Hallituspartnerit-verkostossa jo tuhat jäsentä

Tampereella vuonna 2003 perustettu Hallituspartnerit on kasvanut valtakunnalliseksi verkostoksi, jossa edistetään ammattimaista hallitustyöskentelyä.

Pk-yritysten kilpailukykyä hallitustyön avulla parantavaan Hallituspartnerit-verkostoon kuuluu jo tuhat jäsentä 11 alueyhdistyksessä. Hallituspartnerit on tällä hetkellä Suomen suurin ja ainoa valtakunnallisesti toimiva hallitusosaajien verkosto.

Suurin osa Suomessa toimivista yrityksistä on pk-yrityksiä. Niiden omistajilla on kunnianhimoisia tavoitteita, joiden saavuttamiseksi tehdään paljon työtä ja käytetään aikaa. Jokainen yritys kohtaa eri vaiheissaan haasteita, jotka on ratkaistava, jotta toiminta voi jatkua ja kehittyä.

Yhä useampi pk-yritys löytää avaimet menestykseen rekrytoimalla hallitukseensa riippumattomia jäseniä.

– Monissa suomalaisissa pk-yrityksissä on huomattu, että riippumattomien hallitusjäsenten tuoma osaaminen ja kokemus ovat merkittävä voimavara yritysten menestykselle, Hallituspartnerit ry:n hallituksen puheenjohtaja Jyrki Liljeroos sanoo.

– Korostamme erityisesti tehokkaan hallitustyöskentelyn merkitystä pk-yritysten toiminnassa ja kehitämme hyvää, ammattimaista ja eettistä hallitustyöskentelyä.

– Riippumattomat hallitusjäsenet ovat yritykselle voimavara, Jyrki Liljeroos sanoo.

Muutos ajaa hakemaan hallitusjäsentä

Riippumattomia hallitusjäseniä otetaan mukaan hallitustyöhön tyypillisimmin yritysten muutostilanteissa, esimerkiksi sukupolvenvaihdoksissa ja muissa omistusjärjestelytilanteissa, strategiatyössä sekä yrityksen kansainvälistyessä tai yrityskauppojen yhteydessä.

Hallituspartnerit-jäsen, KTM, HHJ PJ Sari Vaajanen-Ärrälä tuli itsekin mukaan toimintaan muutoksen seurauksena.

– Olin myynyt kasvuyritykseni 20 vuoden rupeaman jälkeen. Minua pyydettiin Hallituspartnereiden toiminnanjohtajaksi, ja tunsin tehtävän ja verkoston heti omakseni. Viiden vuoden periodi 2012–2017 Tampereen yhdistyksen vetovastuussa auttoi pääsemään syvälle valtakunnalliseen toimintaan ja jäsenistöön. Rivijäsenenä olen yhdistyksen toiminnassa aktiivisesti mukana.

Sari Vaajanen-Ärrälän mielestä jäsenyys on monella tavalla palkitsevaa.

– Samanhenkisiltä, eri kokemustaustoilla olevilta kollegoilta kuulee todellisista kokemuksista ja pääsee oppimaan toisilta.

Sari Vaajanen-Ärrälä toimi viisi vuotta Tampereen yhdistyksen toiminnanjohtajana ja jatkaa edelleen aktiivisena jäsenenä.

Suuri osa suorittanut HHJ-tutkinnon

Hallituspartnerit-verkoston jäsenet ovat mukana yritysten hallitustyössä ja osallistuvat aktiivisesti myös oman alueyhdistyksensä toimintaan. Tuhannen jäsenen verkostosta löytyy monipuolista kokemusta yrittäjyydestä, yritysten johtamisesta ja osaamista eri liiketoiminta-alueilta.

Merkittävä osa jäsenistä on suorittanut Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -tutkinnon ja Hyväksytty hallituksen jäsen ja puheenjohtaja (HHJ PJ) -tutkinnon. Jotkut heistä toimivat myös luennoitsijoina HHJ-kursseilla, joita järjestävät manner-Suomen kauppakamarit.