Asennetta ensi puraisusta lähtien


Poppamies on pärjännyt viime vuosina hienosti Supercrush-tuotemerkkitutkimuksissa. Se on päihittänyt mielikuvissa Tabascon, Kikkomanin ja Texas Peten sekä suomalaisia valmisruokabrändejä.
– Kun ensimmäisen kerran saimme parhaat arvosanat, ajatukseni suomalaiseen tyyliin oli, että on tapahtunut virhe. Sitten ajattelin, miten ihmeessä säilytämme mielikuvan, Caj Sjöman nauraa.

Kun Caj Sjöman kuuli ensi kerran Poppamiehen arvoista ja toimintatavoista, hän ajatteli, että tämä on arvo-ohjatuin yritys, jonka hän on koskaan tavannut. Tekemisen meininki säväytti kuin napakasti puraiseva chili.

Ensiksi keitetään kahvit, eikä se ole mitä tahansa sumppia. Pavut jauhetaan, ja pian keitin alkaa pulputtaa.

– Pavut on korjattu costaricalaisen sopimusviljelijämme plantaasilta, Poppamiehen toimitusjohtaja Caj Sjöman kertoo höyryävän kahvimukin takaa.

Olemme mauste- ja kastikebrändinä tunnetun Poppamiehen päämajassa Kangasalan Lentolassa. Päämajaan on keskitetty asiakaspalvelu, johto, markkinointi ja tuotekehitys. Se on myös Poppamiehen logistiikkakeskus valtavine varastoineen. Tänne rahdataan suomalaisten ja ulkomaisten sopimusvalmistajien Poppamies-tuotteet, ja täältä ne toimitetaan edelleen jälleenmyyjille ja muille asiakkaille. Tänä vuonna maailmalle toimitetaan yli 2,5 miljoonaa Poppamies-tuotetta.

Yritys muutti Kangasalle pari vuotta sitten, kun seinät edellisessä toimipaikassa Lakalaivassa tulivat vastaan. Päämajassa Poppamiehen tuotevalikoiman laajuus ja volyymit hahmottuvat. Erilaisia Poppamies-tuotteita on yhteensä runsaat 140, joista noin 60 on kuluttajatuotteita. Loput menevät elintarviketeollisuudelle ja suurkeittiöille.

Kuluttajan mieleen Poppamiehestä hiipivät ensimmäiseksi tujut srirachat ja muut chilikastikkeet, mutta tosiasiassa valikoimaa on paljon enemmän. On barbeque- ja texmex-kastikkeita, sinappeja, ketsuppeja, majoneeseja, rubeja eli kuivamausteita, snackseja ja karkkeja. Nallekarkkien nimi on Napalmi Nalle. Ei ehkä ihan pienimpien tenavien suosikki.

Sjöman oikaisee, ettei Poppamies-tuotteiden pointti ole tulisuudessa vaan makuaistia kiihottavassa mausteisuudessa. Slogan ”asennetta ruuanlaittoon” kertoo, mistä on kyse. Chili saa puraista ja valkosipulikastike on oikeasti hyvin valkosipulinen, mutta niiden ei ole tarkoitus turruttaa.

Poppamiehen tuotteista noin 60 prosenttia valmistetaan Suomessa, loput muun muassa Portugalissa, Tanskassa ja Costa Ricassa. Yhtiön sopimusviljelmät sijaitsevat perhetiloilla Portugalissa ja Costa Ricassa. Kaikki tuotteet perustuvat Poppamiehen omiin resepteihin, jotka syntyvät intohimoisesti ruuanlaittoon asennoituvan yrityksen perustajan Marko Suksen käsissä. Markkinoinnista vastaa asiaansa yhtä vakavasti suhtautuva Mika Lyly.

Lyly ja Suksi. Ja homma luistaa hyvin?

– Vastuunjako menee osapuilleen näin: Marko miettii, mitä on pullon sisällä. Mika päättää, miltä pullo näyttää. Minun tehtäväni on liikuttaa pulloa, Sjöman kuvaa.

Yrittäjätarina säväytti

Caj Sjöman tuli toimitusjohtajaksi vuoden 2019 alussa. Siihen asti tehtävää oli hoitanut Poppamiehen vuonna 2008 perustanut Marko Suksi, jonka mieli askaroi mieluummin reseptiikan kuin taseiden ja laskel-mien parissa.

