Arkta uskoo puurakentamiseen

Esa ja Wiola Kiiveri perustivat Arktan Ylöjärvelle, joka on edelleen konsernin kotipaikka. Siellä sijaitsee myös materiaalistudio, jossa asiakkaat valitsevat rakenteilla olevan kotinsa sisustusmateriaalit. Kuva Jenni Satola

Kolmekymppinen Arkta on hyvässä vedossa. Rakennustoiminta laajeni yritysostojen myötä pääkaupunkiseudulle, josta odotetaan isoa kasvua liikevaihtoon. Puukerrostalot ja aurinkovoima näyttävät suuntaa entistä ekologisempaan rakentamiseen.

Arkta on luottanut maltilliseen kasvuun, mutta ottaa nyt isoja askeleita 30-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi.
– Tampereen talousalue säilyy toisena painopisteenämme, mutta pääkaupunkiseudusta tulee jo lähivuosina konsernimme merkittävin toiminta-alue, Arkta Oy:n hallituksen puheenjohtaja, rakennusneuvos Esa Kiiveri kertoo.
Päätös on helppo perustella:
– Suomen ylivoimaisesti isoimmat rakentamisen markkinat ovat pääkaupunkiseudulla. Sinne valmistuu jo lähes 60 prosenttia kerrostaloasunnoista ja kaupungistuminen vain kiihtyy.
Arkta osti viime vuoden lopulla Suomen suurimpiin puukerrostalojen rakentajiin kuuluvan Rakennusliike Reponen Oy:n tytär- ja sisaryhtiöineen. Yrityskauppa lähes kaksinkertaisti Arkta-konsernin liikevaihdon ja antoi sille tukevan jalansijan pääkaupunkiseudun markkinoille.

Aurinkoenergiaa Teiskon pelloilta

Rakennusliike Reponen on erikoistunut puu- ja passiivirakentamiseen. Se käyttää rakentamisessa myös matalaenergiaelementtejä, jotka valmistetaan konsernin omassa betonielementtitehtaassa.
– Reponen rakentaa eniten puukerrostaloja Suomessa ja niistä on saatu erittäin hyvät kokemukset, Esa Kiiveri mainitsee.
– Toivomme, että myös Tampereen seudulla avautuu lähiaikoina mahdollisuuksia puurakentamiselle, yritämme ajaa hankkeita ylös. Lainsäädäntö ohjaa joka tapauksessa rakentamista hiilineutraalimmaksi ja vähäpäästöisemmäksi, jolloin painopiste siirtyy puurakentamiseen.
Ekologisuus kiinnostaa Arktaa laajemminkin. Parhaillaan suunnittelupöydällä ovat Koivistonkylän Ilokkaanpuistoon rakennettavat kerrostalot. Kiinteistöjen tarvitsema sähköenergia tuotetaan etänä Teiskon pelloille sijoitettavassa aurinkovoimalassa, jonka Ilokkaanpuiston asukkaat omistavat.

Arkta osti viime vuonna Rakennusliike Reposen, joka tunnetaan puukerrostaloista. Kuvan korttelikokonaisuus voitti tänä syksynä Vantaan kaupungin suunnittelu- ja tontinluovutuskilpailun. Työryhmään kuuluvat Reposen lisäksi Taaleri Vuokrakoti Ky, OOPEAA Office for peripheral architecture, Lunden Architecture Company ja VSU maisema-arkkitehdit Oy. Kuva Lunden Architecture Company, OOPEAA Office for peripheral architecture

