HHJ-ryhmätyöpäivästä ajatuksia jalostettavaksi

– Hyvä kysymys!
Näin Celkee Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Vättö kommentoi monta kertaa, kun HHJ-kurssin ryhmä tenttasi häntä miettiessään Celkeen tulevaisuuden strategiaa ja hallitustyön kehittämistä.

Työryhmä esitti Kimmo Vätölle (vas.) konkreettisia kysymyksiä: onko hallitus oikean kokoinen, kokoontuuko se riittävän usein, olisiko advisor boardille käyttöä sen lisäksi? Myykö Celkee softaa vai palvelukokonaisuutta – ja mikä markkinointiviestin pitäisi olla, tarvitaanko nykyistä parempi tuotteistus? Miten Celkee hyödyntää erinomaisen asiakastyytyväisyyden? Keskustellaanko yrityksen strategiasta tarpeeksi? Mitkä voisivat olla kasvun tavat?

Kimmo Vättö lähti Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-kurssille sillä mielellä, että mukana ollaan täysillä. Niinpä hän ilmoitti Celkeen myös kurssin ryhmätyön kohdeyritykseksi. Idea on, että HHJ-kurssilaisista koottu työryhmä tutustuu muutaman tunnin aikana kohdeyrityksen omistajuuteen, hallinnointiin ja toimintaan sekä pohtii keinoja sen tavoitteiden saavuttamiseksi, tulevaisuuden strategioita ja hallitustyöskentelyn tuottamaa lisäarvoa.

Celkeen työryhmässä oli Kimmon lisäksi viisi jäsentä eri toimialoilta.

– Meillä ei ollut kynnystä avata yrityksen asioita, koska työryhmässä ei ollut kilpailijoita. Se kyllä yllätti, miten hyvin vapaamuotoinen workshop pienessä ryhmässä toimi.

Etukäteen Kimmoa epäilytti, koska tiimin jäsenet olivat ihan muilta toimialoilta: saadaanko mitään järkevää keskustelua aikaiseksi?

– Epäily osoittautui turhaksi. Moni- ja eritoimialaisuus oli itse asiassa vahvuus. Keskustelun taso yllätti, se, kuinka hyviä kommentteja voi antaa ihan toisilta toimialoilta. Monesta kevyesti heitetystä "sivulauseesta" jäi mieleen elämään ajatuksia, joita sisäisesti jalostamme eteenpäin.

Marja Mäkinen (vas.), Raimo Kouhia, Eveliina Vuolli, Mika Salo, Kimmo Vättö ja Janne Kangastupa viettivät tiiviin kolmituntisen pohtiessaan HHJ-kurssin ryhmätyönä Celkee Oy:n kehittämisen painopisteitä.

Iltapäivän aikana käytiin läpi Celkeen historia, osaaminen, avainhenkilöt, kipupisteet, haasteet ja mahdollisuudet. Toimitusjohtaja oli sopivan tiukassa tentissä.

– Aika sinnikkäästi ihmiset jäivät johonkin asiaan kiinni, eikä antamaani vastausta heti "ostettu". Tämä oli hyvä, koska asiat olivat juuri niitä ydinasioita. Vasta jälkikäteen oivalsin, miksi esimerkiksi kasvuun ja ajankäyttöön liittyviä kommentteja ei nielty purematta. Haastoa ja hyvää keskustelua tuli muun muassa siitä, toimimmeko haluamamme kasvun saavuttamiseksi niin kuin pitäisi toimia.

Ehdotuksia askelmerkeistä tulevaisuuteen Celkee sai useita.

– Päällimmäisenä olivat hallitustyön uudistaminen, strategian haastaminen ja ajan hallinta. Ensimmäinen näistä oli jo agendalla, mutta kaksi jälkimmäistä eivät olleet.

Kimmo Vättö arvioi työryhmän esittäneen hyviä kysymyksiä ja sytyttäneen monta lamppua. – Samoja asioitahan sitä itsekin miettii, mutta ajan ja arjen pyörityksessä ne vain sitten sulkee ulkopuolelle.

Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -koulutuskokonaisuus aktivoi ja kehittää pk-yrityksen hallitustyöskentelyä. Tampereen kauppakamari ja Hallituspartnerit ry aloittivat koulutuksen syksyllä 2005. HHJ-koulutusta toteutetaan nyt jo kaikissa Manner-Suomen kauppakamareissa, vuosittain kursseja järjestetään noin 50. Osallistujia HHJ-kursseilla on vajaan 15 vuoden aikana ollut jo liki 10 000.

www.hhj.fi

Teksti ja kuvat Annikaisa Knuutila

Kimmo Vätön ensimmäisistä tunnelmista HHJ-kurssin alussa kerrotaan täällä.