Frisbeekiekkoja omalla reseptillä, omasta tehtaasta

– Frisbeekiekon valmistaminen on lopulta melkoista tiedettä – tai noituutta. Välillä emme tiedä, miksi kiekosta ei tullut sellaista kuin halusimme, Jussi Meresmaa sanoo. Kuva Päivi Eskelinen.

Frisbeegolfin suosio on hurjassa nosteessa, ja lajia kehitetään vahvasti tamperelaisvoimin. Jussi Meresmaan yritys Spin18 suunnittelee frisbeegolfratoja ja valmistaa frisbeekiekkoja omassa tehtaassa. Yritykset juuret ovat Meresmaan vanhempien autotallissa Tampereen Korkinmäessä.

Jussi Meresmaa on Suomen ensimmäinen kansainvälisen tason frisbeegolfin pelaaja. Hänen aloittaessaan harrastuksen vuonna 1994, Suomessa oli kolme neljä rataa. Nyt niitä on suunnilleen 900.

– Frisbeegolf oli tuolloin hyvin, hyvin pieni laji, hän kertoo.

– Voitin kilpaurallani kolme Suomen mestaruutta ja menestyin myös Euroopassa, ja olisin halunnut jatkaa lajin ammattilaisena.

Koska ammattilaisura ei ollut mahdollinen lajin ollessa vasta lapsenkengissä, Meresmaa valitsi toisen lähestymistavan. Hän perusti yrityksen, Frisbeezer Ky:n tavoitteenaan kasvattaa frisbeegolfista niin iso laji, että jonakin päivänä se työllistäisi ammattiurheilijoita. Samalla hän ajatteli työllistävänsä itsensä.

–Perustin Frisbeezerin Korkinmäessä vanhempieni autotallissa 20 vuotta sitten. Ensimmäinen yritykseen palkattu henkilö oli isäni. Itse hyppäsin todenteolla mukaan vuonna 2009, kun myin kaverini kanssa perustamani mainostoimiston.

Frisbeezerin, sittemmin Spin18:n vaiheet on koottu tänä syksynä yksiin kansiin. Meresmaa sai äskettäin valmiiksi yrityshistoriikin, joka julkaistaan ensi keväänä nimellä Reinvent your game Yritys Discmanian takana. Kirja kertoo samalla yrittäjän tarinan.

”Jos ei ole kenttiä, ei ole lajiakaan”

Tavoitteet työllistämisestä ja lajin kehittämisestä ovat toteutumassa hyvää vauhtia. Spin18 työllistää Suomessa 25, Ruotsissa runsaat 20 ja USA:ssa Coloradon Wellingtonissa parikymmentä henkeä.

– Visiomme on olla maailman johtava frisbeegolfyritys. Liikeideamme on yksinkertainen: kiihdytämme frisbeegolfin evoluutiota ja toimitamme siksi myös kenttiä. Ilman kenttiä frisbee ei juurru maahan ja markkinaan.

Spin18 suunnittelee ja toimittaa ratoja DiscGolfPark-konseptilla Suomeen ja ulkomaille. Liiketoiminnan toinen haara ovat frisbeekiekot ja muut lajivälineet, joita myydään Discmania-tuotemerkillä omassa verkkokaupassa ja suurimmissa marketeissa. Discmania-kiekot valmistetaan omassa tehtaassa Ruotsissa Skellefteåssa.

Konsernin globaali liikevaihto on tänä vuonna arviolta 24 miljoonaa euroa, josta 42 prosenttia tulee USA:sta.

– Perustimme tytäryhtiön Yhdysvaltoihin vuonna 2014, ja se on noussut seitsemässä vuodessa Euroopan tasolle. USA on frisbeegolfin syntypaikka ja tärkein markkina. Siellä on eniten pelaajia ja ratoja, ja siksi mekin halusimme sinne.

Luonnonmukainen liikuntapaikka

Kenttien rakentaminen ja koko laji on saanut kovaa nostetta koronapandemiasta.

