Mistä on yrittäjät tehty?

Ensi syyskuussa Yrittäjän päivänä haluamme nostattaa yrittäjyyden arvostusta Suomessa ja innostaa tulevia polvia yrittäjyyteen.

Yrittäjän päivää on juhlittu Suomessa vuodesta 1997 alkaen syyskuun 5. päivänä. Tästä saamme kiittää Yrittäjän Päivä -säätiötä, jonka anomuksesta päivä on merkitty almanakkaan merkkipäiväksi. Itsekin yrittäjyyttä ihailleena ja sitä harkinneena olin innoissani mahdollisuudesta päästä järjestämään vuoden 2019 Yrittäjän päivän pääjuhlaa Tampereella. Lähinnä teknologia- ja kansainvälisiä tapahtumia järjestäneenä tapahtumatuottajana projekti kuulosti kutkuttavan haastavalta ja minulle uudelta “tutkimusalueelta”.

Projektimme alkoi viime vuoden lopulla Yrittäjän Päivä -säätiön ja yhteistyöverkoston yritysten tapaamisilla. Koska Tampere on opiskelija- ja koulutuskaupunki, on vähintäänkin sopivaa, että vuoden 2019 Yrittäjän päivän pääjuhlan teemaksi on valittu “Yrittäjyyskasvatus perusopetuksesta korkeakouluun”.

Tampereen seudulta löytyy myös paljon yrittäjyyskasvatuksen parissa työskenteleviä tahoja, jotka olemme ottaneet avosylin vastaan juhlan suunnitteluryhmään. Nyt helmikuun lopulla useiden tapaamisten, LinkedIn-kutsujen ja kahvikupposten jälkeen tunteeni ovat kaksijakoiset; toisaalta tapaamisten aikana ja niiden välillä kertynyt tiedon määrä melkeinpä pyörryttää, toisaalta tuntuu, etten tiedä yrittäjyydestä tai yrittäjyyskasvatuksesta yhtään mitään.

Pääni on pullollaan kysymyksiä: Mitä on yrittäjyys ja minkälaisia ovat yrittäjät? Millaiset valmiudet ja asenne yrittäjiltä on hyvä löytyä nykypäivän digimaailmassa? Yhdestä olen varma: yrittäjämäinen asenne on kykyä reagoida joustavasti muuttuvaan maailmaan, teknologiaan ja tilanteisiin. Se on myös jatkuvaa uteliaisuutta ja halua kehittyä. Kun vielä keitokseen lisätään ruokalusikallinen uskallusta, ollaan jo pitkällä. En vähättele bisnestaitojen ja tuottoisan idean tärkeyttä, mutta eivät ne riitä, jos asenne ei ole oikeanlainen.

Mistä yrittäjyysasennetta sitten saa? Ihminen ammentaa sitä tietysti joka puolelta, elämän polkujen varrelta. Sitä saattaa imeytyä myös äidinmaidosta. Yrittäjämäistä asennetta voisimme kylvää entistä laajemmalle räätälöimällä koulutusta niin, että se kannustaisi miettimään yrittäjyyttä ja siihen tähtääviä opintoja yhtenä vaihtoehtona. Lapsille voitaisiin tarjota pallopelien ja musiikkiopintojen lisäksi myös yrittäjyyteen innostavia harrastuksia.

Tavoitteemme on tuoda syyskuun 5. päivänä esille yrittäjyyskasvatusta nuorten näkökulmasta, osaksi myös heidän itsensä tuottamana. Haluamme nostattaa yrittäjyyden arvostusta Suomessa ja innostaa tulevia polvia yrittäjyyteen. Jos haluamme jatkossakin varmistua siitä, että oman yrityksen perustaminen on nuorille varteenotettava vaihtoehto, meidän pitää voida vaikuttaa lapsiin viimeistään koulun penkillä – ehkä jo päiväkodissa.

Jenna Tuominen
tapahtumakoordinaattori