Mads Kristensen on kehittämässä Kööpenhaminaan uutta, city-konseptin mukaista keskustamyymälää taustalla näkyvälle tontille. Hänestä tulee aikanaan myös yksikön johtaja.

Asiakastarpeiden muutos kääntää
huonekalujätin suuntaa

– Ihmisille aika on kriittistä. Asiakkaat eivät halua odottaa. Sen vuoksi meidänkin on oltava nopeampia, kertoi Ikea Groupin tanskalainen projektijohtaja Mads Kristensen, kun Tampereen kauppakamarin kaupan valiokunta kävi yhdessä palveluvaliokunnan kanssa Kööpenhaminassa tutustumassa kaupan trendeihin.
Ikea on muuttamassa konseptiaan radikaalisti ja tuo myymälänsä kehysalueilta kaupunkien ydinkeskustoihin.

Kaupan valiokunnan tämän vuoden kokousten keskustelujen pääteemoja ovat olleet digitalisaatio, koulutus, ratikkatyömaa ja kaupungin tyhjien liiketilojen kasvu.

– Kivijalkakaupat ovat ahtaalla etenkin Tampereen keskustassa ja se näkyy tyhjinä neliöinä. Kehitys on huolestuttava, sanoo valiokunnan puheenjohtaja, K-Rauta Lielahden kauppias Sanna Elonheimo-Hietala.

Uskoa tulevaan luo se, että työmaat väistyvät ennen pitkää. Vahva kaupungistumiskehitys tarkoittaa kaupunkikeskustojen kiihtyvää tiivistymistä, jolloin erikoiskaupallekin on luvassa lisää asiakasvirtoja ja elinmahdollisuuksia.

Tampereen kauppakamarin kaupan valiokunnan puheenjohtaja Sanna Elonheimo-Hietalan mielestä oli äärimmäisen kiinnostavaa kuulla, miten huonekalukaupan suuri toimija on tekemässä isoa käännöstä liiketoimintakonseptiinsa asiakastarpeiden muutosten edessä.

Keskustojen tiivistyminen ei ole vain tamperelainen tai suomalainen ilmiö. Sama kehitys on nähtävillä kaikkialla maailmassa ja yhdessä digitalisaation kanssa se muuttaa väistämättä kaupan toimintatapoja.

Kaupan valiokunta teki lokakuussa yhdessä palveluvaliokunnan kanssa opintomatkan Kööpenhaminaan, jossa tutustuttiin paikallisiin trendeihin ja muun muassa huonekalujätti Ikean tulevaisuuden suunnitelmiin. Ikean Space 10 – Future Lab tutkii asiakastarpeiden ja -käyttäytymisen globaaleja muutoksia ja niiden vaikutusta yrityksen toimintaympäristöön.

Rohkea konseptimuutos

Muutoksen voimaa kuvaa se, että 4,2 miljardin euron nettotulosta tekevä Ikea on aloittanut totaalisen konseptimuutoksen. Trendien vaikutus nähdään niin suurena, että siihen on erittäin menestyvästä liiketoiminnasta huolimatta sopeuduttava ajoissa. Radikaali päätös on vaatinut johdolta uskallusta ja vahvaa näkemystä.

– Tähän asti olemme rakentaneet samannäköisiä sinisiä myymälöitämme hyvien liikenneyhteyksien varrelle keskustojen ulkopuolelle. Ympäriltä on varattu riittävästi tilaa isoille, ilmaisille parkkipaikoille. Nyt olemme muuttamassa kaiken. Ainoastaan yrityksen arvot ja kulttuuri pysyvät, kertoi projektijohtaja Mads Kristensen.
– Ihmisille aika on kriittistä. Asiakkaat eivät halua odottaa. Sen vuoksi meidänkin on oltava nopeampia.

Kaupungin sydämeen

Ikea on jo aloittanut uuden city-konseptin mukaisten tavaratalojen suunnittelun ja rakentamisen. Myymälät tuodaan kaupunkien ydinkeskustoihin, mielellään rautatieaseman, metron tai muuten hyvien julkisten liikenneyhteyksien ja isojen asiakasvirtojen lähelle. Myymälät toimivat tarjontaa esittelevinä show-roomeina ja kassan läpi kulkee pääasiassa helposti mukana kuljetettavia tuotteita.

– Muutamien vuosien päästä vain 15–20 prosentilla keskustoissa asuvista on oma auto. Isommat huonekalut ostetaan verkosta ja uudet, lähelle asiakkaita hajautetut keskusvarastomme huolehtivat niiden nopeasta toimituksesta, Kristensen kuvaa.

Uuden, koko ajan kehittyvän city-konseptin mukaisia Ikea-myymälöitä on tarkoitus rakentaa kaikkiaan 30 vuoden 2021 loppuun mennessä. Ensimmäinen on nousemassa Wieniin ja listalla on mukana myös Kööpenhamina.

Myymälöissä katsellaan ja kosketellaan

Uusi myymäläkonsepti vastaa muuttuneeseen ostokäyttäytymiseen. Ihmiset haluavat katsella, kosketella ja testata tavaroita sekä saada ammattilaisten suunnitteluapua sisustus- ja remontointihankkeisiinsa. Mutta he eivät halua enää itse kuljettaa tavaroita, vaan odottavat, että ne tuodaan paikalle.
Ikea on hankkinut omistukseensa myös digitaalisen alustakonseptin, josta voi Uberin tavoin tilata kokoajan uusille huonekaluilleen.

Kuluttajat haluavat shoppailunsa olevan entistä elämyksellisempää.
– Haastattelimme paikallisia asukkaita heidän toiveistaan. Ostokokemuksesta halutaan tehdä mahdollisimman miellyttävä ja helppo. Rautatieaseman viereen nousevan Kööpenhaminan uuden myymälän arkkitehtuuri on näyttävää.

– Myymälän katolle rakennetaan koko alueen läpäisevä, kolmen jalkapallokentän kokoinen viheralue, joka toimii lähiasukkaiden oleskelutilana kaupungin sydämessä, Mads Kristensen kertoo.

Myymälän viereen rakennetaan Tanskan suurin, 1250 huoneen hotelli sekä kaksi korkeaa opiskelijakerrostaloa. Yhteensä uusia opiskelija-asuntoja valmistuu 500.

Teksti ja kuvat Jari Runsas

Valiokuntien jäsenet pääsivät Tanskaan ja Ruotsiin suuntautuneella opintomatkallaan tutustumaan laajemminkin yhteiskunnallisiin kehityssuuntiin, tuleviin trendeihin ja kuluttajien asiakaskokemuksen kehittämiseen liittyviin uusiin ratkaisuihin. Näistä lisää tampereenkauppakamarilehti.fi:ssä 31.10.

Ikean Space 10 – Future Labin missiona on suunnitella parempaa ja kestävämpää asumista. Kuva: Nikolaj Thaning Rentzmann.