Vauhti on hidastunut, mutta ei vielä huolta

Markus Sjölund.

Syksy on kauppakamarissa aina talousdatan aikaa. Saamme vuosittain tilastokeskuksen aineiston yksityisen sektorin liikevaihtotiedoista. Merkittävää on, että tiedot kerätään aidosti Pirkanmaalla toimivista yksiköistä.

Vaikka yrityksen pääkonttori olisi rekisteröity Helsinkiin tai kyseessä olisi monipaikkainen yritys, data kertoo meille juuri Pirkanmaalla tuotetun liikevaihdon. Samaan aikaan ajoitamme myös oman jäsenkyselymme, Pirkanmaan yritysbarometrin, joka menneen sijaan pyrkii valottamaan hiukan tulevaisuuden näkymiä.

Mitä viime aikojen julkaisuista voisi sitten sanoa? Ehkä ne voi tiivistää siten, että lukujen valossa vauhti on hidastunut, mutta ei vielä huolta. Sen sijaan mental momentum on kärsinyt. Kauppakamarin jäsenkyselyyn vastanneista lähes puolet katsoi, että omalla toimialalla vallitsevat pessimistiset tunnelmat. Se on merkittävä heikennys verrattuna vaikkapa viime kevään mittaukseen.

Ajankohta täsmää tiedossamme oleviin liikevaihtolukuihin. Nimenomaan viime kevään ja kesän aikana Pirkanmaalla on tapahtunut käänne aiempaa hitaamman kasvun aikaan. Kun tarkastellaan erikseen vuoden 2023 toista neljännestä (huhti-kesäkuu) huomataan, että liikevaihdon kasvu pysähtyi ja kääntyi laskuun joillakin toimialoilla. Rakentamisen toimialalla kasvu pysähtyi ja supistui 2,5 prosenttia. Myös metsäteollisuuden sekä kumi-, kemikaali- ja muovituotteiden valmistuksen liikevaihto kääntyi laskuun.

Teollisuus on pärjännyt vielä hyvin ennätyksellisten tilauskantojen siivittämänä. Viimeaikaiset uutiset ja kauppakamarin jäsenyritysten vastaukset osoittavat, ettei uusia tilauksia kuitenkaan tule samaan malliin.

Hitaamman kasvun aikaa on siis ainakin hetki edessä. Painotan kuitenkin vielä sanaa kasvu. Maakunnan toimialarakenne on monipuolinen ja on paljon yrityksiä, joilla on hyvinkin kiire ja kauppa käy.

Markus Sjölund
johtaja