Hallitus – sinulle?

Yrityksen hallituksen voi nähdä merkittävänä yrityksen kehittämisresurssina. Hallitukseen voi rekrytoida juuri sitä osaamista, jota yrityksen menestyminen kulloinkin edellyttää.

Yritysten hallitustyö on viime aikoina noussut otsikoihin ja keskusteluun. Risto Siilasmaan kirja Paranoidi optimisti on yksi myydyimmistä hallitustyötä kuvaavista kirjoista Suomessa. Toinen merkittävä uusi teos on Jorma Elorannan Hallitus johdon tukena. Vaikka kirjat käsittelevät suuria yrityksiä, niiden sisältämät opit ja kokemukset tuovat apua myös pk-yritysten hallitustyöhön.

Osaavasta hallituksesta on yritykselle hyötyä. Se ei kuitenkaan ole patenttilääke kaikkeen eikä kaikille. Hallitustyön hyödyt voivat kadota sisäisiin ristiriitoihin, yksipuolisiin työskentelytapoihin tai niukkaan vuorovaikutukseen. Hallitus tarvitsee onnistuakseen myös suuntaviivat omistajilta ja toimintakykyisen toimitusjohtajan.

Moni yrittäjä on kertonut, että hallitustyön aloittaminen tuntuu päätösvallasta luopumiselta. Hallitus näyttäytyy ensisijaisesti vallankäyttäjänä. Hallituksen voi kuitenkin nähdä myös merkittävänä yrityksen kehittämisresurssina. Hallitukseen voi rekrytoida juuri sitä osaamista, jota yrityksen menestyminen kulloinkin edellyttää.

Ajatus aktiivisesta hallitustyöstä nousee monesti omistajan mieleen, kun yritys kasvaa. Kasvu tuo mukanaan tarpeen kehittää yrityksen johtamismenettelyjä. Yksi ihminen ei enää ehdi eikä jaksa paneutua kaikkeen, eikä kukaan osaa kaikkea. Yrityksen kasvuun tarvittavaa osaamista voi hankkia kustannustehokkaalla ja vastuullisella tavalla hallituksen avulla.

Monasti hallitustyön aloittaminen liittyy kehitykseen, jossa yrittäjätoiminta muuttuu yritystoiminnaksi. Yrittäjästä tulee vähitellen omistaja. Meistä suomalaisista on sanottu, että olemme oppineet yrittäjyyteen, mutta emme vielä oikein tiedä, miten omistetaan.

Jos mietit hallitustyön mahdollisuuksia omassa yrityksessäsi, tervetuloa saamaan lisäeväitä pohdiskeluusi Hallituspartnereiden ja Tampereen kauppakamarin järjestämällä hallitusaamiaisella. Teemana on Hallitustyön merkitys yrityksen menestykselle. Kuulet autenttisia kokemuksia hallitustyöstä pk-yrityksessä. Keskustelemme myös riippumattomien jäsenten vaikutuksesta hallitustyöhön sekä hallitustyössä tarvittavasta osaamisesta.

Hallitusaamiainen järjestetään Technopolis Yliopistonrinteen Kansleri-kokoustilassa perjantaina 29.maaliskuuta klo 8.30–11.00. Tilaisuus on maksuton, mutta osallistuminen edellyttää ennakkoilmoittautumista. Lisätietoja ja ilmoittautuminen täällä.

Ismo Salminen
johtaja, HHJ-kehitys