Visuaalisuus tapahtuman sydämessä

Tapahtuma, joka näyttää tylsältä tai ehkä ennen kaikkea väärältä, ei juuri houkuttele kävijöitä.

Tuhat neliötä sinistä liikuntahallin lattiaa neonvalojen loisteessa. Tähän tilaan pitäisi rakentua ”vuoden suurin ja upein innovointitapahtuma”, jonka suunnittelusta vastaa kokematon opiskelija. Tehtävähän vaikuttaa aivan mahdottomalta.

Ei se pelaa joka pelkää, tekemällä oppii, eikä kukaan ole seppä syntyessään. Suomalaisten sananlaskujen lohtu on hyvin ohut, mutta oikeassahan ne ovat, sillä työhön on yksinkertaisesti ryhdyttävä. Visuaalinen suunnittelu on kuitenkin prosessina monivaiheinen ylä- ja alamäkien sarja. Se vaatii valtavasti ajattelutyötä, mutta myös löysää aikaa, jotta hedelmällisiä ideoita alkaa pulpahdella päähän.

Ja vähitellen, pala palalta, sininen hallin lattia alkaa hävitä ja tilalle muotoutuu jokin etäisesti tapahtumalta näyttävä kokonaisuus.

Uskallan sanoa, että tapahtuma-alalla visuaalisuus tulee tärkeysjärjestyksessä heti toimivan konseptin jälkeen. Tapahtuma, joka näyttää tylsältä tai ehkä ennen kaikkea väärältä, ei juuri houkuttele kävijöitä.

Väärällä tarkoitan tässä sitä, että tapahtuman ilme ei ole yhtenevä sen sanoman kanssa, jota tapahtuma haluaa välittää. Visuaalisella ilmeellä voidaan vahvistaa mielikuvaa tapahtuman tarkoituksesta; onko se esimerkiksi asiallinen, hauska, hullutteleva tai hätkähdyttävä.

Ihminen aistii tietoisesti ja tiedostamattomasti valtavan määrän visuaalisia ärsykkeitä, joista hän tekee päätelmiä. Suunnittelijan tehtävä onkin ennakoida, miten tapahtumaan osallistujat reagoivat mihinkin ärsykkeeseen ja saadaanko niiden avulla herätettyä heissä positiivisia tunteita. Tähän olisi tarjolla yksinkertainen ratkaisu: kopioidaan jo hyväksi todetut ratkaisut muilta alan tapahtumilta.

No, ei kai ihan niinkään. Käytännössä visuaalisen puolen suunnittelu jotain tiettyä tarkoitusta varten vaatii aina kompromisseja toimivuuden ja luovuuden välillä. Tapahtuma-alalla myös budjetti on usein tiukka. Tärkein este toisilta kopioimiselle on kuitenkin uutuuden viehätys. Nykymaailmassamme, jossa uutta informaatiota pusketaan jatkuvasti jokaisesta kanavasta, on äärimmäisen tärkeää osata erottautua muista. Tämä koskee myös tapahtuman visuaalista ilmettä.

Aloittelijan näkökulmasta matka visuaalisesti näyttävään tapahtumaan on pitkä ja kuoppainen, mutta varmasti jokaisen kuopan arvoinen. Omassa projektissa olen myös huomannut, miten antoisaa on tehdä töitä tiimissä, vaikka jokaisella olisikin täysin erilainen vastuualue. Visuaalisenkin suunnittelun avain löytyy mielestäni vuorovaikutuksesta muiden kanssa, sillä lopulta jokainen tapahtuma luodaan meitä ihmisiä ja meidän tarpeitamme varten.

Juulia Joronen
Kirjoittaja on kauppatieteiden opiskelija Tampereen yliopistosta ja tämänvuotisen InnoEvent Tampere -tapahtuman infrastruktuurin ja visuaalisen ilmeen suunnittelija.


InnoEvent on Tampereen suurin opiskelijoille suunnattu innovaatiotapahtuma. Sen tarkoituksena on yhdistää hauskalla tavalla innovointi, työelämä ja Tampereen korkeakouluyhteisö. InnoEvent järjestetään tänä vuonna jo seitsemännen kerran.
InnoEvent Tampere, Kauppi Sport Center 4.– 8. 11.2019