Yrittäjyyskasvatus on koko Tampereen yhteinen asia

Yhteistyölle on tarvetta ja tilausta, mutta myös halua ja ideoita.

Yrittäjyys, yritteliäisyys ja yrittäminen ovat keskeinen osa koulutus- ja kasvatusjärjestelmämme perustaa. Tämä on kirjoitettu auki opetussuunnitelmiin ja strategisiin asiakirjoihin. Ainakaan vielä yrittäjyyskasvatus ja työelämätaidot eivät kuitenkaan ole kaikkien opettajien opetuksen ytimessä tai edes pienenä osana kokonaisuutta. Perusopetuksessa puhutaan laaja-alaisesta osaamisesta, jossa pyritään oppiaineet ylittävään asianhallintaan. Yrittäjyyskasvatus on yksi näistä laaja-alaisista tavoitteista, jotka on kirjattu normatiiviseen opetussuunnitelmaan.

Tampereellakin siis tarvitaan vielä työtä ja ennen kaikkea yhteistyötä, jotta yrittäjyyskasvatus saavuttaisi sille päätetyn aseman. Olemme onneksi jo aloittaneet työn sekä yhteistyön. Tampereella olemme selvittämässä, mitä edellytyksiä olisi rakentaa varhaiskasvatuksesta korkeakouluun johtava polku, jossa jokainen toimija tuntisi ja tietäisi toisensa. Tätä #kasvavayrittäjä-työnimellä kulkevaa polkua kulkisi tamperelainen taapero aina jopa tohtoriksi asti. Samoin koulutuksen järjestäjän kumppaneille olisi yksi Tampere, jonka kanssa tehdä yhteistyötä.

Yhteistyölle on tarvetta ja tilausta, mutta myös halua ja ideoita. Tästä erinomaisena osoituksena on 5. syyskuuta järjestetty valtakunnallisen Yrittäjän päivän pääjuhla, jota Tampereen kauppakamarin johdolla suunnitteli laaja edustus yrittäjyyskasvatukseen ja työelämätaitoihin liittyviä toimijoita.

Kun rakenteet ja sisällöt ovat kunnossa ja yhteistyö toimii ja on palkitsevaa, voimme yhdessä tarjota tamperelaisille lapsille ja nuorille ikimuistoisia oppimiskokemuksia. Uskon, että yhdessä voimme tehdä vaikuttavampia juttuja kuin yksin. Yrittäjän päivän lisäksi esimerkiksi 4. syyskuuta järjestetty Tampere Business Race -kutsukilpailu ysiluokkalaisille oli onnistunut yhteistyöllä toteutettu tapahtuma, joka oli keskeinen osa Tampereen kaupungin koulujen yrittäjyyskasvatuksen ja työelämätaitojen teemaviikkoa.

Kilpailussa joukkueet tamperelaisista yläkouluista tekivät tehtäviä keskustan yrityksissä ja yhteisöissä. Palaute oli rohkaisevaa. Oppilaiden mielestä: ”Tämä oli mielenkiintoinen rasti ja tehtävä oli mukava. Me kaikki osallistuttiin ja meillä kaikilla oli hauskaa suunnittelussa.”Yritysten mielestä: ”Todella hyvällä asenteella ja rohkeudella kaikki astelivat sisään ja lähtivät toteuttamaan annettua tehtävää. Myös todella hienoa oli nähdä ryhmän joukkuehenki ja se, että autettiin muita ryhmäläisiä tehtävän suorittamisen kanssa. Omatoiminen kätteleminen ja päivänjatkojen toivottaminen tekivät vielä ryhmän toiminnasta täyden viiden tähden arvoisen.”

Tampereen peruskouluissa on tarkoitus jatkaa yrittäjyyskasvatuksen ja työelämätaitojen teemaviikkoja lukuvuosittain, elo-syyskuun vaihteessa Yrittäjän päivän ympärillä. Ensi vuoden teemaviikon suunnittelu on jo alkanut. Haastamme, kutsumme ja rohkaisemme kaikkia yrittäjyyskasvatuksen toimijoita ja asiasta kiinnostuneita mukaan yhteistyöhön.

Yhdessä voimme toteuttaa kokonaisuuden, joka näkyy ja kuuluu Tampereella!

Ville Lähdesmäki
Hybridipedagogiikka, kehittäjäopettaja