– Moni kunta on ymmärtänyt, että tämän lajin avulla ihmiset lähtevät ulkoilemaan koronaturvallisesti. Ei puhuta uimahallin kokoisista investoinneista, joten kenttä sopii monen kunnan budjettiin. 9-väyläisen kentän saa 15 000 eurolla, ja kymmenet ihmiset pystyvät harrastamaan sillä samanaikaisesti.

Laji ei ole välttämättä kallis harrastajallekaan. Alkuun pääsee yhdelläkin kiekolla.

Spin18 toimittaa tänä vuonna noin 200 kenttää, joista 30–40 on toteutettu Suomeen. Ratasuunnittelun lisäksi yritys toimittaa maalikoreja, opastejärjestelmiä, heittoalustoja ja muita kenttätuotteita.

– Suunnittelussa keskeistä on radan turvallisuus kaikille käyttäjille, kiinnostavuus ja luonnonmukaisuus. Jos radalta on tarpeen kaataa puita, ne voidaan käyttää hyödyksi rakentamalla niistä penkkejä ja portaita.

Yhdysvalloissa yrityksen osuus koko firsbeegolfmarkkinasta on noin viisi prosenttia. Tavoitteena on tuplata se kahdessa vuodessa. Lisäksi uusia markkinoita katsellaan koko ajan. Saksa kiinnostaa, siellä laji ei ole lyönyt vielä läpi.

– Lajina frisbeegolf leviää kentät edellä, harrastuspaikkoja pitää olla. Saksassa julkiset puistot ovat kovin ruuhkaisia, eikä radan perustaminen sellaiseen ole hyvä ajatus. Metsät taas ovat enimmäkseen suojeltuja ja usein metsästysseurojen hallinnoimia.

Tsekeissä laji on nousussa. Maassa on jo 130 kenttää, joiden perustaminen on lähtenyt yhden paikallisen harrastajan innokkuudesta. Hän hankki ratasuunnittelun oppinsa Meresmaalta.

Frisbeegolf sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Aloittamisen kynnys on matala, sillä välineisiin ei tarvitse satsata omaisuuksia. Kuva Discmania.

Euroopan myydyimmät kiekot

Frisbeekiekoista puhuttaessa Jussi Meresmaa pääsee vauhtiin. Nyt ollaan asian ytimessä.

– Kiekkojen tekemisessä tarvitaan osaamista. Puhutaan aerodynamiikasta, sillä kiekon pitää lentää. Ja käsituntumasta, jäykkyydestä, muodosta, kuinka kiekko kaartaa, kuinka se kestää.

– Valmistaminen on lopulta melkoista tiedettä – tai noituutta. Vaikka valmistus on hallussa, välillä emme tiedä, miksi kiekosta ei tullut sellaista kuin halusimme.

Discmania-kiekot ovat Euroopan myydyimpiä frisbeekiekkoja. Seos, josta ne tehdään, perustuu – tietenkin – salaiseen reseptiin.

– Palkkasimme kemistin, joka tietää kaiken polymeereistä. Meillä oli mielessämme tietyt ominaisuudet, jotka halusimme kiekkoihin, ja hän laati toiveitamme vastaavan kemiallisen reseptin.

Muoviseoksen tekee italialainen valmistaja. Skellefteåssa sijaitsevassa omassa tehtaassa valmistetaan kahta premium-mallistoa. Kiinassa sopimusvalmistaja tekee Discmanian ns. market-mallistoa.

Jussi Meresmaa ei enää kilpaile, mutta harrastaa lajia säännöllisesti ja tietenkin testaa tehtaan lähettämiä prototyyppejä.

– Kiekkojen kehitys on vasta alussa. Led-valolla ja paikannuksella varustettuja kiekkoja on jo markkinoilla. Mielestäni kiekkoon voisi tuoda kiihtyvyysanturin, joka mittaa kiekon lähtönopeuden, tai mahdollisuuden mitata kiekon kierrettä ja lentomatkan pituutta, hän pohtii.

Discmania on valittu Suomen Entrepreneur of the Year -kilpailun kymmenen kasvuyrityksen joukkoon. Kilpailun voittaja edustaa Suomea yrittäjyyden maailmanmestaruuskilpailuissa, kesäkuussa 2022 järjestettävässä EY World Entrepreneur of the Year -kilpailuissa.

Teksti Päivi Eskelinen