Vaikuttamisen jäsenpalvelut ovat nyt verkossa

Johtaja Peer Haataja, Tampereen kauppakamari

Kun on tottunut tapaamaan ihmisiä kasvotusten, on pakko myöntää, että etäily aika ajoin hieman ahdistaa. Teamsia Teamsin perään tauotta, varmaan useille teille tuttua.

Vielä reilu vuosi sitten normipäivään saattoi hyvin kuulua useita kokouksia, tapaamisia ja tapahtumia ympäri kaupunkiseutua, kalenteri oli usein täynnä. Päivä oli kuitenkin kohtuullisen helppo suunnitella ja aikatauluttaa, huomioida siirtymiset, tauot ja ravinto. Minulle ainakin oli päivän päätteeksi helppo palauttaa mieleen merkityksellisimmät asiat ja dokumentoida ne jatkotyöstöä varten. Asiat kiinnittyivät ihmisiin ja ympäristöön. Paljon oli myös keskusteluja, joita käytiin esimerkiksi ennen ja jälkeen kokouksen suunnittelematta, ja informaatiota välittyi.

Nyt lähes kaikki kontaktit ja vuorovaikutus ovat etänä ja kaksiulotteisena. Kokouksia on hieman enemmän, mutta asiat toki etenevät. Ja vaikka välillä vähän ahdistaakin, joidenkin asioiden hoitamisessa etäyhteydet ovat ylivoimaisen hyviä. Säästyy aikaa, rahaa ja polttoainetta.

Myös suunnittelemattomat keskustelut ovat tulossa etäilyyn. Ainakin itse olen laittanut merkille, että yhä useampi kokous päättyy ”jatkoista” sopimiseen. Panostetaan etäilyyn niin kauan kun se on välttämätöntä, palataan sitten johonkin puoliväliin.

Kauppakamari ei halua lisätä jäsentensä ahdistusta vaan palvella. Tampereen kauppakamari on lanseerannut uuden jäsenpalvelun Kauppakamariaamut, joita järjestetään nyt keväällä joka perjantai. Kauppakamariaamuissa käsitellään jäsenistön vaikuttamissuunnitelmaan nostamia edunvalvonta- ja kehittämisasioita. Ensin hörpitään virtuaalikahvit, katsotaan aiheeseen liittyvä inserttivideo ja sitten keskustellaan.

Tervetuloa mukaan!

Peer Haataja