Asuntomessut buustasivat nousuun

– Arkta syntyi 30 vuotta sitten rakkaudesta arkkitehtuuriin. Halusimme tehdä vähän erilaista ja erilailla kuin markkinoilla yleensä tehtiin. Meillä kaikki lähtee hyvästä suunnittelusta ja huolellisesta rakentamisesta. Kuuntelemme tarkasti asiakkaitamme, he ovat tärkeimpiä kehittäjiämme, markkinointipäällikkö Wiola Kiiveri sanoo.
Nuori yrittäjäpariskunta sai 1980-luvun lopulla vauhdikkaan startin.
– Suomessa oli rahaa ja sitä käytettiin. Saimme heti isoja hankkeita, muun muassa teollisuustilojen suunnittelua ja rakennuttamista, Esa Kiiveri muistelee.
– Sitten iski lama ja rakennusala sakkasi syvimmin historiansa aikana. Kykenimme kuitenkin sopeuttamaan kulumme ja ARA-rahoitteinen asuntotuotanto piti meidät toimeliaina.
1990-luvun puolivälissä helpotti, sillä Ylöjärven asuntomessuilla riitti rakentamista.
– Messut antoivat meille hyvää lisäbuustia nousuun ja sen jälkeen kehitys onkin ollut tasaista. Toki talouden sykli näkyy aina tämän alan toiminnassa.

Sukupolvenvaihdos etenee hallitusti

Arktassa on tehty sukupolvenvaihdosjärjestelyjä jo vuosia. Perheen kaikki kolme lasta kuuluvat konsernin omistajiin, vanhimmat tyttäret ovat myös hallitusvastuussa.
Diplomi-insinööri Petra Kiiveri työskentelee Arkta Rakennuttajat Oy:n kehityspäällikkönä ja Noora Kiiveri valmistuu tänä syksynä kauppatieteiden maisteriksi. Perheen kuopus Erkko vielä opiskelee.
– On hienoa, että toinen sukupolvi on ottamassa entistä enemmän vastuuta ja voimme nyt yhdessä tehdä tätä yrittäjyyttä, Esa Kiiveri toteaa hyvillä mielin.
Hän itsekin sai kotoa kipinän rakennusalalle.
– Isä toimi urakkaporukan nokkana eli veti työkuntia – silloisia aliurakoitsijoita. Sain häneltä mallin yrittäjyyteen.
Viime vuonna RKL palkitsi Esa Kiiverin Vuoden rakennusmestari -tunnustuksella. Tänä syksynä Ylöjärven Yrittäjät ry myönsi Arktalle Vuoden yrittäjä -palkinnon.
– Nämä huomionosoitukset tulivat rakennusmestari- ja yrittäjäkollegoilta, siksi ne lämmittävät aivan erityisesti ja antavat voimavaroja tulevaan.
Kiiveri toimii aktiivisesti järjestö- ja luottamustehtävissä, muun muassa Elinkeinoelämän keskusliiton yrittäjävaltuuskunnan varapuheenjohtajana sekä Talonrakennusteollisuus ry:n hallituksessa. Jälkimmäisen lähivuosien tärkeimpiä tavoitteita on parantaa rakentamisen laatua erilaisilla kehitysprojekteilla.
– Se on koko rakennusalan yhteinen intressi. Laatu lähtee entistä paremmasta osaamisesta eli kouluttamisesta, mutta myös arvopuolen eteen on tehtävä töitä. Kun alalle tulevat nuoret sitouttaa laadun tekemiseen, se kantaa pitkälle tulevaisuuteen.

Arkta-konserni

- Esa ja Wiola Kiiverin vuonna 1988 perustama perheyritys.
- Kotipaikka Ylöjärvi, toimialue Tampereen talousalue ja pääkaupunkiseutu.
- Työllistää suoraan noin 200 henkilöä.
- Konserniin kuuluvat Arkta Oy, Arkta Rakennuttajat Oy, Rakennustoimisto Arkta Oy, Rakennusliike Reponen Oy, betonielementtitehdas LS Laatuseinä Oy, Laatutilit Oy sekä Arkta Kiinteistöt Oy.
- Liikevaihto 2018 noin 75 miljoonaa euroa
- Vuonna 2017 valmistui Pirkanmaalla yli 400 asuntoa, vuonna 2018 koko konsernissa valmistuu yli 700 asuntoa.
- Tekee myös toimitila- ja korjausrakentamista.

Teksti Jenni Satola