Kohti kuntavaaleja – ja elinvoimakuntia

Toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen kauppakamari.

Elinvoimakunta ei synny veroja ja maksuja nostamalla vaan aktiivisella elinkeino- ja työllisyyspolitiikalla, jonka keskiössä ovat yritykset.

Tervettä kuntataloutta tukevat tehokas maankäyttö- ja kaavoituspolitiikka sekä oikea-aikaiset julkiset investoinnit. Yksityisiä investointeja alueelle taas houkuttelevat kuntien harjoittama yritysystävällinen elinkeino- ja kaavoituspolitiikka, osaavan työvoiman riittävyys ja hyvät julkiset palvelut.

Silläkin, miten kunnat suuntaavat omia hankintojaan ja mikä on niiden oman tuotannon määrä, on iso merkitys kuntien ja kaupunkien elinvoimalle tulevaisuuden maakuntamallissa.

Koska sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa kuntien taloudellinen liikkumavara pienenee, maankäyttö- ja liikenneasioissa yhteistyön merkitys seutukunnissa kasvaa edelleen. Menestyvissä seutukunnissa liikkuminen niin yksityisautoilla kuin julkisilla liikennevälineillä tulee tehdä helpoksi ja sujuvaksi yli kuntarajojen.

Kuntien välinen kilpailu kiristyy, mutta isossa kuvassa vain yhteistyökykyinen seutukunta luo edellytykset alueensa elinvoimakunnille.

Antti Eskelinen
toimitusjohtaja
Tampereen kauppakamari

Kauppakamarien kuntavaaliteesit: Ratkaisuja kunnille, jotta kasvu ja hyvinvointi turvataan