Johtaminen on vaativa ammatti, sen tietää meistä jokainen. Se on päätöksiä ja johdonmukaisuutta, uskallusta ja tietoa, ettei voi miellyttää kaikkia.
Seuraavassa ajatuksiani johtamisesta tiiviisti pähkinänkuoressa. Toivottavasti ne kaikessa yksinkertaisuudessaan saavat aikaan ajattelua.
Onnellisuus. Palveluliiketoiminnassa menestymisen edellytyksen yksi tärkeimmistä kulmakivistä on henkilökunnan onnellisuus. Onnellinen ihminen tekee toisen ihmisen onnelliseksi paljon helpommin, kuin työssään huonosti voiva.
Kohtaamiset ratkaisevat kaiken. Siinä kaikki yksinkertaisesti. Kukaan ei muista, mitä osaat. Kaikki muistavat, kuinka heidät kohtasit – ja kuinka heitä kohtelit. Tavoitteena on jättää jokaiseen ihmiseen elinikäinen positiivinen muistijälki.
Arvostus, kunnioitus ja luottamus. Kaiken lähtökohtia niin työssä kuin elämässä. Näiden kolmen asian vahvistaminen ja esilletuominen jokapäiväisessä arjessa luo pohjan onnistumiselle. Näiden puuttuminen on lopun alku.
Turvallisesti suoraan puhumisen kulttuuri. Töissä täytyy pystyä puhumaan työasioista. Töissä täytyy pystyä puhumaan jokaisesta asiasta ja joka kerta suoraan. Ei ole tyhmiä tai turhia kommentteja. Parhaat asiat syntyvät dialogin seurauksena, kun hyvinkin erilaisista ajatuksista ja mielipiteistä syntyy juuri meidän näkökulmastamme paras ratkaisu. Aivan keskeistä on voida puhua turvallisesti suoraan. Siten, ettei tarvitse pelätä. Näin saadaan paras irti meistä kaikista.
Kokeilukulttuuri – uskallus epäonnistua. Entäpä jos kysyisimme miksi ei? Vastakohtana voimme toki etsiä kaikki ne 99 mahdollista epäonnistumisen syytä. Kumpi ajattelu sinun mielestäsi johtaa suurempiin onnistumisiin?
Yhdessä johtaminen. Pomokulttuurin aika on auttamattomasti ohi. Johtajan tärkein tehtävä on löytää ympärilleen itseään huomattavasti fiksumpaa porukkaa ja antaa heille kaikki mahdolliset pelimerkit onnistua. Yhdessä onnistutaan ja yhdessä epäonnistutaan. Loistava tiimi ratkaisee kaiken. Piste.
Anna hyvän kiertää. Jos johonkin yhteen asiaan pitää uskoa, voisimmeko valita tämän? Hyvä tulee hyvän luokse. Tekemällä hyviä asioita hyvä tulee takaisin. Selän takana voi puhua, mutta vain hyvää. Kaikki muut asiat puhutaan kasvotusten.
Luvut ja paperit kuntoon. Taustat kuntoon. Strategian pitää olla toimintaa johtava ja eteenpäin vievä voima. Näiden päälle tulee tunne, se kuuluisa mutu. Tiedon korkein muoto, jolla onnistujat erottuvat.
Ajattele isosti – mieluummin ajastaan edellä kuin ajassa mukana. Maailmaa kannattaa katsoa riittävän isosti ja riittävän kaukaa. Eri alojen parhaita kannattaa seurata tarkkaan ja oppia. Voisiko olla, että avain menestymiseen ja edelläkävijyyteen on loputon halu oppia?
Johtaminen – päätöksiä ja johdonmukaisuutta. Johtajan tulee johtaa päivittäisellä esimerkillä aina edestä. Täytyy uskaltaa tehdä päätökset parhaan kykynsä mukaan ja samalla tietää, että muutaman hetken päästä, kokemuksen kautta, asiat olisi voinut päättää toisinkin. Sitten muutetaan päätöstä. Uskalletaan ja toimitaan, siinä ydin. Kaikkia ei voi johtamisessa aina miellyttää. Toiselle hyvä päätös voi olla toiselle huono. Jos haluaa miellyttää kaikkia, ei kannata olla johtaja. Silloin kannattaa myydä jäätelöä.
Kimmo Sirainen
Kirjoittaja on Nokia River Golfin toimitusjohtaja ja Suomen golftoimialan kekseliäs innovaattori.