Tampere Conversations 2024: tekoälystä pintaa syvemmältä

Tampere Conversations on digitaalisten teknologioiden suhdetta yhteiskuntaan käsittelevä keskustelutapahtuma. Tapahtuma luo puitteet eteenpäin vieville, moniäänisille ja monialaisille keskusteluille.

Toista kertaa järjestettävä kansainvälinen keskustelufoorumi ja verkostoitumistapahtuma Tampere Conversations 2024 keskittyy tekoälyyn ja lähestyy sitä työmarkkinoiden, sääntelyn ja tuottavuuden näkökulmasta. Osa keskusteluista lähetetään Yle Areenassa.

Tampere Conversations on digitaalisten teknologioiden suhdetta yhteiskuntaan käsittelevä keskustelutapahtuma. Se järjestettiin ensi kerran syyskesällä 2022, ja tuolloin puheenaiheina olivat teknologiakehityksen vaikutukset muun muassa demokratiaan, talouteen ja turvallisuuteen.

Tänä vuonna 14.–15. helmikuuta järjestettävän tapahtuman teemana on tekoäly ja sen seuraukset työmarkkinoihin, työpaikkakehitykseen sekä yritysten ja julkishallinnon tuottavuuteen. Keskeinen kysymys on myös tekoälyn sääntely. Onko se tarpeen ja voiko tekoälyä säännellä kilpailukykyä vaarantamatta?

Tapahtuman järjestävät Tampereen yliopisto, Tampereen kaupunki, Tampereen kauppakamari ja Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra. Järjestäjien tavoitteena on luoda puitteet eteenpäin vieville, moniäänisille ja monialaisille keskusteluille kokoamalla yhteen valittuja poliittisia päättäjiä, yritysjohtajia, teknologian asiantuntijoita ja tutkijoita.

– Jo ensimmäinen tapahtuma osoitti, että tällaisille kohtaamisille ja keskusteluille on tilausta, suorastaan nälkää. Ne koettiin hyvin tervetulleiksi ja sivistäviksi, kertoo tapahtuman pääsihteeri Erika Sauer.

– Digitaaliset teknologiat vaikuttavat monin tavoin meidän kaikkien elämään ja tulevaisuuteen. Toimijat eri aloilla kaipaavat muiden kokemuksia ja ajatuksia kehityksen suunnasta ja seurauksista.

Tapahtuma järjestetään kutsuvierastilaisuutena. Tämä sallii osallistujasuunnittelun ja toisilleen merkityksellisten tahojen törmäyttämisen.

– Toimimme näin jo ensimmäisellä kerralla, ja palautteen mukaan onnistuimme siinä hyvin, Sauer kertoo.

Kansainvälisesti tunnettuja puhujia

Tekoäly tapahtuman aiheena on ajankohtainen, samalla myös vaativa. Tekoälyä on sanottu suurimmaksi innovaatioksi sitten internetin, ja sitä kohtaan koetaan joko palavaa innostusta tai syvää pelkoa.

– Tekoäly on aiheena vähän hahmoton ja sillä tavoin hankala, että kun sitä katsoo eri kulmista, se näyttää aina vähän erilaiselta.

– Tampere Conversations tahtoo purkaa tekoälyhypeä. Kartamme teknologiadeterminismiä kutsumalla key note -puhujiksi asiantuntijoita, jotka ovat tuoneet esille ihmisen päätöskykyä ja aktiivisuutta kehityksen ohjaajana. Ihmiset päättävät tekoälyn soveltamisen ehdoista, ja myös siksi tarvitsemme yhteistä ja avointa keskustelua.

Tapahtumassa keskustelun virittäjinä kuullaan kansainvälisesti tunnettuja asiantuntijoita, kuten Juliette Powell, Daniel Susskind, Daron Acemoglu ja Mary Legere.

Juliet Powell on tutkija, yrittäjä ja kirjailija ja opettaa New Yorkin yliopistossa. Hän työskentelee muun muassa Reutersille, YK:lle, Warner Brothersille, Microsoftille ja Punaiselle Ristille.

Daniel Susskind on taloustieteen professori King´s Collegessa Lontoossa ja vanhempi tutkija Oxfordin yliopiston AI-eettisessä instituutissa. Hän on erikoistunut tekoälyn, työn ja yhteiskunnan suhteeseen.
MIT:n professori ja useiden arvostettujen amerikkalaisten ja kansainvälisten akatemioiden jäsen Daron Acemoglu on taloustieteen ja teknologisen muutoksen asiantuntija.

Yhdysvaltain armeijassa palvellut kenraaliluutnantti Mary A. Legere on Accenturen globaalin puolustusyksikön toimitusjohtaja ja perehtynyt muun muassa kyberturvallisuuteen.

Keskusteluun johdattavat lisäksi suomalaiset asiantuntijat Katja Bäckström, Timo Harakka, Atte Jääskeläinen, Sirpa Pietikäinen, Petri Rouvinen, Riikka Virkkunen, Kaisa Väänänen ja Matti Apunen.

Lisätietoja tapahtumasta ja ohjelmasta täältä.
Yle Areena striimaa keskustelut torstaina 15.2. klo 14.55 alkaen. Striimiä voi seurata täällä.