Inspiroiva työympäristö tuottaa tulosta

Hipsterivaara!
Iso seinämaalaus kööpenhaminalaisen entisen lihanpakkauslaitoksen porraskäytävässä kertoo, että olet siirtynyt aikakaudesta toiseen.

Tampereen kauppakamarin palveluvaliokunnan ja kaupan valiokunnan yhteinen opintomatka vei ryhmän myös kööpenhaminalaiselle, ulospäin kieltämättä hieman jo rähjäiseltä näyttävälle Vesterbron teollisuusalueelle lähelle päärautatieasemaa. Valkoisen kiinteistön seinät kertovat eletystä elämästä ja kiinteistön varsin mielenkiintoisesta historiasta.

Sisältä paljastuu jotain aivan muuta. SOHO-toimistohotelli ja yhteisöllinen työtila on noussut kaupungin ykköspaikaksi etenkin nuorten yrittäjien ja start up -yritysten keskuudessa. Tämä on tanskalaisten hipsterien kohtaamispaikka!

– Haluamme tehdä asiat hieman toisin kuin muut. Meistä työnteon ei tarvitse tuntua työltä. Tavoitteenamme on tarjota ainutlaatuista tilaa työskennellä, verkostoitua ja menestyä. Haluamme luoda vahvan yhteisön, jossa sen jäsenet tukevat toinen toisiaan ja hyötyvät toistensa osaamisesta haastaen status quon joka ikinen päivä, Casper Bak Vittrupin johtamat SOHO-tiimiläiset kertovat verkkosivuillaan.

SOHO on avattu kymmenisen vuotta sitten. Perinteisiin toimistoihin ja työtiloihin tottuneelle ympäristö näyttäytyy inspiroivana, yhteisöllisenä ja ennalta vieraankin kanssa yhteiseen työntekoon houkuttelevana.

Ei siis ihme, että siellä täällä istuu tai seisoo yksittäisiä kannettavaansa naputtelevia miehiä ja naisia tai pieniä ryhmiä kahvikuppiensa kanssa keskustelemassa kiihkeästi yhteisestä teemasta.

SOHOssa on paljon erilaisia yhteisiä tiloja, jotka inspiroivat keskusteluihin vieraidenkin kanssa.

Yli 400 säännöllistä käyttäjää

SOHO – ja uutena jäsenenä ”perheeseen” liittynyt NOHO – tarjoavat työtilat yli 400 kööpenhaminalaiselle tai kaupungissa vierailevalle. Liittymällä tilojen käyttäjäksi voit valita neljästä erilaisesta jäsenyystyypistä tilatarpeesi mukaan. Kaikissa tapauksissa hyödyt laajasta yhteisöstä, jossa on monen eri alan osaajia.

SOHOssa on 18 teemaan sisustettua neuvotteluhuonetta, kolme tapahtumatilaa, kahviloita, ravintoloita ja gallerioita sekä lukuisia työpisteitä niin suljettavien ovien takana kuin avotiloissakin. Voit varata itsellesi työpöydän, toimistohuoneen tai vain yksittäisen työpisteen. Tiloja voi käyttää säännöllisesti, päivittäin, tai vain yksittäiseen tapaamiseen, esimerkiksi workshopiin.
Sisustuksen teemana voi yhtä hyvin olla metsä kuin Marilyn. Tiloissa liikkuessasi voit törmätä moottoripyörään, akvaarioon tai käytöstä poistettujen kännykänkuorien kantaaottavaan What a waste -seinään.

Joka puolella on näyttäviä kuvia, graffiteja, sarjakuvastrippejä ja julisteita. Tuntuu kuin olisit koko ajan keskellä vaihtuvaa tarinaa.

Työnteon ei tarvitse olla tylsää. Ympäristöllä on vaikutusta. On helppo uskoa vakuuttelut siitä, että mielikuvitusta aktivoivat työtilat tuottavat myös näkyvää taloudellista tulosta.

Kamarin palveluvaliokunnassa puhetta johtava Mikko Kuuppo arvioi, että Kööpenhaminan opintomatka antoi matkalaisille paljon uusia ideoita ja pohdittavaa oman liiketoiminnan kehittämisessä.

Asiakaskokemus jättää muistijäljen

SOHO-toimistohotelli on hyvä esimerkki kauppakamarin palveluvaliokunnan tämän vuoden teemasta, joka on asiakas- ja palvelukokemus. Melkein kaikki toimistohotellit tarjoavat tiloja ja av-laitteita, jotkut jopa vatsan täytettä. Saman tarjooman voi kuitenkin paketoida tavalla, joka jää kävijänsä mieleen.

– Oli tosi mielenkiintoista tutustua paikkaan. Tämä jätti varmasti monelle meille pohdittavaa siitä, miten inspiroivia työtilat omassa yrityksessä ovat ja mikä tilojen vaikutus on työn mielekkyyteen ja työhyvinvointiin, sanoo palveluvaliokunnan puheenjohtaja, Isku Koti Oy:n myyntijohtaja Mikko Kuuppo.

Samaisesta asiakaskokemuksen kehittämisestä matkalaiset saivat toisenlaista mallia myös pistäytyessään Ruotsin puolella Malmössä Securitaksen tiloissa. Siellä heille esiteltiin turvallisuustekniikan uusia ratkaisuja niin riskienhallinnan kuin vaikkapa älyteknologian näkökulmasta. Näkyvässä osassa yhtiön toimintaa ovat työasuissa kulkevat vartijat, mutta turvallisuuden kokonaispalvelu on tänä päivänä jo paljon muutakin.

Teksti ja kuvat Jari Runsas

Lue valiokuntamatkan Ikea-kokemuksista täältä.

Nokkela kannanotto SOHOn seinällä.