Uusi panimoyritys luottaa vahvaan brändiin ja hyviin tuotteisiin

Samu Saarikoski on toiminut yrittäjänä yli 30 vuotta, mutta panimoalasta hänellä ei aiemmin ollut päivänkään kokemusta. – Tuote ja tuotanto olivat vanhastaan huippukunnossa. Lähes kaikki muu yritystoimintaan liittyvä on laitettu uusiksi.

Tampereen kauppakamarin tuore jäsenyritys Pyynikin Brewing Oy on alkuvuoden rakentanut uutta liiketoimintaa viime vuonna konkurssiin ajautuneen Pyynikin käsityöläispanimon jatkoksi.
– Käytännössä kaikki on alkanut uudestaan pienemmällä joukolla. Meitä on tässä omistajina kymmenkunta sijoittajaa ja pari työntekijää, kertoo pääosakas ja operatiivista toimintaa johtava Samu Saarikoski.

Yrityksen markkinoille tuloa hidasti pitkähkö lupaprosessi.

– Koko loppuvuosi 2022 meni viranomaislupien kanssa. Pelkästään verovapaan varastoluvan saaminen vei kolmisen kuukautta. Käytännössä toiminta on alkanut vasta tämän vuoden alusta. Kaikkiin keskusliikkeisiin on nyt saatu sopimukset kuntoon ja ainakin päätuotteemme pitäisi löytyä kaikista heidän vähittäiskaupoistaan. Olemme myös pikku hiljaa saaneet jalansijaa muissakin Tampereen ravintoloissa kuin Pyynikin Brewhousessa, jossa olemme osakkaana, Samu Saarikoski toteaa.

Tuotteet ja brändi olivat jo vanhastaan kunnossa, ja niiden varaan on hyvä rakentaa uutta tulevaisuutta. Diplomipanimomestari Timo Kuorehjärven johdolla on rakennettu laadukas prosessi, jonka tuloksena syntyy moneen kertaan palkittuja tuotteita. Kaikenlaista uuttakin on tulossa.

– Esimerkiksi jääkiekon MM-kisoihin meiltä tulee uusi Pyynikki Lager sekä PyyniGin Lonkero. Näitä kisatuotteita myydään vain tamperelaisissa ravintoloissa ja kaupoissa.

Äkkilähtö edessä, uudet tilat haussa

Pyynikin Brewingillä on Tesomalla tislaamo, jossa valmistetaan ginit ja vodkat. Lisäksi Brewhousen yhteydessä on ”mikropanimo”. Oluiden päävalmistuspaikka on aiempaan tapaan Viron Haljalassa sijaitseva panimo, joka pienen tauon jälkeen on saatu uudelleen käyntiin.

– Isoin juttu on nyt se, että meidän on löydettävä Tampereelta uudet tilat toiminnallemme. Nykyinen Tesomalla sijaitseva vanha teurastamokiinteistö puretaan asuntojen tieltä. Aikataulu on kireä, sillä aikaa on korkeintaan vuoden loppuun. Rakennusliikkeeltä on tullut toiveita paljon nopeammastakin poismuutosta, Samu Saarikoski sanoo.

– Jatkossa varmaan eriytämme varaston muusta toiminnasta, jolle etsitään hyvää, omanlaista paikkaa lähempää keskustaa. Etsintä on aloitettu ja erilaisia keskusteluja on ollut, mutta vielä ei ole selkeää vaihtoehtoa löytynyt. Vinkkejä voi laittaa tulemaan!

– Toive on, että heti kesän jälkeen meillä olisi jo tiedossa uusi paikka, johon voisimme alkaa rakentaa uutta kotia, Saarikoski tuumii.

Askel uuteen maailmaan

Samu Saarikoski on toiminut yrittäjänä yli 30 vuotta, mutta panimoalasta hänellä ei aiemmin ollut päivänkään kokemusta.

– Tuote ja tuotanto olivat vanhastaan huippukunnossa. Lähes kaikki muu yritystoimintaan liittyvä on laitettu uusiksi. Puuhaa ja ympäripyöreitä päiviä on piisannut, että kaikki on saatu tähän kuntoon.

Edeltävään panimotoimintaan Saarikoski liittyi paitsi osakkaana, myös siten, että hän yrittäjänä osti Viron Haljalan panimokiinteistön ja vuokrasi tilat käsityöläispanimolle. Kun sille kävi kuten kävi, oli järkevämpää ottaa vastuuta liiketoiminnasta kuin lähteä etsimään panimokiinteistölle uutta vuokralaista. Toiminta tiloissa olisi todennäköisesti keskeytynyt pitkäksi aikaa. Panimon laitteistot eivät ainakaan parane tyhjillä ollessaan, joten ne oli hyvä saada nopeasti käyttöön.

