Suomi elää viennistä – ei velasta

Toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen kauppakamari.

Maan johtajilta vaaditaan kykyä nähdä ohi sisäpoliittisten ristiriitojen ja korporaatioiden paineiden.

Vaikeina aikoina Suomessa on pystytty löytämään yhteinen tahtotila ja keskittymään olennaiseen selvitäksemme yhdessä eteenpäin.

Se on vaatinut maan johtajilta kykyä nähdä ohi sisäpoliittisten ristiriitojen ja korporaatioiden paineiden. Mutta aina Suomi on selvinnyt töitä tehden, ja työn tekemisen merkitys vain korostuu nyt.

”Suomi on viennistä riippuvainen maa ja hyvillä liikenneyhteyksillä on mahdollista kuroa kiinni muiden maiden matkaa markkinoille. Sujuvat liikenneyhteydet ovat merkittävä tekijä yritysten sijoittautumiselle ja pysymiselle Suomessa. Liikenneverkot ovat yhteiskunnan eri toimintojen mahdollistaja,” sanoo Keskuskauppakamarin liikenne- ja elinkeinopolitiikan johtava asiantuntija Päivi Wood.

Viennin merkitys on unohtunut viime vuosina - samoin julkiset investoinnit, jotka sitä tukevat. Haluamme olla osa läntistä Eurooppaa ja EU:ta, siksi meidän nettomaksajana tulee panostaa EU:n erilaisiin rahoitushakuihin.

”Suomen on suunnattava EU:n elvytyspaketin rahoitus merkittäviltä osin yritysten hankkeisiin, joilla edistetään digitalisaatiota ja kestävän, vähähiilisen talouden ratkaisuja. Lisäksi tie- ja raideliikenteen infraan on tehtävä mittavia panostuksia, joilla tuetaan vientiteollisuuden kilpailukykyä sekä vähennetään liikenteen päästöjä”, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola.

Elvytyspakettiin meiltä löytyy kaksi hyvää tukikelpoista hanketta eli Pasila-Riihimäki 2.vaihe, jonka investoinnin arvo 270 miljoonaa euroa, sekä Tampereen henkilöratapihan kehittäminen, jonka investointi on noin 100 miljoonaa euroa. Molemmat hankkeet parantavat pääradan välityskykyä ja luotettavuutta, tukevat vähähiilisyyttä ja joukkoliikenteen käyttöä sekä parantavat teollisuuden logistiikkakuljetuksia.

Kaukana markkinoista olevan maan kokonaiskustannuskilpailukyky on kuitenkin se, mikä ratkaisee Suomen tulevaisuuden. Tuhannen taalan kysymys: uskaltaako pääministeri Sanna Marin tehdä Suomessa Schröderit ohi poliittisten ja korporaatioiden paineiden?

Antti Eskelinen
toimitusjohtaja