Yrittäjäksi? Yrittäjän päivä innostaa ja rohkaisee

Yrittäjän päivän pääjuhlan projektipäällikkö Jenna Tuominen on valmiina ”vaatettamaan” Polku yrittäjyyteen -tapahtuman toimintaradalle lähtevät nelosluokkalaiset.

Yrittäjän päivän järjestelyt alkavat olla varttia vaille valmiit. Luvassa 5. syyskuuta on raikas, vauhdikas ja varmasti ajatuksia herättävä tapahtuma päivällä kaupunkiseudun nelosluokkalaisille ja illalla kutsuvieraille. Päivän teemana on yrittäjyyskasvatus ja yrittäjäksi kasvaminen.

– Tapahtumaa on suunniteltu lokakuusta alkaen ja matka on ollut todella mielenkiintoinen. On ollut hauska tehdä yhteistyötä yrittäjyyskasvatuksen toimijoiden sekä Yrittäjän Päivä -säätiön kanssa. Tämä on myös ainutlaatuinen tapahtumakokonaisuus, koska päivä jakaantuu kahteen eri osioon, toiminnalliseen tapahtumaan lapsille ja vähän varttuneempien iltajuhlaan. Polku yrittäjyyteen -lastentapahtumaan kutsuttiin kaupunkiseudun neljänsiä luokkia, ja paikat täyttyivät muutamassa tunnissa. Mukaan on tulossa 10 luokkaa eli noin 250 ala-astelaista, kertoo tapahtuman projektipäällikkö Jenna Tuominen Tampereen kauppakamarista.

Polku yrittäjyyteen -tapahtuman toimintaradalla on paljon yrittäjyyteen, yritteliäisyyteen sekä omaan aktiivisuuteen kannustavaa puuhaa.

– Radalla on tehtäviä kymmenellä eri pisteellä. Tehtävät voivat liittyä esimerkiksi kiertotalouteen, tuotteiden "tuunaamiseen", äänestämiseen tai oman yrityksen perustamiseen. Lisäksi YES Caféssa YES-verkoston edustajat jakavat opetushenkilöstölle vinkkejä yrittäjyyskasvatukseen.

Valtakunnallisen pääjuhlan keskeisinä teemoina ovat yrittäjyyskasvatus ja yrittäjäksi kasvaminen. Juhlassa kuullaan nuorten ja kokeneiden yrittäjien omakohtaisia kokemuksia yrittäjyydestä, yrittäjänä menestymisestä ja sen haasteista. Tarinoihin johdattelee Ylen uutisankkuri ja tuottaja Tommy Fränti.

Yrittäjän päivää vietetään Tampereen Mediapoliksella, YLEn Factory-hallissa.

Juhlan järjestelyistä vastaa tänä vuonna Tampereen kauppakamari. Suunnitteluryhmässä kauppakamarin lisäksi ovat Talous ja nuoret TAT, Suomen 4H-liitto, Nuori Yrittäjyys, Yes-verkosto, Tampereen yrittäjyyskasvatus ja työelämätaitojen OPS-agentit, Tampereen yliopiston normaalikoulun lukio ja Tampereen yliopiston Fablab, Tampereen ammattikorkeakoulun Proakatemia/Y-kampus, sekä Ylöjärven lukion Yrittäjyyslinja.