olemme omaksuneet vertaisoppimisen taitoja, ja meille on luontaista toimia sparrailuporukassa. Toiminnan fokus ei ole keskustelun moderoinnissa, vaan voimme käydä helposti ja sulavasti keskusteluja vaikeista ja luottamuksellisistakin asioista. Silloin myös tällaisten verkostotapahtumien merkitys kasvaa, Sirén lisää.

Lue lisää JC-alumniverkoston tapahtumista ja jäsenyydestä täältä.

Teksti: Kristiina Borgenström Sudhakaran