Risto E. J. Penttilä:
Trump-vallankumous jatkuu USA:ssa

Yhdysvaltojen uuden presidentin virkaanastujaiset ovat vasta 20. tammikuuta, ja sitä ennen ehtii tapahtua vielä paljon. – Nyt kilpaillaan siitä, kuka hallitsee tarinaa, sanoi Risto E. J. Penttilä Tampereen kauppakamarin syyskokouksessa.

– Nähtäväksi jää, tuleeko siirtymästä Joe Bidenin hallintoon rauhanomainen ja hallittu. Pahin mahdollinen skenaario on sisällissota ja aseidenkäyttö, mutta se ei ole todennäköistä. Republikaanisessa puolueessa on ymmärretty, ettei vaalia voida enää voittaa.

Nordic West Office Oy: n toimitusjohtaja Penttilä käsitteli esitelmässään USA:n presidentinvaalien tulosta ja maailmanpoliittisia seurauksia. Hänen mukaansa tiukan vaalituloksen takia Trump-vallankumous jatkuu.

– Trump haluaa kertoa, että vaalit varastettiin häneltä, jolloin tämän tarinan voimalla päästään seuraaviin vaaleihin. Niissä ehdokkaana voi olla Trump itse, tytär Ivanka Trump tai poika Donald Trump Jr.

Penttilä näkee Yhdysvaltain lähitulevaisuuden kehityksessä kaksi mahdollisuutta.

– 20-luvun skenaariossa näkisimme uuden infrastruktuurin, sopimusten ja toimintatapojen syntymisen. Parhaimmillaan käy niin, että Joe Bidenin aikana siirrytään kasvun tielle. Yhdysvaltain asema paranee, kun länsimaat aloittavat uuden yhteistyön sen kanssa.

Senaatissa keskiryhmät alkaisivat hallita ja siirryttäisiin pois vastakkainasettelusta.
Riitaisa skenaario perustuu kahtiajakoon: Kansa on jakaantunut kahteen leiriin, samoin senaatti. Lisäksi myös demokraattinen puolue jakaantuu, minkä jälkeen alkaa vasemman siiven kova taistelu puolueen vallasta.

Risto E.J. Penttilä arvioi voivan käydä niinkin, että USA:n seruaavissa presidentinvaaleissa ehdokkaana on Trump itse, tytär Ivanka Trump tai poika Donald Trump Jr.

Biden sopii Kiinalle ja Venäjälle

Penttilän mukaan globaalisti tyytyväisimmät Yhdysvaltojen vaalitulokseen ovat Kiina ja Venäjä. Kiina pitää Joe Bidenin suunnitelmallisuudesta.

– Myös Putin on tyytyväinen, sillä Venäjällä saatetaan ajatella, ettei Biden ole kova vastustaja ja että hän on ulkopolitiikassa kuin Obama. Heikko Yhdysvallat sopii Venäjälle. Venäjän vastaiset pakotteet jäävät, niitä Biden ei pura.

– Biden on puhunut haluavansa vapaiden maiden liittouman Kiinaa vastaan. Ideana on, että länsimaat, Japani, Intia ja Korea muodostaisivat poliittisen liittouman, joka pitää Kiinaa kurissa kaupassa ja teknologiassa. Tällaisen uuden jännitteen syntyminen on todennäköinen.

Eurooppa hiljaisesti tyytyväinen

Euroopassa vaalitulokseen ollaan tyytyväisiä, varsinkin Saksassa. Bryssel on diplomaattisen hiljaa, mutta jokainen tietää, että tulos oli toivottu. Kohteliaat välit Yhdysvaltain ja Euroopan välillä toteutuvat.

– Jos tulosta katsotaan Nato-näkökulmasta, Baltian maat voivat huokaista helpotuksesta. Trump kyseenalaisti Naton avun Euroopalle, mikä hermostutti Baltiaa, mutta sai aikaan myös keskustelua eurooppalaisen puolustuskyvyn kehittämisestä Naton ulkopuolella.

– Kun Biden on mukana, painotus voi siirtyä puolustuksen hoitamiseen yhteistyössä Naton kanssa, ei erillisenä eurooppalaisena projektina.

Obamalla oli aikanaan uusi tapa käsitellä Pohjoismaita: hän käsitteli niitä blokkina. Kaikki Pohjoismaat esimerkiksi kutsuttiin Valkoiseen taloon yhteiseen neuvonpitoon.

– Yhdysvaltain kannalta olisi kiinnostavaa, että sillä olisi Pohjoismaiden kautta oma silta, jolla se vaikuttaisi Eurooppaan. Tässä olisi strategisen pelin paikka myös Suomelle!

– Jos Pohjoismaat tekisi yhteistyötä suhteessaan Saksaan ja Yhdysvaltoihin, vaikutusmahdollisuutemme olisivat isot. Tämän toteutumiseen en kuitenkaan usko.

Hävittäjähankinnan asetelma muuttui

Hävittäjäkaupat ovat Penttilän mukaan Suomen tärkein turvallisuuspoliittinen linjaus vuosikausiin.

– Jos Trump olisi valittu, amerikkalaisten hävittäjien hankinta olisi ollut vaikeaa, vaikka tätä ei sanota ääneen. Nyt kun tämä este on poissa, ruotsalaiset ja amerikkalaiset ovat jälleen ikään kuin samalla viivalla.

– Jos ostamme Ruotsista, pohjoismainen yhteistyömme vahvistuu. Jos taas valitsemme amerikkalaisen, ruotsalaiset eivät tykkää. Kuitenkin on niin, että ruotsalaisessakin vaihtoehdossa puolet tekniikasta ja suuri osa asejärjestelmästä ovat amerikkalaisia.

– Jos amerikkalainen valitaan, pitäisi saada aikaan yhteistoimintaa pohjoismaisen puolustusteollisuuden kanssa. Eli kävi niin tai näin, pohjoismaisen puolustusteollisuuden nivominen hankintaan on tärkeä asia, Penttilä sanoi.

Teksti Päivi Eskelinen