Rekki pyrkii Euroopan johtavaksi
​​​​​​​second hand -verkkokaupaksi

Kun second hand -verkkokauppa Rekki perustettiin viisi vuotta sitten, käytettyjen vaatteiden hankkiminen oli originellia – ja ehkä vähän noloa. Ei ole enää.
Muotialankin trendien kärjessä liitävät nykyään vastuullisuus ja kestävä kehitys. Tämä sopii hyvin yhteen sen kanssa, että vaatekomeromme pursuavat tarpeettomia vaatteita.

Jokainen Rekissä myytävä vaate tarkastetaan ja kuvataan, minkä jälkeen se julkaistaan verkkokaupassa. – Vaatteiden on oltava brändiltään meille sopivia ja kunnoltaan hyviä. Niissä on oltava elämää jäljellä, Bertta Häkkinen sanoo. Tiina Laitinen asettelee farkkuja kuvauskuntoon.

– Asenteet ovat muuttuneet viidessä vuodessa todella paljon. Harkitsimme Rekkiä perustettaessa vaatelähetysten pakkaamista siten, etteivät paketit paljastaisi henkilön hankkineen second handia, toimitusjohtaja Bertta Häkkinen naurahtaa.

Idea käytettyjen vaatteiden verkkokaupasta syntyi alun perin projektissa, jossa Bertta ja Rekin toinen perustaja Tero Ylönen konseptoivat verkkokauppaa isolle ostoskeskukselle.

– Työhön kuului taustaselvityksen tekeminen kaupan trendeistä. Second handista ja kestävän kulutuksen noususta oli jo silloin selvät merkit, ja käsityksemme vain vahvistui, kun kävimme haistelemassa tuulia Jenkeissä isoilla kaupan alan messuilla.

Samaan aikaan Suomessa löivät läpi käytettyjen vaatteiden ja tavaroiden Tori.fi sekä erilaiset markkinapaikat Facebookissa.

– Ne ovat myyntiä kuluttajalta suoraan toiselle kuluttajalle. Tähän saumaan perustimme Rekin. Meidän konseptimme perustuu asiakaslähtöiseen palveluun.

Kauppaa anonyymisti ja turvallisesti

Rekki toimii kuten mikä tahansa verkkokauppa, mutta kauppaa käydään käytetyillä, hyväkuntoisilla vaatteilla, kengillä ja asusteilla. Asiakas voi ostaa tuotteita sekä myydä omiaan anonyymisti ja turvallisesti.

Myyminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Vaatepaketin lähettäminen Rekkiin ei maksa mitään. Tuotteet hinnoitellaan valmiiksi, ja jos asiakas hyväksyy Rekin tekemän tarjouksen, hänen tarvitsee vain odottaa, että vaatteet menevät kaupaksi ja rahat kilahtavat tilille. Myymättä jääneet vaatteet postitetaan takaisin asiakkaalle tai toimitetaan hyväntekeväisyysjärjestö Fidaan.

Rekki lanseerattiin kuluttajille ostamalla ensiksi vaatteita.
– Meidän oli tietenkin luotava varasto, jotta voisimme aloittaa myynnin. Heti ensimmäisten kuukausien aikana paljastui, että ihmisillä on valtavasti vaatteita, jotka haluttiin kiertoon. Välillä jonossa oli 400 ihmistä odottamassa omaa myyntivuoroaan.

Vaikka sisäänostoja säännösteltiin, Pispalassa sijainneen kellarivaraston seinät tulivat pian vastaan. Rekille hankittiin uudet, isommat tilat vuonna 2017 Sarankulman teollisuusalueelta. Nyt myös tämä tila on täyttynyt, joten kun vuokrasopimus ensi keväänä päättyy, Rekki muuttaa Nokian Nansotaloon.

– Siellä meillä on tuhannen neliön tilat ja uudet mahdollisuudet kasvaa. Keskitämme Nansotaloon kaiken Suomen-toimintamme, Bertta Häkkinen suunnittelee.

Rekki viedään Eurooppaan

Rekissä on myynnissä 35 000 tuotetta, ja määrä on tarkoitus tuplata lähitulevaisuudessa.

– Jotta se onnistuisi, verkkokauppaamme on uudistettava. Tällä hetkellä rakennamme toiminnanohjausjärjestelmää, jolla liiketoimintamme saadaan teknologisesti sille tasolle, että sen skaalaaminen ylöspäin on mahdollista.

IT:n ja logistiikan kehittämistä varten yhtiö järjesti viime keväänä joukkorahoituskierroksen, joka tuotti 254 000 euroa.

– Olimme tulokseen enemmän kuin tyytyväisiä, sillä kierros avattiin viikkoa ennen kuin lockdown alkoi. Samalla rahoitusmarkkinat hiljenivät. Kevään mittaan sijoittajien luottamus kuitenkin palasi ja kierroksen viimeisinä päivinä koettiin kova nousu.

Kasvua ei haeta yksinomaan Suomesta. Rekin kansainvälistyminen aloitettiin vuonna 2019 perustamalla Viroon tytäryhtiö, jonka toiminta-alue on Baltia.

– Rekki pyrkii Euroopan johtavaksi second hand -verkkokaupaksi, ja Baltia on meille kansainvälistymisen pilotti ja testialusta. Baltian keskusvaraston sijainti on hyvä Euroopan liiketoimintaa ajatellen.

Pikamuodin loppu häämöttää?

Käytettyjen vaatteiden suurin verkkokauppa, amerikkalainen Thredup teettää vuosittain trendianalyysin, joka antaa viitteitä, mihin vaatetusala on menossa. Ennusteiden mukaan second hand -markkina ohittaa pikamuodin viiden vuoden kuluessa.

– Kestävämpiin vaihtoehtoihin siirtyminen on väistämätöntä. Pikamuotiketjujen vaikeuksista on jo kantautunut tietoja. Osin syynä on korona, mutta halpavaatteiden vetovoima on vähentymässä.

– Vaatteista on tullut kuluttajien kauppatavaraa. Moni arvioi jo vaatetta ostaessaan, onko sillä myöhemmin jälleenmyyntiarvoa. Toisille second hand antaa mahdollisuuden ostaa ja kuluttaa muotia edelleen nopeasti, mutta onhan se kestävämpää, kun vaatteita ei tarvitse ostaa enää uutena, Bertta Häkkinen sanoo.


Rekki (Omnichannel Retail Services Oy)

  • käytettyjen merkkivaatteiden verkkokauppa
  • Suomen keskusvarasto Tampereen Sarankulmassa, keväästä 2021 lähtien Nokialla, tytäryhtiö Rekki Oü Virossa.
  • perustettu 2015, perustajat Bertta Häkkinen, Tero Ylönen ja Tatu Sahrman
  • työntekijöitä 21
  • liikevaihto 860 000 euroa (2019)

Teksti ja kuvat Päivi Eskelinen