Mutta mistä tiedät, mitkä asiat kannattaa jättää taakseen ja mitkä uudet ratkaisut ovat toimivia?
Kaikki me tiedämme, että menestyminen vaatii uusiutumista. On muututtava vastaamaan paremmin asiakkaan kasvaneita odotuksia. Uusiutumisen yksi suurimmista esteistä on se, että ei osata luopua vanhasta. Vanhan päälle ei kuitenkaan voi kasvattaa loputtomasti uutta niin, että tehdään sekä vanhat että uudet asiat. Vaikka se on pelottavaa, täytyy osata luopua tutuista ja turvallisista asioista.
Nykyään ihmiset löytävät kaiken tietonsa netistä ennen ostotapahtumaa, joten markkinoinnilta vaaditaan löydettävyyttä ja personoitavuutta, kun taas myyjän tehtävänä on tuottaa lisäarvoa asiakaskohtaamiseen. Ja se mikä näkyy kuluttajakäyttäytymisessä, näkyy myös yrityspäättäjän ostokäyttäytymisessä. Asioita pitää tehdä enemmän mutta vähemmillä resursseilla. Sen takia paine yritysten uusiutumiselle on nyt kovempi kuin koskaan.
Mutta mistä tiedät, mitkä asiat kannattaa jättää taakseen ja mitkä uudet ratkaisut ovat toimivia?
Vastaus löytyy usein tarkastelemalla asiakkaita. Miten heidän ostokäyttäytymisensä on muuttunut, mitä tuotteita ja palveluita he ostavat, missä asiakkaissa on suurin ostopotentiaali, miten heitä voisi palvella paremmin? Mitä paremmin ymmärrät asiakkaitasi ja heidän haasteitaan, sitä helpompaa on miettiä, miten yrityksesi voisi ratkaista niitä myös tulevaisuudessa. Tarvitset tähän mahdollisimman laajaa näkemystä niin yrityksen sisältä kuin ulkopuoleltakin.
Älä jää kuitenkaan leipomaan muutoksia omassa päässäsi liian kauaa. Kokeile uusia ratkaisuja mahdollisimman pian asiakkaidesi kanssa, koska palautteen avulla tiedät, onko siinä potentiaalia vai ei. Jos idea ei kanna, se kannattaa hylätä mahdollisimman nopeasti. Mutta jos jokin rupeaa resonoimaan asiakkaissa ja siitä tulee positiivista vastakaikua, sitä kannattaa lähteä jatkokehittämään. Startupeista tuttu Fail Fast, Fail Often -ajattelu sopii minkä tahansa yrityksen muutostilanteisiin.
Oma yrityksemme on uudistunut kahden viime vuoden aikana: nimimuutoksen lisäksi olemme muuttaneet ajatteluamme datalähtöisemmäksi ja toimintaamme strategisemmaksi. Muutos on ollut haastava mutta välttämätön prosessi, jotta olemme pystyneet kasvamaan tulevaisuuden tarpeet täyttäväksi yritykseksi ja näyttämään esimerkkiä myös asiakkaillemme.
Uusiutumiskokemuksesta haluan jakaa viisi henkilökohtaista oppia:
o Tunnista omat vahvuudet, joita lähdet jalostamaan.
o Ota oman organisaation aikaiset omaksujat ja vastuunkantajat mukaan heti alkuvaiheessa, jotta saat heiltä näkemystä ja saat heidät sitoutettua muutokseen.
o Muutos on prosessi, jonka tulokset voivat yllättää. Varmista että menestystekijäsi pysyvät mukana.
o Ole valmis luopumaan. Vaikka se pelottaisi kuinka, jotkut asiat on uhrattava muutoksen alttarille.
o Ulkoinen muutos edellyttää myös sisäistä muutosta. Et voi vain vakuuttaa tekeväsi asioita, lupaukset täytyy myös lunastaa.
Uusiutumista pelätään, koska pelko epäonnistuneista valinnoista on hyytävää. Kaikilla meillä tulee helposti ikävä niitä asioita, joita ennen osattiin ja tehtiin. Mutta maailma kehittyy ympärillämme halusimme sitä tai emme. Joko olet mukana rakentamassa muutosta tai voit saman tien luovuttaa kokonaan.
Mutta ei hätää. Muutoksen tuskaa koetaan lähes jokaisessa organisaatiossa. Itse asiassa muutoksesta on tullut pysyvä asiaintila. Sitä toivotaan ja edellytetään. Ja sitä tarvitaan, jotta päästään eteenpäin. Jakamalla yhdessä niin onnistumisia kuin epäonnistumisia organisaatio voi kehittyä nopeammin.
Sami Nieminen
luova johtaja, osakas ja hallituksen puheenjohtaja
Creative Crue Oy