Kilpailukyky rapautuu ilman liikenneinvestointeja

Saako uusi hallitus kaivettua uudenlaisia rahoitusmalleja maamme liikennehankkeisiin?

Uuden hallituksen ensimmäinen budjettiriihi on alkamassa näillä näppäimillä. Ministeriöt ovat jo esityksensä antaneet. Seuraavaksi hallitus tarkastelee kokonaisuutta ja esittää sen aikanaan eduskunnalle.

Maakunnissa on perinteisesti kiinnostanut, mitä liikenne- ja viestintäministeriön budjetissa esitetään. Jo alkukesästä tuli tieto, että Pirkanmaalla aloitetaan vihdoin Hämeenkyrön ohitustien investointi. Valtakunnallisesti tärkeältä tavaravirtojen reitiltä poistuu merkittävä pullonkaula, kun investointi valmistuu.

Tampere–Helsinki-välin matka-ajan lyhentäminen kohti tuntia etenee seuraavaksi 11 miljoonan suunnittelumäärärahalla. Sillä aloitetaan kolmen kohteen suunnittelu eli lisäraiteet Jokelan ja Riihimäen sekä Riihimäen ja Tampereen välille, lisäksi suunnitellaan ohituspaikkoja Riihimäen ja Tampereen välille. Myös Akaaseen rakennetaan uusi raakapuuterminaali, mikä tehostaa puun keruuta.

Pirkanmaa on yksi Suomen harvoista kasvumaakunnista. Hallitus on luvannut johtaa tiedolla. Juuri tieto ja tilastot kertovat, että Pirkanmaa on jäänyt pitkään jälkeen liikenteen määrärahoissa. Pääradan tilanne ei parane 10 vuoteen, joten olemme pitkälti tiestömme varassa. Siellä on vielä paljon kohteita, jotka täytyy saada pikaisesti hankeputkeen. Katseet on käännettävä nopeasti itään ja ysitielle.

Valtatie 9 Tampereelta Orivedelle on yksi maamme vilkkaimmista kaksikaistateistä. Valitettavasti ysitie nousee usein kovin ikäviin uutisiin. Sen liikenneturvallisuus on masentavan huono. Suunnitelmien mukaiset nopeat parannukset ovat välttämättömiä.

Mielenkiintoista on myös, saako uusi hallitus kaivettua uudenlaisia rahoitusmalleja maamme liikennehankkeisiin. Suunnitelmissa on isoja ratahankkeita, jotka olisi hyvä toteuttaa, jotta saavutetaan liikenteessä tavoiteltavat päästövähennykset. Budjettirahalla nuo hankkeet eivät tule toteutumaan. Sitä taustaa vasten mietityttää, miten asiat olisivat edenneet, jos hankeyhtiöiden valmistelua ja Etelä-Suomen junaliikenteen kilpailutusta ei olisi pysäytetty. Nyt niille tuli stoppi, jota ei juurikaan ole sen kummemmin perusteltu.


Markus Sjölund
apulaisjohtaja
Tampereen kauppakamari