– Nyt Pyynikin Brewing myös omistaa tuotantokiinteistön. Tilanne on siltä osin vakaammalla pohjalla.

– Eihän tämä ratkaisu mikään itsestäänselvyys ollut. Pesästä jätettiin useita tarjouksia, mutta tämän sijoitusryhmämme tarjous tuli valituksi. Huonoin vaihtoehto olisi ollut se, että kukaan ei olisi jatkanut toimintaa.

Kuluttajat ratkaisevat kohtalon

Suomessa on nähty lukuisia pienpanimoiden konkursseja. Kilpailu isojen panimoiden takana on raakaa.

– Kuluttajathan sen sitten lopulta ratkaisevat eli aika näyttää, miten he käyttäytyvät kaupoissa ja ravintoloissa. Sinne hyllyille on aikamoista tunkua, ja isot jylläävät, Samu Saarikoski sanoo.

– Nyt ei ole helpot ajat kenelläkään. Panimopuolella raaka-aineet ja energia kallistuvat koko ajan. Kuluttajilla taas on omat huolensa kasvavien sähkölaskujen ja korkealla laukkaavan inflaation kanssa.

Alaan liittyy paljon lainsäädäntöä ja lupa-asioita, jotka ovat haasteellisia pienille yrityksille. Kun yksittäisestä pullosta tai tölkistä valtaosa on veroa ja valmistajalle jäävä kate vain senttejä, pienemmän volyymin yrityksille yhtälö on vaikea.

– Säännöt on rakennettu isoille panimoille, jotka pystyvät hankkimaan tuotot isojen tuotantojen ja ostojen kautta. Pienemmät toimijat eivät millään pysty painamaan tuotekohtaista valmistuskustannusta niin alas, että voisimme kilpailla jättien kanssa kaupan hyllyllä. Pienpanimon tuotteen myyntihinta on väkisin hieman korkeampi, vaikka niissä yleensä pienellä henkilöstömäärällä tehdään yrittäjämäisesti pitkää päivää ja revitään toiminnan tulos omasta selkänahasta. Silti se ei vain riitä. Jotain muutoksia näihin pelisääntöihin pitää kyllä tulla. Paljon olisi alalla korjattavaa, Saarikoski vaatii.

Rinnalle toimintaa tukevaa yhteistyötä

Pyynikin Brewing hakee kasvua järkevästi ja kannattavasti. Tuotantokapasiteetin rajat eivät tule kovin nopeasti vastaan, jos vain kysyntä on kunnossa. Tähän asti Pyynikin tuotteita on valmistettu enimmillään noin kaksi miljoonaa litraa vuodessa.

– Vaikka tuplaisimme tai triplaisimme tuotannon, Haljalan panimon ei vielä tarvitsisi investoida laitehankintoihin. Se edellyttäisi kuitenkin isoja muutoksia myynnissä. Kasvu ei ole itseisarvo, jota haettaisiin mihin hintaan tahansa, Samu Saarikoski kertoo.

– Isojen asemaa ei ole mahdollisuutta horjuttaa, mutta tarkoitus on lisätä myyntiä niin, että olisimme heti seuraava vaihtoehto ravintoloissa ja kaupoissa.

Panimoyhtiön tiloissa on avattu alkuvuodesta myymälä ja klubitila, jonka yhteydessä on uudentyyppinen ravintola, BBQ-smokehouse. Ravintola on erikoistunut amerikkalaistyylisiin, hitaasti ja miedolla lämmöllä kypsennettyihin savuliha-annoksiin, jotka sopivat erinomaisesti panimon tuotteiden kanssa.

– Konsepti tulee ryminällä Suomeen. Vappuna toimme savustetun lager-oluen tukemaan liikeideaa. Jatkossa vastaavia ravintoloita on tarkoitus perustaa yhteistyönä myös muualle. Panimo keskittyy kuitenkin varsinaiseen panimotoimintaan.

Pyynikin promootiorekan on tarkoitus lähteä kiertämään Suomen tapahtumia. Rekan ympärille rakennetaan paikan päällä panimon ravintolapiste, jossa voi nauttia ruokaa ja juomaa.

– Lähdemme mielellämme mukaan tällaisiin erilaisiin, mielenkiintoisiin yhteistyökuvioihin. Aina kannattaa ehdottaa, jos sellaisia tulee mieleen, Samu Saarikoski innostaa.


Teksti ja kuva: Jari Runsas