Koulutusta kotikoneelta vai kasvotusten keskustellen?

Koulutuspäällikkö Susanna Keskinen, Tampereen kauppakamari.

Kesäkuun alussa olimme toiveikkaita, että voisimme lisätä lähikoulutuksia koulutustarjontaan heti kesälomien päätyttyä. Valitettavasti tämä ei ole vielä mahdollista.

Heinäkuun lopun nopeasti huonontunut koronatilanne Pirkanmaalla toi kokoontumisrajoitukset jälleen voimaan elokuun alusta lähtien. Tampereen kauppakamari seuraa ja huomioi Pirkanmaan pandemiaohjausryhmän ohjeistuksia tapahtumien ja koulutusten järjestämisessä, joten lähitilaisuuksia voidaan muuttaa verkkototeutuksiksi nopeallakin varoitusajalla.

Korona-ajan digiloikka on lisännyt verkkokoulutusten suosiota. Kun verkkokoulutusmaailma avautui suurelle yleisölle viimeistään koronan alkaessa, oli ensisijaisen tärkeää saada ajankohtaista tietoa ja vertaistukea muuttuvassa tilanteessa. Teams-kokoukset tulivat hyvinkin tutuiksi niin tilaisuuden järjestäjille kuin osallistujille.

Kun verkkotilaisuuksien perusteet olivat kunnossa, koulutusta alettiin kehittää entistä osallistavampaan suuntaan. Esimerkiksi Teams-sovelluksessa tuli mahdolliseksi jakaa osallistujia pienryhmätiloihin, mikä paransi mahdollisuuksia keskustella.

”Uusi normaali” opetti digitaidot, joita ei ole syytä hukata tulevaisuudessakaan. Verkkototeutuksiin on ketterä osallistua ja niiden avulla aukeaa maailma osaamisen kehittämiseen ja ihmisten tapaamiseen paikasta riippumatta. Verkkokoulutuksista on saatu hyvää palautetta ja niitä on toivottu koulutusvalikoimaan tulevaisuudessakin. Verkossa ajankäyttö tehostuu ja siirtyminen livetapahtumasta toiseen vähenee.

Tällä hetkellä Tampereen kauppakamari ei järjestä hybridikoulutuksia, vaan koulutukset järjestetään joko lähitilaisuuksina tai kokonaan verkossa. Hybriditilaisuudessa osallistuja saa erilaisen kokemuksen riippuen siitä, onko hän tilaisuudessa paikan päällä vai etätoimistolla verkkoyhteyden päässä. Tämä vaikuttaa myös tilaisuudessa käytävään yhteiskeskusteluun ja verkostoitumiseen. Useista aiheista on kuitenkin saatavilla sekä verkko- että lähikoulutusta.

Ilmassa alkaa jo olla kaipuuta lähitilaisuuksiin ja livetapaamisiin. Verkostoitumisen kannalta on luontevinta, kun tavataan kasvokkain. Toisilta oppiminen on yksi koulutusten parhaista anneista. Arvokkaissa kahvitaukokeskusteluissa tulee vaihdettua kuulumiset ja tutustuttua uusiin ihmisiin – keskustelu on rentoa ja avointa. Tätä on haastavaa toteuttaa verkkotapahtumissa. Koulutuspalautteen ja yleisen keskustelunkin perusteella on helppoa huomata, kuinka Teams-väsymys painaa ja toivotaan jo pikaista palaamista lähikeskusteluihin. Etenkin esimiestyön, johtamisen ja myynnin koulutuksissa tulee varmasti korostumaan lähikoulutusten tarve ja merkitys.

Kuten sanottu, alkusyksyllä verkkokoulutukset painottuvat tarjonnassamme. Tarjolla on runsaasti striimikoulutuksia sekä muun muassa KoulutusOnline-palvelu, josta löytyy satoja koulutuksia useista eri aihealueista. Yksittäisiä koulutuksia järjestetään kuitenkin lähitilaisuuksina. Niissä ryhmäkoot ovat tällä hetkellä pieniä, enintään 10 henkilöä. Otamme kokoontumisrajoitukset huomioon enimmäisosallistujamäärissä sekä kokoustilojen koossa.

Järjestämme tällä hetkellä kaikki lähikoulutuksemme Technopolis Yliopistonrinteen kokoustiloissa, joissa voimme varmistaa tarvittavat turvavälit sekä tilojen puhtauden. Suosittelemme vahvasti kasvomaskin käyttöä kaikissa tilaisuuksissamme, ja käsidesiä on aina saatavilla.

Toivomme, että pääsisimme pian järjestämään suurempiakin tilaisuuksia ja koulutuksia lähitapahtumina ja tuomaan takaisin palan ”vanhaa normaalia”, jossa käytävillä kuuluu iloinen puheensorina ja kasvot näkyvät nappia painamatta.

Susanna Keskinen
Koulutuspäällikkö
Tampereen kauppakamari

Lisätietoa koulutuksistamme löydät tästä linkistä.