Suuntana USA ja Nato

Toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen kauppakamari

Maailman muuttuessa Tampereen kauppakamari haluaa auttaa yhdessä Business Tampereen kanssa yrityksiä uusille markkinoille USA:han ja Japaniin.

Hyvänä lisänä työssä on EK:n, Business Finlandin ja Suomen kuuden suurimman kaupungin eli kuutoskaupunkien Washingtoniin palkkaama teollisuusasiamies. Tehtävään on nimitetty tamperelaisille tuttu ja kokenut Martti Wallin. Hän auttaa valittuja yrityksiä USA:n markkinoille, esimerkiksi Lockheed Martinin ja muiden amerikkalaisten puolustusalan suuryritysten kanssa tehtävään yhteistyöhön.

Aloitimme Business Tampereen kanssa yhteistyön myös MiItton USA:n kanssa. Sen järjestämät matkat ensi kesäkuussa ja lokakuussa madaltavat kynnystä lähteä rohkeasti kohti USA:n markkinoita. Kesäkuun Tech Trends and Business ­Development in the U.S. Defense Market -matka suuntautuu Washingtoniin ja sisältää laajasti tietoa Yhdysvaltain puolustusteollisuuden painotuksista, hankinta- ja yhteistyömenettelystä sekä uusista liiketoimintamahdollisuuksista. Syksyn matka on yleinen tutustumismatka Yhdysvaltain markkinoihin ja yhteiskuntaan.

Tarjoamme jatkossa lisäksi tietoa Naton tarjoamista uusista mahdollisuuksista yrityksille ja teollisuudelle.

Suomen Nato-jäsenyys ja kahdenvälinen puolustusyhteistyösopimus USA:n kanssa edellyttävät, että kansainvälisten ja kansallisten yhteyksien on oltava kunnossa. Tällä hetkellä Finnair, Finavia ja VR ajavat voimakkaasti hallitusohjelmaan kirjausta, jonka mukaan Suomessa säilytettäisiin vain 5–7 lentokenttää. Samalla yritetään vahvistaa VR:n monopolia Suomen sisäisessä liikenteessä. Taustalla on Finnairin vanha, Kaikki Helsinkiin -strategia. Siltä on valitettavasti lentänyt pohja pois, kun Venäjän ylilennot kiellettiin ja Finnairin kilpailuetu muuttui sille haitaksi. Tilannetta yritetään nyt paikata valtionyhtiöitä lobbaamalla ja niiden monopoliasemaa vahvistamalla.

​​​​​​​Kauppakamarien tehtävänä on edistää tervettä kilpailua markkinataloudessa. Vaadimme, että valtionyhtiöiden asema ja tehtävät arvioidaan kiihkottomasti seuraavalla hallituskaudella. Arviointi on tehtävä alueita ja yrityksiä kuunnellen, ei valtionyhtiöiden johdon ja hallituksen intressien pohjalta. Hallitusohjelmaan on saatava lisäksi kirjaus Tampereen seudun ja Pirkanmaan elinvoimalle ja kasvulle tärkeistä vaatimuksista alueiden saavutettavuudesta.

Antti Eskelinen
toimitusjohtaja