Oletko tullut miettineeksi, miksi osaat ukrainaa? Ainakin yhden lauseen verran ja se lause tulee mieleesi nyt. Kyllä, ”Slava Ukraini”. Osaat siteerata Volodymyr Zelenskyita muutenkin: ”I don’t need a ride, I need ammunition.”
Muistamme espoolaisyrityksen kaikkialla maailmassa tunnetun sloganin ”Connecting People”.
”Työväen presidentti – vastakkainasettelun aika on ohi.” Sauli Niinistön ensimmäisen presidentinvaalikampanjan kaksi viestinnällistä kärkeä. Kampanjan hän hävisi, mutta voitti kuusi vuotta myöhemmin.
Muistamme kirjojen alkuja ja lopetuksia. Osaamme ulkoa laulujen sanoituksia, sloganeita ja Kummeli-sketsien hokemia. Miksi? Koska niillä on jokin merkitys meille.
Johtajalla on oma tarinansa. Johtajan tarinassa on kerrostumia, lustot. Johtajat ovat harvoin hyvin nuoria, joten kokemusta on kertynyt. Kasvua ja kompurointeja, menestystä ja menetystä. Ihmisiä on ympärillä ja samaan aikaan voi ilmetä yksinäisyyden kokemusta.
Tämä on kapea näkymä johtajan omaan tarinaan. On muutakin, kuten lapsuudesta mummon viisaudet, kouluajan kokemukset, urheiluharrastukset, kaveripiiri. Parisuhde, perhe. Iloa ja riemua, suruja ja huolia. Kiire ja ehkä syväkin sisäinen ristiriita ajan jakamisesta työn, perheen ja muun elämän välillä.
Johtajan kolme ja puoli sisäistä kysymystä saattavat hyvinkin olla: riitänkö, osaanko, pärjäänkö, mitä jos? Ehkä johtajalle olennaisinta on löytää tapa olla vapaa. Ei helppoa.
Samaan aikaan on niin, että jokaista yritystä johdetaan jollain tarinalla. Aina ei tiedetä, mistä se tarina tulee ja tämä on tietysti kohtuullisen iso riski.
Johtajat ovat yrityksen tarinan käsikirjoittajia tai ohjaajia. He auttavat tarinan eloon: myyntiin, markkinointiin, viestintään, kohtaamisiin asiakkaiden ja työkavereiden kesken, koko henkilökunnan näyttämölle. Ajatusleikkinä vaikkapa niin, että johtajat istuvat välillä katsomossa ja harjoituttavat näyttämölle esitystä, jota esitetään hetken kuluttua kaikille asiaankuuluville. Katsomot täyttyvät asiakkaista tai eivät täyty.
Yrityksen tarina ei kuitenkaan ole teatteria (osalla on). Yrityksen tarina on totta ja se voisi olla sen verran kiinnostava, että katsomot täyttyvät. Näin on joskus käytännössä käynytkin: Steve Jobs -vainaan Apple-tarinat vetivät katsomot täyteen.
Tarinat nivoutuvat toisiin tarinoihin, koska käytämme ajatustemme, ideoittemme, tavoitteiden ja tahdon ilmaisemiseen kieltä ja kieli on opittu tarinoista. Siksi on merkitystä, mitä johtaja on lukenut ja lukee. Kyky ilmaista, taito kertoa tarina, ammentaa kielen läpi valtavasta ihmiskunnan yhteisestä tarinapankista.
Johtajan on hyvä tiedostaa oman tarinansa kerrokset, menneestä tähän hetkeen ja kohti tulevaa. Johtajien on hyvä ajatella yrityksensä tarina sekä totena että esityksenä. Asiakkaat, kumppanit, nykyiset ja tulevat työkaverit ynnä ties vaikka tulevaisuudenkin asiakkaat yleisönä.
Mikä muuten on slogan? Slogan (slogorn) on skotin gaelia 16.vuosisadalta. Slogan tarkoitti sotahuutoa, jolla osoitettiin oikea suunta. Terävät, kiinnostavat ajatukset ja tarinat toimivat myös rauhan aikana.
Marko Kulmala
Marko Kulmala on apulainen ja pusakkamies, toimitusjohtaja ja tarinanrakentaja. Kulmalan Insano Oy täytti elokuussa 18 vuotta.