Sjöman ja Suksi tapasivat sattumalta eräällä epäonnisella lentomatkalla. Sjöman työskenteli mobiileja rahoituspalveluja tuottavalla Ferratumilla ja oli palaamassa työmatkalta kotiin, kun iltalento Tukholmasta Tampereelle peruttiin. Seuraavana aamuna hän valitsi varhaisen lennon Helsinkiin ja huomasi tutut kasvot.

– Muistin, että sama mies oli ollut odottamassa lentoa Tampereelle. Rupateltiin siinä, ja kun minulla sattui olemaan auto Helsinki-Vantaan lentoasemalla, tarjosin Markolle kyytiä Tampereelle.
Automatkalla Marko Suksi kertoi yrittäjätarinansa.

Nokialla systeemiarkkitehtina ennen Poppamiestä työskennellyt Suksi oli tutustunut työmatkoillaan chilikastikkeisiin, jotka olivat Suomessa tuolloin vielä uutta. Myös Markon kaverit ihastuivat eksoottisiin herkkuihin ja pyysivät tuomaan niitä itselleen. Innostuksen paisuessa Suksi jätti uransa Nokialla, alkoi ideoida uutta liiketoimintaa ja kehitti ensimmäisen oman kastikkeensa. Poppamies oli syntynyt.

– Kun Marko kuvasi tapaansa johtaa Poppamiestä, ajattelin itsekseni, että tämä on arvo-ohjatuin yritys, josta olen koskaan kuullut. Arvot eivät olleet korulauseita, vaan yrityksessä tosiaan elettiin niiden mukaisesti. Tehtiin sitä, mitä rakastetaan, ja tavalla, jota itse arvostetaan. Vaatimustaso on korkea.

– Itsellänikin on yrittäjätaustaa, ja Markon tarina resonoi minussa vahvasti. Matkasta mieleeni jäivät Markon sanat, kun hän harmitteli, ettei aikaa jää tuotekehitykselle, sillä firman kasvaessa kaikki aika hupeni myynnin johtamiseen, talous- ja henkilöstöasioihin.

– Kului pari kuukautta ja silloisessa työpaikassani aloitettiin jälleen uusi organisaatiouudistus. Silloin totesin, että tämä on nähty, ja soitin Markolle. Niin että kaikki on alun perin lentoyhtiö SASin syytä, Sjöman nauraa.

Poppamiehen somerumpu paukkuu

Caj Sjöman sanoo, ettei yksikään hänen tähänastisista Poppamies-vuosistaan ole ollut niin sanotusti normaalivuosi.

– Ensimmäinen vuosi meni elintarvikealan liiketoimintaan perehtymisessä ja kuluttajakäyttäytymisen ja kaupan arvoketjujen hallinnan opiskelussa. Toinen vuosi alkoi tarmokkaasti. Tammikuussa 2020 loimme hienon suunnitelman alkaneelle vuodelle. Seuraavassa kuussa rutistimme sen roskiin.

Koronakevät 2020 oli kaikille yrityksille käänteentekevä, mutta Poppamiehessä siihen reagoitiin hyvissä ajoin. Caj Sjömanilla oli omia asiakkaita Aasiassa, ja hän oli hyvin perillä taudin etenemisestä.

– Konsultoin sivubisneksenä aasialaista pankkia rahanpesun tunnistamisessa. Olin aikeissa matkustaa helmikuun alussa Singaporeen, mutta näytti siltä, että korona levisi siellä nopeasti. Peruin matkan, ja aloitimme saman tien toimet Poppamiehessä.

Koronarajoitusten aikana Poppamies ei kaivautunut poteroon, päinvastoin. Viidakkorumpu alkoi paukkua entistä lujemmin.

– Markkinoinnistamme suurin osa on sosiaalisessa mediassa. Ymmärsimme, että kun ihmiset jäävät kotiin, heillä on aikaa surfailla netissä, joten lisäsimme näkyvyyttämme. Ihmiset eivät päässeet matkustamaan mutta kaipasivat maailman makuja. Tarjosimme kaukokaipuuseen kivoja ja helppoja ratkaisuja.

