Kyllä, teilläkin on brändi, halusit tai et

Petri Uusitalo, toimitusjohtaja, Kaski Creative Agency Oy

Tämä on hyvä tai huono uutinen, riippuen siitä mitä itse ajattelet asiasta: kaikilla yrityksillä on brändi.
​​​​​​​

Niilläkin, joissa sitä ei pidetä tärkeänä. Ainoa ero on, että toiset rakentavat brändiä tavoitteellisesti ja toiset antavat sen rehottaa villisti kuin rikkaruohoa työntävä tunkio.

Mikä brändi sitten on, ja miksi se on tärkeä joka yritykselle?

Kaikki liiketoiminta perustuu odotusten myymiseen. Jotta saat asiakkaan maksamaan teille, sinun on ensin saatava hänet luottamaan siihen, että se kannattaa.

Jos odotusarvon luominen kuulostaa höttöiseltä, sitä se ei ole, vaan liiketoiminnan kovaa ydintä. Kysy vaikka jonkun pörssiyhtiön toimitusjohtajalta, jonka tehtävä on tulevaisuuden tuotto-odotusten myyminen sijoittajille.

Positiivisen odotusarvon tärkeys pätee niin B2C- kuin B2B-myynnissä. Tarjouskilpailun voittamiseen voi vaikuttaa eniten ennen kuin se alkaa.

Väärinkäsityksiä brändin tärkeydestä syntyy, koska meillä markkinointi-ihmisillä on taipumus puhua brändistä pinnallisesti. Kommunikaatiokäsitteet, kuten ilme, attribuutit ja persoona ovat väärä tapa aloittaa keskustelu brändistä. Parempi on kysyä, millä arvon tuottamisen idealla toimitte. Mikä on se kilpailijoista erottuva lisäarvo, joka antaa asiakkaille syyn valita teidät? Vasta sen jälkeen, ­
kun nämä brändin ydintä koskevat asiat ovat selvät, on olemassa kriteerit brändin kommunikaatiolle.

Brändin ydin on asiakkaiden odotus arvosta, jota hänelle tuotatte. Se ratkaisee, ostaako hän vai ei. Joku odotusarvo, positiivinen tai negatiivinen, syntyy aina riippumatta siitä, johdatteko sitä vai ette. Kukaan ei voi päättää, että omalla yrityksellä ei brändiä olisi.

Yksi harhakäsitys on, että brändin rakentaminen on kallista. Ei ole, ainakaan siihen verrattuna, että sitä ei rakenna. Ilman hallittua brändiä on varaa olla vain niillä, joilla riittää rahaa hankkia asiakkaita kalliimmilla keinoilla.

Kaikki yritykset kohtaavat ja kommunikoivat asiakkaiden kanssa joskus ja jossain. Jokainen kohtaaminen joko rakentaa tai rapauttaa asiakkaan odotusarvoa. Ensimmäinen ja kaikille mahdollinen askel oman brändin haltuun ottamisessa on katsoa, millaista asiakasarvoa eri kohtaamiset asiakkaiden kanssa viestivät – liiketoiminnan tavoitteiden mukaista vai niiden vastaista?

Mitä kerromme nettisivuilla? Onko somen sisältö suunnitelmallista vai sekavaa sitä mukaa kun joku joskus jonkun idean keksii? Miltä näyttävät palvelukanavamme, myynnin materiaalit, henkilöstön työvaatteet, pakkaukset, ajoneuvot? Onko vaikutelma hallittu, vai viestiikö hajanainen kokonaisuus sitä, että tuolla yrityksellä ei varmaan mikään muukaan asia pysy hanskassa?

Nämä ovat perusasioita, joiden kuntoon laittaminen kirkastaa asiakkaiden ajatukset siitä, miksi valita teidät, alentavat ostamisen kynnystä ja myynnin kustannuksia, ja auttavat teitä kasvamaan nopeammin ja edullisemmin kuin olisi mahdollista ilman kirkasta brändiä. Nämä ovat ensimmäisiä asioita, joihin jokaisen kasvuhakuisen yrityksen kannattaa panostaa.


​​​​​​​Petri Uusitalo
toimitusjohtaja
Kaski Creative Agency Oy