Tulevaisuus pedataan eteenpäin katsovalla hallitustyöllä

Palvelupäällikkö Minni Rimpioja, Tampereen kauppakamari

Hallituspaikka 2022 -tapahtumaa elettiin todeksi keskiviikkona 30.11. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen D-hallissa. Paikalla oli lähes 500 hallitustyötä tekevää henkilöä eri puolilta maata. Tapahtuman teema – tulevaisuuden hallitustyöskentely – viritti osallistujat kiinnostaviin ja inspiroiviin keskusteluihin. Myös kohtaamisten riemu ja verkostoitumisen merkitys olivat käsin kosketeltavissa. Hymyilevistä kasvoista näki, että oli hienoa tavata tuttuja ja tutustua uusiin hallitustyön tekijöihin ja hallitustyöstä kiinnostuneisiin.

Yritysjohtaja Matti Alahuhta korosti puheenvuorossaan proaktiivisuutta, skenaariotyötä sekä strategisen herkkyyden ja nopeuden merkitystä tulevien murrosten voittamisessa. On erittäin tärkeää nähdä pidemmälle tulevaisuuteen. Muutosten tiheys tuskin pienenee ja kriisin toteutuessa suunnitelman pitäisi jo olla valmiina. On mahdollista voittaa, oli kysymys sitten minkälaisesta murroksesta tahansa. Se kuitenkin edellyttää valveutumista toimivalta johdolta ja hallitukselta. Tulevaisuus on myös täynnä mahdollisuuksia; digitalisaatio, teknologiamurrokset, uuden osaamisen kasvattaminen ja kestävän kehityksen haasteeseen vastaaminen.

Tulevaisuusorientaation tulisi painottua Alahuhdan mukaan myös hallituksen kokouksissa ja toimintaympäristön seuraamisessa, jossa tulee kiinnittää huomiota talouteen, markkinaan, markkina-asemaan, geopolitiikkaan, asiakastyytyväisyyteen ja henkilöstön tyytyväisyyteen. Ihmisten merkitys ja oikeat henkilövalinnat korostuvat niin toimitusjohtajan valinnassa ja seuraajasuunnittelussa kuin aidosti monimuotoisen hallitustiimin rakentamisessakin. Tapahtumassa inspiroivasti puhunut Kirsi Piha mainitsikin, että hallituksen pitäisi olla utelias tiimi, joka luo yhteistä merkitystä ja tarkoitusta. On havainnoitava tulevaa ja mennyttä, yrityskulttuuria ja yrityksen olemassaoloa.

Tampereen kauppakamari ja HHJ Hyväksytty hallituksen jäsen -koulutuskokonaisuus toimivat tapahtumassa kumppaneina. Lämmin kiitos tapahtuman muille järjestäjäkumppaneille Hallituspartnereille, Future Boardille, Perheyritysten liitolle sekä tietysti Tampereen Messut -konsernille, joka mahdollisti ammattimaisen ja viihdyttävän tapahtuman. Tämä ensimmäinen yhteinen ponnistuksemme osoitti, että hallitustyöhön keskittyvälle tapahtumalle on tarvetta. Seuraava Hallituspaikka -tapahtuma järjestetään 1.11.2023, sitä odotellessa!

Minni Rimpioja
Palvelupäällikkö