– Vuosi oli meillä ihan hullu, tavara virtasi. Saimme kaikki tilaukset toimitettua, sillä olimme ostaneet sisään niin paljon tuotteita kuin saimme irti. Varasto pullisteli, ja hankimme väliaikaista lisätilaa. Meidän etumme on, että tuotteissa on pitkät päiväykset eivätkä ne vanhene käsiin. Tuotteella voi olla myyntiaikaa kolmekin vuotta.

Koronan aiheuttaman myyntipiikin jälkeen on ollut tasaisempaa.

– Pärjäämme kohtuullisen hyvin. Ennustaminen on tällä hetkellä todella vaikeaa, joten seuraamme lukuja ja kassavirtaa tarkasti ja justeeraamme toimintaa tarvittaessa.

– Suurin haaste tällä hetkellä on yleinen mindset. Maailmantilanne pitää uhkakuvia esillä, ja ihmiset ovat varuillaan. Se vaikuttaa ostokäyttäytymiseen. Mutta kun positiivisia signaaleja alkaa tulla, uskon tunnelman muuttuvan nopeasti.

Sopimusviljelmät ovat makuasia

Sjöman tähdentää, että elintarvikkeissa laatu on kriittinen asia, ja kumppaniin on voitava luottaa. Poppamiehen periaatteena on ollut alusta pitäen, ettei se etsi halvimpia yhteistyökumppaneita vaan toimii vain sertifioitujen tuottajien kanssa. Se osallistuu esimerkiksi chiliensä tuotantoon taimien istutuksesta alkaen.

Portugalin sopimusviljelijä on keskittynyt luomuchileihin. Costa Rican maatila taas kompensoi kaikki päästönsä ja noudattaa vastuullisia toimintaperiaatteita kunnollisten työolojen järjestämisestä lähtien. Paikallinen yliopisto auditoi vuosittain tilan hiilineutraaliuden.

– Costa Ricassa otetaan ilmastokysymykset todella vakavasti, Sjöman huomauttaa.

– Plantaasit ovat valtavia, ja ilmastonmuutos on viljelijöille oikeasti uhka. Sadot pienenevät ja tuhoeläimet lisääntyvät. Ilmastonmuutoksen seuraukset valuvat tuotteiden saatavuuteen ja lopulta kuluttajahintoihin.

Poppamiehessä halutaan pitää raaka-aineen kasvatus ja tuotanto lähekkäin. Se on kirjaimellisesti makuasia.

– Kun esimerkiksi meidän scotch bonnet -chilisatomme korjataan sopimustilalla, se keitetään korjuutuoreena ja pullotetaan saman tien. Jos valmistaja hankkisi ensin chilit matkojen takaa, maku olisi ihan toinen.

Myös Poppamies kompensoi kuljetustensa hiilijalanjälkeä ja valvoo tiukasti tuotteidensa laatua.

– Jokainen sisään tuleva tuote-erä testataan maistamalla ennen kuin se vapautetaan myyntiin. Lisäksi teemme mikrobiologisia testejä. Poppamiehessä varastohenkilöstössä on useampi kokki, joten ammattitaitoa löytyy omasta takaa.

Uusia vientimaita mietitään

Poppamiehen tuotteita menee neljääntoista maahan, ja uusia markkinoita katsellaan. Caj Sjöman on mukana Tampereen kauppakamarin alkuvuodesta perustamassa kansainvälisen kaupan työryhmässä, josta hän kertoo saaneensa hyviä vinkkejä ja kokemusperäistä tietoa.

Viennin rakentamisessa tie on kuitenkin pitkä, ja elintarvikealalla se on tavallistakin mutkikkaampi.

– Eurooppa on vielä suhteellisen helppo, koska eri maiden regulaatiot ovat samantyyppisiä, mutta kun mennään esimerkiksi Jenkkeihin tai Japaniin, kuvaan astuvat logistiset ja tuotetiedon hallinnan haasteet. Tuotetiedoissa on avattava kaikki tuotteen etiketin paperista kuin muovikorkin koostumuksesta lähtien ennen kuin päästään pullon sisältöön eli itse tuotteeseen. Aika raskasta.

It-velhosta Poppamieheksi

Urastaan ennen Poppamiestä Caj Sjöman kertoo aloittamalla tarinalla tasavallan tietokoneeksi kutsutusta Commodore 64:sta.

