Onko sinulla aikaa olla luova?

Minna Metsälä, Tampereen kauppakamarin puheenjohtaja, Ocio Oy:n partner.

Uudenlaiset, luovat keinot innostaa henkilöstöä vaativat johdolta kykyä heittäytyä ja päästää irti totutuista johtamisen kaavoista.

Tampereen kulttuuripääkaupunkihaku on meneillään ja lokakuussa oli mahdollisuus ideoida erilaista ohjelmaa. Ehdotitko jotain? ”Leffaa laiturille, runoja rautatieasemalle tai kansantanssia talojen katolle”? Tämän tyylisiä ideoita haettiin yksityishenkilöiltä, yritysten vuoro varmasti tulee vielä.

Mutta jokainen meistä on myös yksilö sen lisäksi, että olemme yrittäjiä, yritysjohtajia, kuntapäättäjiä, tutkijoita tai toimihenkilöitä. Olisimme voineet itse kukin heittää villejä ja luovia ehdotuksia. Olen melko vakuuttunut, että emme isosti tässä ensimmäisessä hakuvaiheessa henkilöinä näkyneet – ainakaan itse en hoksannut lähteä ideointiin mukaan. Kiire ja suorituspaineet pitävät meitä kiinni arkisissa askareissa. Luovuus vaatii tilaa ja aikaa.

Kulttuuripääkaupunkihanke ei ole Tampereen kaupungin hanke. Se on 18 kunnan yhteishanke, jolla tavoitellaan Tampere Regionista yhdenvertaisuuden pääkaupunkia. Sillä halutaan huolehtia Pirkanmaan alueellisesta yhdenvertaisuudesta, kaikkien ihmisten oikeuksista kulttuurielämyksiin sekä kulttuurin saavutettavuudesta ja esteettömyydestä. Hankkeella ei tavoitella ”titteliä”, vaan entistä parempaa ja luovempaa elinympäristöä.

Tämä hanke tarjoaa myös valtavia mahdollisuuksia elinkeinoelämälle. Luonnollisesti mahdollinen valinta tuo Tampereelle normaaliakin enemmän elämysten etsijöitä ja lisää mahdollisuuksiamme tarjota palveluitamme kotimaisille ja ulkomaisille vieraille. Mutta sen lisäksi kulttuuripääkaupunkihankkeella on ihan uusi ulottuvuus. Voimme yrityksissä valjastaa kulttuurin ja taiteen vaikkapa osaksi muutosjohtamista. Tampereen alueella edelläkävijänä tässä(kin) voidaan mainita Vincit, jossa taide on otettu yhdeksi keinoksi ratkoa erilaisia ongelmia ja nostaa asioita – vaikeitakin sellaisia – keskusteluun.

World Economic Forumissa tärkeimmiksi tulevaisuuden taidoiksi nostettiin muun muassa vuorovaikutus, kyky oppia ja omaksua uutta sekä LUOVUUS. Uskon, että yrityksen haluttavuutta työnantajana lisäävät uudenlaiset, luovat keinot innostaa ja sitouttaa henkilöstöään tekemään yhdessä töitä tavoitteiden saavuttamiseksi. Se vaatii myös johdolta kykyä heittäytyä ja päästää irti totutuista johtamisen kaavoista.

Kauppakamarissa aiomme pitää kulttuuripääkaupunkihanketta agendallamme. Se sopii myös varsin hyvin hetkeen, jolloin uudistamme omaa strategiaamme. Siihen on hyvä saada perustehtävien lisäksi sopiva määrä luovuutta ja uutta ajattelua.

Yrittäjistä ja entisistä yrittäjistä löytyy myös todellisia kulttuurin ystäviä ja tukijoita. Kulttuuri vaatii rahoittajia ja taustavaikuttajia. Olen ylpeä ja onnellinen esimerkiksi synnyinkaupunkini Sastamalan kulttuuritarjoomasta, jota ovat vahvasti tukeneet aiemmin liiketoiminnassa olleet yrittäjät tarjoamalla ilmaiskonsertteja ja taidenäyttelyitä kauniissa, kunnostetussa kulttuuriympäristössä.

Luovaa loppuvuotta!

Minna Metsälä