HHJ Pro -ohjelma profiloitiin
suoraan hallituskoulutusten huipulle

Ismo Salminen johti projektiryhmää, joka loi sisällön HHJ Pro -ohjelmalle. Historian ensimmäinen HHJ Pro alkoi lokakuussa 2022.

Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ -kokonaisuus kasvoi viime syksynä uudella HHJ Pro -ohjelmalla. Se on tällä hetkellä Suomen laajin hallitustyön koulutusohjelma ja tarkoitettu nimensä mukaisesti henkilöille, jotka haluavat nostaa hallitusosaamisensa pro-tasolle.

Tampereella on järjestetty tähän mennessä yksi HHJ Pro -koulutusohjelma. HHJ Pro 2 päättyy kesäkuussa, ja kolmas koulutusohjelma alkaa 28.9.2023.

– Järjestimme kaksi koulutusta tiiviisti peräkkäin, sillä ensimmäiseen koulutukseen pyrki enemmän ohjelmasta kiinnostuneita kuin sille voitiin ottaa. Jatkossa vauhti tasaantuu ja järjestämme HHJ Pron kerran vuodessa, kertoo HHJ-kehityksestä vastaava johtaja Ismo Salminen Tampereen kauppakamarista.

Syventävän hallituskoulutuksen tarve nousi esille syksyllä 2021 HHJ-strategiaryhmässä, kun Hallituspartnereita edustava Merja Talkio-Vilanen heitti ajatuksen korkean tason HHJ-koulutuksesta.

– Hän käytti siitä vieläpä HHJ Pro -nimeä. Kun asia oli lausuttu ääneen, se konkretisoitui ja aloitimme vaativan jatko-ohjelman suunnittelun.

Projektiryhmään kuuluivat Talkio-Vilasen lisäksi tulevaisuuden hallitustyöhön perehtynyt Aleksis Nokso-Koivisto, yritysten hallitustyön oikeudellisiin kysymyksiin erikoistunut Janne Ruohonen Tampereen yliopistosta sekä Tampereen kauppakamarin HHJ-asiantuntijat.

Liekehtiviä keskusteluja hallitustyön ytimessä

HHJ Pron lähtövaatimuksena on, että osallistujat ovat käyneet HHJ-kurssin tai HHJ-puheenjohtajakurssin.

– Ohjelmassa ei käydä enää läpi asioita, jotka kuuluvat alempien HHJ-koulutusten ohjelmiin. Lisäksi osallistujilta edellytetään hallitustyökokemusta mielellään useita vuosia.

HHJ Pro sisältää neljä kahden päivän lähijaksoa, joilla jokaisella on nimetty teema: hallituksen arvontuotto, ennakointi hallituksessa, yrityksen suorituskyky ja kasvu sekä kestävyys ja kriisinsietokyky.

– Pääteemat jaetaan edelleen päiväkohtaisiin aiheisiin, joita avataan case-esimerkkien ja tapauskuvausten avulla. Työmenetelminä ovat ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen. Voi sanoa, että aiheet ovat hallitustyön ytimessä ja niitä käsitellään pohjamutia myöten. Vierailevien asiantuntijoiden tositarinat innostavat ja ovat saaneet keskustelut suorastaan liekkeihin, Salminen kertoo.

Vierailevat asiantuntijat ovat meritoituneita ja menestyneitä hallitustyön ammattilaisia, kuten edelliskerroilla esiintyneet hallitusammattilainen Mika Sutinen, viestintätoimisto Ellun Kanojen toimitusjohtaja Taru Tujunen ja tamperelaiset huippujohtajat Kristiina Michelsson, Jari Niska, Timur Kärki ja Aleksi Arpiainen.

HHJ Pron lähijaksot toteutetaan internaattina, mikä tarkoittaa, että ryhmä sulkeutuu ulkopuoliselta maailmalta ohjelman teemojen pariin. Toteutustapa pakottaa ottamaan ajan työskentelylle ja jättämään kaiken muun syrjään. Jokaisen lähijakson ohjelmaan kuuluu lisäksi yhteinen päivällinen, jolle osallistuu tunnettu vieras. Päivällisvieraana ja -keskustelun virittäjänä on ollut muun muassa Fujitsu Finlandin toimitusjohtaja Hanna Kivelä.

HHJ Pro huipentuu opinnäytetyöhön

Koulutusohjelmaan kuuluu opinnäytetyö, jonka hyväksytysti tehnyt henkilö on oikeutettu käyttämään HHJ Pro -nimikettä.

HHJ Pro -opinnäytetyö vastaa rakenteeltaan ammattikorkean tai yliopiston opinnäytetyötä, mutta on niihin nähden luonnollisesti suppeampi, 20–30 sivun kokonaisuus. Opinnäytetyön tekemistä ohjaa ja sen tarkastaa HHJ Pro -kehitysryhmään kuuluva Janne Ruohonen.

– Opinnäytetyö sisältää kehityskohteen tai ongelman määrittelyn, taustoittavan lähdekartoituksen ja tutkimustyön kuvauksen ja tulokset. Tutkimusmetodina on lähinnä oma pohdiskelu. Opinnäytetyön tekeminen on ohjelman syventävä osuus. Se on mittari, mutta samalla ehdottomasti myös oppimiskokemus, Ismo Salminen sanoo.

– HHJ Pron seurauksena aion lisätä strategista tulevaisuuden pohdintaa
Koparin hallituksessa, Erika Hietamäki sanoo.
​​​​​​​

”Lupaus oli iso, mutta se lunastettiin”

HHJ Prota on markkinoitu sloganilla ”on tullut aika astua seuraava askel, joka on HHJ Pro”.

Kun Erika Hietamäki näki sloganin, se niin sanotusti osui ja upposi.

– Ajattelin, että tuo on juuri sitä, mitä tarvitsen. Hallitusammattilaisuus kiinnostaa minua, samoin oman osaamisen kehittäminen. Lupaus oli iso, mutta se lunastettiin. Otimme todellakin askeleen uudelle hallitusosaamisen tasolle, hän sanoo.

Erika Hietamäki on parkanolaisen Kopar Oy:n hallituksen puheenjohtaja. Hän on työskennellyt yrityksessä eri tehtävissä vuodesta 2002. Yhtiö on tänä aikana luonut nahkansa ja muuttunut sopimusvalmistajasta prosessiteollisuuden ja voimalaitosten kuljetinjärjestelmien kehittäjäksi ja valmistajaksi. Uudistuminen ei ole sujunut ilman kipuilua, ja vaikeuskerrointa lisäsivät vuoden 2008 finanssikriisi ja korona.

Hietamäen oma ura on ollut vaiheikas, ja siihen on mahtunut työuupumus Koparin toimitusjohtajana. Nykyään hän asuu perheineen Tallinnassa.

– Suunnittelen tulevaisuuttani hallitusammattilaisena. HHJ Pro antoi varmuutta, että osaamisellani on käyttöä jossakin pk-yrityksessä. Hallitustyötä tehdäkseen ei tarvitse olla pitkän uran päättänyt eläkeläinen, 45-vuotias Hietamäki sanoo.

Ohjelman asiantuntijoista suurimman vaikutuksen Hietamäkeen teki omistajuudesta puhunut Tero Luoma. Esitys johti pohtimaan pk-yrityksen omistamista omassa opinnäytetyössä.

Lue lisää Erika Hietamäen HHJ Pro -kokemuksista hhj.fi

Kenelle HHJ Pro sopii?

• HHJ-koulutuksista innostuneet itsensä kehittäjät
  • Hallitustyöstä kilpailuetua haluavat omistajayrittäjät