Hameen pituus ja muita sisällön kannalta olennaisia muotoseikkoja

Tuntuukohan kenestäkään muusta, että elämäämme on tullut viime vuosina valtavasti sisältöä?

Kulutamme, tuotamme, arvioimme, kaipaamme, etsimme, löydämme ja torjumme sisältöjä päivittäin. Olemme huolissamme elämän sisällöstä, ravintosisällöstä, vaatekaapin sisällöstä, lastemme koulutuksen ja heidän älylaitteidensa sisällöstä. Tarvitsemme sisältöstrategioita, sisältökriittisyyttä, sisältöajattelua, jopa sisältömarkkinointia.

Ja sitten meillä on muotoja. On elämänmuotoja, fyysisiä muotoja, kulttuurimuotoja, opetuksen muotoja, sanamuotoja ja terapiamuotoja. Tarvitsemme palvelumuotoilua, esteettistä muotoilua, teollista muotoilua, käyttöliittymämuotoilua, brändimuotoilua ja tekstimuotoilua.

Sisällöllä on aina oltava muoto. Sehän on jo melko filosofinenkin juttu. Yritysviestinnässä (siinä missä yksityiselämässäkin) saatetaan joskus kuitenkin lipsahtaa etsimään sisältöä muodon kautta.
Onko niin, että yrityksen olemassaolon oikeutus saavutetaan näkymällä koko ajan, vaikka jutut olisivat vähissä? Se on vähän kuin kiusallinen ihailija, joka keksii tikusta asiaa, jotta voi muistuttaa itsestään säännöllisesti.

Sisällön äärelle kannattaa kuitenkin hidastaa. Suurimmassa osassa yrityksiä on kuin onkin useita merkityksellisiä ja oikeasti kiinnostavia asioita, joita voidaan nostaa markkinointiviestinnän keskiöön. On myös useita sidosryhmiä, joille erilaiset asiat ovat tärkeitä. Sisällön relevanttius on siis aina sidoksissa viestin jakamisen tavoitteeseen.

Okei, vaaditaan siis fiksua sanottavaa, oikein muotoiltuja viestejä ja vielä oikein kohdennetut kanavat. Onko kanavana asiakaslehti, sosiaalisen median välineet, kadunvarsimainos, yrityksen omat nettisivut? Jokaiselle jotakin, kaikissa kanavissa, kaikilla kielillä. Nokkelasti, ajassa eläen ja oivaltamisen iloa tarjoten. Tässä kohtaa kuka tahansa, jonka vuorokaudessa on 24 tuntia ja budjetti rajallinen, alkaa olla epätoivoinen.

Rauhoitu. Valintojen tekeminen on kaiken a ja o. Yrityksellä on todennäköisesti liiketoimintastrategia. Suunnittele vain ja ainoastaan asioita, jotka pystyt kytkemään suoraan siihen. Muista myös, että harvassa tapauksessa yrityksellä on vain yksi mahdollisuus onnistua. Onnistunut markkinointiviestintä vie useimmiten aikaa, se vaatii suunnitelmallisuutta ja kykyä toteuttaa suunnitelmaa, vaikka tarttuminen kaikkiin ajankohtaisasioihin ja virran mukana ajelehtiminen tuntuisivat houkuttelevilta vaihtoehdoilta. Suunnitelmaa pitää myös pystyä uudistamaan, jos tulokset eivät kohtuullisen ajan kuluessa ala näyttää halutun laisilta.

Sisältö eli yrityksen viesti ja sen konkreettiset tavoitteet määrittelevät aina markkinointiviestinnän parhaimmat toteutukset. Muoto ei siis saa ajaa sisällön ohi markkinointiviestinnässä, muuten ollaan yhtä abstraktissa tilanteessa kuin sanomalehden mielipideosaston jokakeväisessä Mikä on hameen sovelias pituus ja kuka saa pukeutua mitenkin ‑keskustelussa.

Ja koska asiat, merkitykset ja ajatukset vyöryvät elämäämme kuin universumin alati kohiseva hengitys, käytä sisältösi huolellisesti ja viisaasti. Julkaise uudestaan uudella otsikolla, lyhennä eri kanavaan, pilko useaksi tekstiksi, tee videon ja tekstin liitto, vaihda näkökulmaa, tee jatkokertomus. Älä käytä energiaasi keksimällä pyörää aina uudestaan, vaan keskity hellimään täysipainoisesti omaa viestiäsi. Kun se on hyvin valittu, se tarjoaa miltei loputtomasti uusia mahdollisuuksia ja sävyjä.


Reetta Salmi
toimitusjohtaja
Tulus Oy

PS. Ei sillä hameella ole yhtä oikeaa pituutta, vaikka mummosi muuta väittäisikin. Tavoite ja konteksti ratkaisevat siinäkin.

 

Scroll to Top