Estä strategian muuttuminen zombieksi


Partners Taru Kumpulainen ja Johanna Raiskio, Unfair Lean Marketing Oy.

Kenen firmassa porukka pystyy luettelemaan strategian pääkohdat kuin apteekin hyllyltä? Eikö käsi noussut? No worries – et ole yksin.

Kauppalehdessä taannoin julkaistun tutkimuksen mukaan vain 2 prosenttia työntekijöistä kykenee kertomaan, mitkä ovat oman organisaation strategiset painopisteet. Huolestuttavinta on, että keskijohdosta vain 8 prosenttia tuntee yrityksensä strategian ja ylimmästä johdostakin vain 13 prosenttia. Ja sitten tyynesti oletetaan, että tavoitteet muuttuvat kuin taikaiskusta todeksi?

Pahimmillaan strategiasta kehkeytyy keinotekoisesti henkiin herätetty zombie: elävä kuollut, jota karttavat kaikki, mutta jota kukaan ei pääse pakoon. Siksi strategisen viestin kirkastamiseen kannattaa uhrata hetki arvokasta aikaa. Tässä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisilla on tuhannen taalan paikka vaikuttaa.

Yritykset, joissa strategia tunnetaan, menestyvät parhaiten

Ihmettelemme, miksi kalliita strategiapäiviä hukataan kaatamalla ylhäältä alas kilometrikaupalla kuivaa käppyrää ja PowerPoint-pumaskaa. On tutkittu tosiasia, että yritykset, joissa strategia tunnetaan, menestyvät parhaiten. Tekeminen nousee uudelle tasolle vasta, kun koko henkilöstö ymmärtää ja allekirjoittaa sen, mistä strategiassa on kyse, mihin energia pitää keskittää ja mitä hyvää se synnyttää.

Työyhteisölle muutos merkitsee aina astumista epämukavuusalueelle. Onnistuminen edellyttää aitoa vuorovaikutusta, tietoista toisin tekemistä sekä omien ennakkoluulojen ylittämistä. Strategiaa voi harvoin luoda koko henkilöstön kanssa. Siksi on tärkeää viestiä se yrityksen arvot ja kulttuuri edellä.

Kellistä kapulakielisyys

Yleisin syy zombie-syndroomaan on strategian monimutkaisuus ja kapulakielisyys. Tehokas vastalääke tautia vastaan on strategiakuva, jossa ydinasiat kiteytetään, visualisoidaan ja sanoitetaan helposti muistettavaan muotoon – meillä jopa yhdessä yössä. Kaiken ytimessä on vahva tarina ja olemassaolon tarkoitus. Hyvä esimerkki tästä on vastikään Tampereen Marketing Business Battlessa esiintynyt Kotipizzan Tommi Tervanen. Hän näkee merkityksellisen mission ei vain onnistumisen mahdollistajana, vaan sen edellytyksenä.

Jätä siis korporaatiohumppa jukeboksille ja kokoa ihmisesi yhteen. Heittäytykää, keskustelkaa ja kyseenalaistakaa. Miksi teette juuri sitä, mitä teette? Miten ratkaisette asiakkaan ongelmat paremmin kuin kilpailijat? Minkä pitää muuttua, jotta olette askeleen lähempänä unelmaanne? Keskittykää siihen, millä on eniten arvoa asiakkaalle, ja sanoittakaa ja kuvittakaa se yhdessä.

Kutsu markkinointi strategiapöytään

Mielestämme markkinoinnin ja viestinnän tärkein tehtävä on auttaa kertomaan monimutkaisista asioista yksinkertaisesti ja tehdä liiketoimintastrategia näkyväksi. Siksi peräänkuulutamme markkinoinnille vahvaa ja tasavertaista roolia strategiapöydissä. Jos funktio, jonka ydintehtävä on luodata markkinaa ja viedä uusia asioita eteenpäin, kuulee niistä viimeisenä, on jotakin pahasti pielessä.

Taru Kumpulainen & Johanna Raiskio
partners
Unfair Lean Marketing Oy

 

Scroll to Top