Ihminen on käynyt kuussa yli 50 vuotta sitten, mutta yritysten yhteistyön käynnistäminen osaa olla edelleen verkkaista. Olisiko teknologiasta apua?
Syyskuun loppupuoli on täyttynyt kalenterissani jo vuosikaudet samalla tapahtumalla: Alihankintamessuilla. Suomen johtava teollisuuden messu kokoaa yhteen teollisuuden yritykset, asiantuntijat ja päättäjät. Messut ovat paitsi oiva hetki verkostoitua myös eräänlainen oman yrityksen hedelmien katselmus. Parhaimmillaan messuilla voi olla esillä kaksinumeroinenkin määrä omia asiakkaita.
Tapahtuman aikana erilaiset kohtaamiset tuottavat myös potentiaalisia kontakteja, mutta miten verkostoitumista parannettaisiin ja mitä haasteita siihen liittyy?
1. Teknologia ja verkostoituminen – Tinder match made in heaven
Alihankintamessut(kin) ovat pullollaan älykkään teknologian esittelyä, ja erilaiset sovellukset vilisevät messukävijöiden puhelimissa. Paitsi ne yrityksiä parittavat.
Missä viipyy kunnollinen “yritys-Tinder”? Siis sovellus, jonka avulla voisit etsiä yritysten joukosta “sitä oikeaa”. Sitä, jonka ydinosaaminen soveltuu juuri sinun tarpeeseesi. Ja mikä tärkeintä: se sovellus, johon luoduissa profiileissa yritykset voisivat ilmoittaa, millainen kumppani on haussa ja minkälaisiin puuhiin.
Liikevaihto ja työntekijöiden lukumäärä viestivät yrityksen koosta ja resursseista. Näillä tiedoilla voidaan hakea yrityksiä jo nyt eri sovelluksilla. Koolla on väliä, mutta tärkeämpiä ovat yrityksen toiveet, tarpeet, näkemykset, arvot ja ydinosaaminen.
2. Henkilökemiasta yrityskemiaan
Henkilökemiasta puhutaan aina, yrityskemiasta harvemmin. Vaikka ensikontakti on henkilöiden välinen ja seuraavat askeleet riippuvaisia sen onnistumisesta, yrityskemiaa ei kannata unohtaa. Yrityskemiat kohtaavat, kun yrityksen arvomaailma, toimintatavat ja yrityskulttuuri lunastavat lupauksia kumppanin silmissä. Ja tämän prosessin lähtölaukausta voisi nopeuttaa teknologialla.
Kemiallinen reaktio sitoo tai vapauttaa lähes aina lämpöenergiaa. Yrityskemiallinen reaktio on hiukan samankaltainen. Kun kumppani on saatu vakuutettua osaamisesta, on luottamus lujittunut niin, että yhteiseen kamiinaan on heitelty halkoja jo reilummalla kädellä.
3. Kun kaikki loksahtaa kohdalleen
Yhteistyön onnistuminen optimaalisen kumppanin kanssa riippuu toki muistakin tekijöistä, kuten yrityksen ydinosaamisesta tai asemoitumisesta markkinoilla.
Optimaalinen kumppanuus ja onnistunut “Tinder match” voi johtaa pitkäaikaiseen, johdonmukaiseen ja jouhevaan kumppanuuteen. Kun yritykset ovat näkemyksissään samalla sivulla ja yrityskemiat kohtaavat, yhteistyö lähtee lentoon. Tällainen onnistuminen hyödyttää kumpaakin osapuolta. Oikealla palveluasenteella ja ammattitaidolla voidaan saavuttaa ylivoimaisia tuloksia.
Annamaija Flinkkilä-Lehtonen
toimitusjohtaja, osakas
Roihu Inc.