Keskitytään oleelliseen, eli Päärataan!

Toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen kauppakamari

Valtiovarainministeriö julkaisi tiistaina 24.1. selvityksen hankeyhtiöiden ratahankkeista ja niiden taloudellisista edellytyksistä. Selvityksen sisältö ei sinänsä ollut yllättävä, mutta selkeä viesti, jonka valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen antoi, yllätti suoruudellaan.

Minulle viesti kertoi, että on syytä keskittyä Pääradan kuntoon laittamiseen ja tämän myös kansliapäällikkö Juha Majanen suoraan tiedotustilaisuudessa sanoi. Tämä viesti tulee ottaa vakavasti, eikä hakata päätään seinään tulevien vaalien alla. Ei myöskään tule yrittää sekoittaa hallitusohjelmaneuvotteluita millään hankeyhtiöhumpalla.

Kaikkien pirkanmaalaisten olisi nyt syytä keskittyä edistämään Tampereen rautatieaseman investointitarpeita ja Pääradan peruskorjaukseen tarvittavien valtion rahojen saamista tukevaan hallitusohjelmaan. Näiden lisäksi meillä on muitakin tärkeitä kohteita, jotka tulee saada mukaan hallitusohjelmaan. Meidän tulee toimia aktiivisesti Euroopan sirusäädöksen toimeenpanossa ja tavoitella johtavaa asemaa mikrosirujen teollisessa kehittämisessä ja soveltamisessa sekä valmistuksessa yhteistyössä valtion eri instanssien kanssa.

Emme myöskään voi unohtaa perusinfran merkitystä, joka nousi kauppakamarien ja Väyläviraston kyselyssä tärkeimmäksi logistiikan kehityskohteeksi – meillä se tarkoittaa ensisijaisesti Valtatie 9:n kehittämistä, unohtamatta kuitenkaan valtateitä 3 ja 12. Nämä kaikki kolme valtatietä ovat keskeisiä tavara- ja ihmisvirtojen suonia palvellen yli puolta Suomea.

Antti Eskelinen
toimitusjohtaja