Aioithan viestiä kehitysrahoituksesta?

Johtava viestintäasiantuntija Johanna Lassy-Mäntyvaara, Tulus Oy.

Avoimelle viestinnälle on erityisen painavat perustelut silloin, kun yritys tekee yhteiskunnan tukemaa kehitystyötä.

Tämä kevät tullaan muistamaan paitsi koronasta, myös yritysten kehitysloikista. Kiinnostus Bisnes Finlandin myöntämiä kehitysrahoituksia kohtaan on parhaillaan kova paitsi hakijayritysten, myös politiikkojen ja median keskuudessa. Viestinnän kannalta tämä on tietysti mahdollisuus, jota ei kannata hukata.

Alla omat vinkkini.

  1. Kerro heti, mitä aiot.

    Business Finlandin kehitysrahoitusten ympärillä käytävä kohina ja mediakirjoittelu tuskin on jäänyt keneltäkään huomaamatta. Päätökset tuen saajista ja summista ovat julkista tietoa, jota mediat julkaisevat säännöllisesti. Nopea viestintä on aina paikallaan, ja nyt sen merkitys korostuu entisestään. Jos et halua, että asiakkaasi ja sidosryhmäsi jäävät arvailemaan asiaa ja saamasi tuen moraalista oikeutusta (josta nyt tunnutaan erityisesti keskusteltavan), kerro itse asiasta. Tee lyhyt tiedote tai somepostaus, jossa kerrot, miksi ja mihin haitte rahoitusta, miten korona vaikuttaa liiketoimintaasi ja millaisin askelmin kehitystyö teillä etenee. Liikesalaisuudet voit luonnollisestikin jättää kertomatta.

  1. Kerro lisää matkan varrella.

    Avoimelle viestinnälle on erityisen painavat perustelut silloin, kun yritys tekee yhteiskunnan tukemaa kehitystyötä. Blogikirjoitusten tai somepostausten sarja, jossa avaat kehitystyötä, sen etenemistä ja merkitystä sekä myös mahdollisia haasteista, kiinnostaa kohderyhmiäsi varmasti – sekä nykyisiä, että todennäköisesti myös uusia. Sarjan luonnollinen huipentuma on kehitystyön tuloksista viestiminen. Samalla saat hyvää materiaalia rahoittajan vaatimaan loppuraporttiin.

  1. Muista suunnittelu.

    Vaikuttava viestintä on suunnitelmallista. Tämä pätee kaikkeen viestintään: myös poikkeusaikana, ja myös kehityshankkeiden osalta. Viestinnän suunnittelu on tärkeää, mutta ei onneksi vaikeaa. Yksinkertainen palikkamalli on usein yllättävän toimiva ja koostuu seuraavista perusaineksista:

    Mistä kerron: mikä on ydinviestini?
    Miten viesti tukee yritykseni liiketoimintaa?
    Kenelle puhun?
    Missä ja miten tavoitan kohderyhmäni?
    Miten haluan vaikuttaa viestin vastaanottajaan?
    Miten mittaan viestinnän onnistumista?


Suunnitelman pohjalta on helppo edetä käytännön toimien suunnitteluun ja toteutukseen.

Kiinnostavaa viestintäkevättä!

Johanna Lassy-Mäntyvaara
johtava viestintäasiantuntija
Tulus Oy