– Olin nuori mies ja ostin rikkinäisen Commodoren ihan vain kokeillakseni korjata sen. Onnistuin, ja niinpä marssin konekorjaamoon ja tarjouduin töihin. Minusta tuli tietokonekorjaaja. Seuraavaksi siirryin tietokoneiden myyntiin.

1990-luvun alussa tietokoneet olivat vasta yleistymässä ja ihmisillä riitti kysyttävää.

– Yhtenä perjantai-iltana, kun olin puhelimessa neuvonut yhtä asiakasta, ajattelin tuskastuneena, että jokin ratkaisu on löydyttävä. Ja idea syntyi! Perustin kaverini kanssa puhelinneuvontaa antavan Suomen PC-tuen.

Suomen PC-tuki saattoi olla yksi maailman ensimmäisistä atk-tukea kuluttajille antavista yrityksistä.

– Suomen PC-tuki sai hirveän buustin Microsoftin julkaistua Windows 95 -käyttöjärjestelmän. Voi että palvelulle oli kysyntää.

Vuonna 1996 ruotsalainen it-konsultointiyhtiö WM-Data osti Sjömanin yrityksen, ja hän siirtyi sen palvelukseen. Ura jatkui ruotsalaisessa yhtiössä it-ulkoistuspalvelujen operatiivisena​​​​​​​ johtajana. Ennen Poppamiestä Sjöman työskenteli Ferratumilla kansainvälisissä tehtävissä, matkusti, asui osittain ulkomailla ja lopulta väsyi alituiseen liikkumiseen ja eroon perheestään.

– Oli viikkoja, jolloin saatoin istua lentokoneessa 70 tuntia.

​​​​​​​– Poppamies oli minulle arvovalinta. Olen nauttinut jokaisesta työpäivästäni. Moni meistä on täällä iältään plus neljäkymmentä, ja silti tämä on nuorekkain työyhteisö, jossa olen koskaan ollut. Tekemisen into palaa.


– Monella yrittäjällä on taustallaan tietynlaista hulluutta ja riskeistä viis veisaamista. Riskitietoisista harvoin tulee yrittäjiä.

Caj Sjöman

syntyy 1967 Kangasalla

Koulutus
1987 puhelinasentaja

Ura
2019 – toimitusjohtaja, Poppamies Oy, ja yrittäjä, Caj Sjöman
Consulting Oy
2013–2018 verkkomaksamisen ja mobiilipankin rakentaminen, CIO ja johtoryhmän jäsen, Ferratum Group
2010–2012 Site Director, Stream Global (Helsingborg, Sweden)
2009–2010 maajohtaja, Teleperformance Finland Oy
2003–2008 operatiivinen johtaja (Suomi, Baltia ja Puola), Anthill Customer Services Ab
1996–2002 it-ulkoistuspalvelujen operatiivinen johtaja, WM-Data
1992–2002 yrittäjä, toimitusjohtaja, Suomen PC-tuki
1987–1993 it-huolto- ja myyntipäällikkö, Hämeen Tietopalvelu Oy

Perhe
Vaimo Ulla ja neljä aikuista poikaa. Koti Tampereella.

Harrastukset
Kalastus, sienestys, ruuanlaitto, valokuvaaminen. Viimeisin koukuttaja on perhosidonta.
Olen perheen kokkaaja ja kokeilija. Reissuvuosinani minulla oli tapana tehdä ruokaa perheelle pakkaseen. Bravuureitani ovat risotot, lasagnen valmistan hartaasti ajan kanssa lasagnelevyistä lähtien. Matkoillani olin aina kiinnostunut paikallisista ruuista. Vastaan ei tullut koskaan ruokaa, jota en olisi syönyt, vaikka erikoisuuksia kannettiin eteen. Ruoka on yksi elämän suurista nautinnoista.

Motto
Back to basics. Johtajana haluan keskittyä olennaiseen.

Mistä saat virtaa?
Luonnossa liikkuminen on minulle hyvin tärkeää. Tykkään melomisesta, ja kalareissuja teen mieluiten soutamalla. Sienestän jonkin verran, mutta tärkeintä on silloinkin päästä metsään.

Teksti Päivi Eskelinen • Kuvat Olli-Pekka Latvala

 

Scroll to Top