Työ tekijäänsä opettaa

Työharjoittelu on tärkeä osa korkeakouluopintoja. Omalla aktiivisuudella työharjoittelusta on mahdollista saada todella paljon irti.

Korkeakouluopintoihin liittyvä työharjoittelupaikka voi olla stressaava löytää, toisinaan se vaatii paljonkin työtä opiskelijalta. Työharjoittelu on kuitenkin tärkeä osa korkeakouluopintoja, sillä sen aikana saa luotua kontakteja työelämään ja pääsee kokemaan, minkälaista on työskennellä omalla alalla. Työharjoittelu toimii myös ponnahduslautana työelämään, sillä se osuu yleensä opintojen loppuvaiheeseen, kun opiskelija on jo pian valmistumassa.

Kiinnostuin työharjoittelusta Tampereen kauppakamarissa, sillä olen opinnoissani keskittynyt kansainväliseen liiketoimintaan ja kauppakamarissa pääsee toimimaan ulkomaankaupan parissa. Työnkuvaani kuuluvat ulkomaankaupan asiakirjojen myöntäminen, asiakaspalvelu sekä yleiset toimistotyöt.

Olen opinnoissani käynyt jonkin verran läpi ulkomaankaupassa käytettäviä asiakirjoja, mutta se on ollut vain pintaraapaisua verrattuna siihen, millaista on työskennellä täysipäiväisesti niiden parissa. Kauppakamarissa houkutteli myös se, että organisaatio järjestää paljon tapahtumia. Valitsemallani alalla on tärkeää pyrkiä tutustumaan uusiin ihmisiin sekä luoda uusia kontakteja. Tältä kantilta tapahtumat ovat erinomaisia tilaisuuksia.

Aloitin maaliskuun alussa, ja jo nyt voin sanoa, että kauppakamarin tarjoamat työtehtävät tukevat opintojani hyvin ja antavat mahdollisuuden nähdä kulissien taakse, siihen, mitä käytännössä tapahtuu, kun yritykset vievät tavaraa ulkomaille. Kauppakamari tarjoaa myös runsaasti tilaisuuksia sekä verkostoitumiseen että uuden oppimiseen.
Voin myös itse vaikuttaa siihen, millainen työharjoittelustani kokonaisuudessaan tulee. Omalla aktiivisuudella työharjoittelusta onkin mahdollista saada irti paljon enemmän kuin vain toimistossa istumista.

Työt kauppakamarissa ovat olleet mielenkiintoisia, mutta samalla myös haastavia, sillä uutta asiaa on runsaasti. Työn suhteen minulla on siis vielä paljon opittavaa, mutta tässä tapauksessa työ tekijäänsä opettaa – minä opin parhaiten itse tekemällä.
Harjoittelijalle annetaan paljon vastuuta työtehtävien hoitamisessa, mutta se ei kuitenkaan tarkoita, ettei apua saisi aina tarvittaessa. Työskentely on pääsääntöisesti itsenäistä, kuitenkin vastaan tulleissa ongelmatilanteissa työkaverit ovat olleet heti valmiita auttamaan. Odotin työilmapiirin olevan melko tiukka ja hektinen, ja sitä se joskus onkin, mutta muutoin työn joustavuus on yllättänyt. Työilmapiiri on ollut avoin, minut otettiin hyvin vastaan ja sopeuduin nopeasti ”talon tapoihin”.

Tulevaisuudessa toivon jatkavani ulkomaankaupan parissa työskentelyä. Tampereen kauppakamarissa kerrytetty työkokemus antaa hyvät eväät tuleville uratavoitteilleni ja samalla pääsen tutustumaan lähemmin yrityksiin, jotka toimivat Pirkanmaalla.

Miika Sahamies

opiskelija, International Business / TAMK
harjoittelussa Tampereen kauppakamarissa

Tampereen kauppakamarissa on vähintään yksi harjoittelija vuodessa ammattikorkeakoulun liiketalouden linjoilta.