Hallituspaikka 2022 on kuin hallitustyön maailmaan siirretty Slush

– Suomessa on tuhansia HHJ-koulutuksen käyneitä, jotka haluaisivat osallistua hallitustyöhön. Hallituspaikka-tapahtumassa heillä on mahdollisuus esitellä itsensä hallitusosaajia etsiville yrityksille. Tapahtumassa käytetään Brella-alustaa, jonka avulla osapuolet voivat sopia tapaamisista etukäteen, Sami Somero kertoo.

Riippumattomia hallitusjäseniä etsivät yritykset, hallitustyöskentelystä kiinnostuneet henkilöt ja tulevaisuutta aktiivisesti miettivät hallitusosaajat kohtaavat Hallituspaikka 2022 -tapahtumassa 30. marraskuuta.

Tapahtuman teemana on eteenpäin katsova hallitustyö, jota käsitellään muun muassa tulevaisuustyöpajassa ja useissa puheenvuoroissa. Keynote-puhujia ovat Kirsi Piha, Matti Alahuhta, Alexander Bargum, Tuomo Haukkovaara ja Nina Elomaa.

Teema on ajankohtainen, sillä tällaisina epävarmoina aikoina tulevaisuutta luotaavan hallitustyön tarve korostuu. Dynaamiset hallitukset käyttävät muutoinkin paljon aikaa erilaisten skenaarioiden rakentamiseen, perustelee Hallituspaikka-tapahtuman ohjausryhmän ja Tampereen Hallituspartnerit ry:n puheenjohtaja Sami Somero.

Tapahtumaa on siirretty useita kertoja pandemian takia. Uusi ajankohta marraskuun lopussa on Someron mielestä hyvä, sillä aktiivinen työ uusien hallitusjäsenten löytämiseksi tehdään pääasiassa syksyisin.

– Hallituspaikalle on selvästi tilaus. Suomessa on tuhansittain Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-koulutuksen suorittaneita henkilöitä, jotka haluaisivat soveltaa osaamistaan käytännössä. Tähän mennessä heillä ei ole ollut sopivaa kanavaa esitellä itseään ja kertoa tarinaansa.

– Hallituspaikka-tapahtumassa osapuolet voivat tutustua toisiinsa rauhassa ja sitoumuksetta. Tämä on tärkeää, sillä hallituspaikkoja ei yleensä jaeta ansioluettelon, vaan kokemuksen ja yritykseen hyvin sopivan persoonan perusteella.

Kasvuyrittäjätaustainen, hallitusammattilaisena työskentelevä Sami Somero arvostaa satunnaisia kohtaamisia ja vuorovaikutusta ja suosittelee niitä muillekin.

– Monestihan uudet ideat saavat alkunsa tapaamisista inspiroivien ihmisten kanssa. Hallituspaikka-tapahtumaa sävyttää epämuodollisuus ja rentous. Se on kuin hallitustyön maailmaan siirretty Slush, hän vertaa.

Ei mikään massatapahtuma

Hallituspaikka 2022 on suunniteltu noin 500 hengelle. Tapahtumasta vastaava PR- ja kumppanuusjohtaja Tanja Järvensivu Tampereen Messut -konsernista sanoo, että sopiva mitoitus tukee kontaktien syntymistä.

– Hallituspaikan ideahan on kasvokkain tapaamisissa, ja siksi tapahtumaa ei pandemiankaan aikana harkittu siirrettäväksi verkkoon.

Verkossa toteutettavia osuuksia on kaksi, tapahtuman tulevaisuustyöpajan digitaaliset etkot ja jatkot. Digitaaliset etkot tulevaisuuden ennakoinnista ja heikoista signaaleista järjestetään 13. lokakuuta. Jatkot 15. joulukuuta keskittyvät ilmiöihin vuonna 2023. Digi-etkot ja -jatkot ovat kaikille avoimia.

​​​​​​​– Tapahtuman tulevaisuustyöpajaan voi ostaa erillisen lipun, jos Hallituspaikka-tapahtuma ei muuten mahdu aikatauluun, Järvensivu vinkkaa.

Kiinnostavana ohjelmanostona Järvensivu mainitsee Kauppalehden isännöimän paneelikeskustelun tulevaisuuden hallitustyöstä. Tapahtumassa luovutetaan lisäksi Kultainen nuija -tunnustus hyvää hallitustyötä tehneelle yritykselle.

www.hallituspaikka.fi

• Hallituspaikka 2022 -tapahtuman järjestää Tampereen Messut -konserni kumppaneinaan Hallituspartnerit ry, Tampereen kauppakamari, Future Board ry, Perheyritysten liitto ry ja Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -koulutuskokonaisuus.