Susanna Keskinen on Vuoden kauppakamarilainen

Keskuskauppakamarin Vuoden kauppakamarilainen -tunnustus luovutettiin Susanna Keskiselle Lappeenrannassa pidetyillä kauppakamaripäivillä.

”Aktiivinen, rakentava, tehnyt pitkäjänteistä työtä kauppakamareiden hyväksi.” Näillä perusteilla ja yleisön äänivyöryllä Tampereen kauppakamarin koulutuspäällikkö Susanna Keskinen sai Vuoden kauppakamarilainen -tunnustuksen.

Lappeenrannan valtakunnallisilla kauppakamaripäivillä marraskuun alussa jaettu tunnustus tuli Susannalle täytenä yllätyksenä.

– Kyllähän se lämmittää ja toi todella hyvän mielen, hän sanoo ja painottaa heti susannamaiseen tapaansa yhteistyön tärkeyttä.

– Oman kauppakamarin väellä ja valtakunnallisen koulutuspoolin tuella on iso merkitys työssä onnistumisessa. Hienossa porukassa saan tehdä työtä.

Vajaan viikon päästä Lappeenrannan tilaisuudesta Susanna yllätettiin uudelleen. Tampereen kauppakamarin syyskokouksessa 15. marraskuuta hän otti vastaan Keskuskauppakamarin pronssisen ansiomerkin yli kymmenen vuoden työskentelystä Tampereen kauppakamarissa.

Kymmenen vuoden työrupeamaan mahtuu isoja työelämän muutoksia. Lokakuussa 2010 Tampereen kauppakamariin toimistosihteeriksi pestattu Susanna on todistanut muun muassa työn ja palvelujen digitalisaatiota ja edistänyt sitä itsekin.

– Hoitaessani ulkomaankaupan asiakirjoja pääsin mukaan kehitysryhmään, joka loi kauppakamarien e-vientiasiakirjapalvelun. Kun leimasimet vaihdettiin sähköiseen palveluun, aloitin koulutussihteerinä. Olin apukäsinä koulutustapahtumien järjestelyissä.

Siirryttyään koulutuspäälliköksi Susanna otti vastuun Tampereen kauppakamarin ajankohtaiskoulutusten suunnittelusta ja osallistuu Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-koulutussuunnitteluun yhdessä HHJ-tiimin kanssa. Koulutuspoolin jäsenenä hän piirtää kauppakamarikoulutusten valtakunnallisia suuntaviivoja.

Korona opetti ja pakotti uudistumaan

Susannan mukaan koronapandemian vaikutukset ulottuvat koulutustoiminnassa pitkälle. Joiltain osin kauppakamarien koulutustoiminta muuttui koronan seurauksena pysyvästi. Osa koulutuksista on jäänyt verkkoon, toki toteutuksissa otetaan huomioon koulutussisällöt.

– Korona opetti, tiivisti koulutusporukan rivejä ja on vauhdittanut kehitystyötä. Sanoisin, että korona kirkasti myös kohtaamisten arvon. On ymmärretty, miten hienoa on, kun voi tavata livenä ja varata tapahtumalle juuri sen ajan kuin on tarpeen.

– Sellaistakin on havaittavissa, että nykyään lähikoulutuksen valitessaan ihmiset odottavat siltä jotain lisäarvoa. Meidän on mietittävä, minkälainen on tulevaisuuden lähitapahtuma. Eli kehittäminen jatkuu, ja uusia asioita onkin tulossa, Susanna vihjaa.

Kauppakamareiden henkilöstön äänestämä Vuoden kauppakamarilainen julkistetaan perinteisesti valtakunnallisilla kauppakamaripäivillä. Edellisen kerran tunnustuksen Tampereen kauppakamarissa sai yhteyspäällikkö, someaktiivi Akira Ropo vuonna 2018.

Teksti Päivi Eskelinen

Kuva Kristiina Borgenström Sudhakaran